Kuva Nana Simelius
Kuva Nana Simelius

Sooloalbuminsa menestyksestä huolimatta Erin elää yksinkertaista elämää. Nylon Beatin aikoina törsäys lähti käsistä. – Kun totuimme saamaan mitä halusimme, kävikin niin, että lakkasimme haluamasta mitään, raskaana oleva laulaja sanoo.

"Hot mama!" kaikuu levy-yhtiön aulassa, kun laulaja Erin Anttila, 35, tepastelee tapaamiseen aamun alkajaisiksi. Esikoisen odotuksesta kertova kumpu on sitä luokkaa, että Eriniltä on jo kysytty, odottaako hän nelosia. Ja onhan se, sanotaanko, vaikuttava, vaikka raskautta on vielä jäljellä melkein kolmannes.

Juuri nyt Erinin elämässä luksusta on aika. Edessä on ensimmäinen vapaa kesä moneen vuoteen. Ehtii istahtaa juttusille yllätyspiipahduksen tehneen siskon kanssa. Ehtii keittää kavereille aamupäivän espressot.

– Joutilaisuus taitaa olla ylellisintä, mitä tiedän.

Ja jos oikein hemmottelusta puhutaan, Erin maalailee spa-päivää tyttökavereiden seurassa. Hän ei ole koskaan ollut hierottavana tai vaikkapa jalkahoidossa. Sen ihmeempiä ulkoisia menestyksen merkkejä on turha etsiä.

– Suhteeni rahaan on muuttunut aikuisemmaksi. Nyt käytän sitä niin, että tulevaisuudessa olisi helpompaa.

Markat tiukassa

Erin oli syntyessään perheensä neljäs lapsi, eikä Koivistoilla muiden 70-luvun suurperheiden tapaan ollut millä mällätä. Markat olivat niin tiukassa, että kauppareissuilla ne riittivät bussilippuun vain yhteen suuntaan.

Erin oli 16-vuotias, kun hän ystävänsä Jonna Geagean (ent. Kosonen) kanssa perusti Nylon Beatin. 18-vuotiaina lukiosta päästyään he tienasivat jo enemmän kuin omat vanhempansa.

– Emme tajunneet työn tai rahan arvoa. Uhosimme, että meillä on varaa vaikka joka päivä syödä Mäkkärillä. Tiimarissa saatoimme törsätä 200 markkaa tarroihin.

Hummailu jatkui niin kauan kunnes se alkoi tuntua äklöttävältä.

– Kun totuimme saamaan mitä halusimme, kävikin niin, että lakkasimme haluamasta mitään. Roinasta ei tullutkaan hyvä olo.

Kun yhtye pantiin jäihin kymmenen vuotta sitten, Erin jäi melko tavalla tyhjän päälle. Säästöt riittivät musaopintoihin Irlannissa, mutta sen jälkeen oli paineltava päivätöihin. Edellisen levynsä hän tuotti lainarahalla.

– Välillä on ollut tiukkojakin aikoja, mutta se on ollut vain opettavaista. Nykyään elän pienesti. Moni menestynyt alkaa rakentaa elämästään suurempaa kuvitellen, että sama meno jatkuu. Musiikkiala on kuitenkin sellainen, että kaikki voi olla ohi viidessä vuodessa.

Umpisuomalainen nuukailija

Mitä rahan käyttöön tulee, Erin sanoo olevansa nykyään umpisuomalainen: ei raaski pestata siivoojaa kotiinsa, vaikka paljon työmatkailevassa perheessä se olisi vain arjen helpotus eikä pröystäilyä. Viime talvena Erin miehineen harkitsi lumilingon hankkimista, mutta ei tohtinut, kun mitä se naapurikin sitten ajattelisi.

– Kaksi viikkoa myöhemmin naapuri sitten hankki lumilingon. Mä olin että just.

Hurjasta suosiostaan huolimatta Eriniä ei löydä tuulettamasta myynneilleen. Kun levy-yhtiön promoottori soitti Erinille ja paljasti albumin saavuttaneen tuplaplatinarajan, Erin sanoi vähäeleisesti  "Ai, kiva."

– Uutta levyä tehdessä otin paineita vain siitä, etten yhdenkään kappaleen kohdalla luovuttaisi tai ajattelisi, että menkööt. Halusin saavuttaa saman tyytyväisyyden tunteen kuin edelliselläkin. Halpamaisinta olisi päästää itseni liian helpolla. Minulla on työhön nöyrä asenne.

Mitä lapsuudenkotinsa perinteitä Erin haluaa säilyttää perheessään? Lue koko haastattelu Me Naisten numerosta 22/2013.

Kansanedustaja Sari Sarkomaa kertoo suru-uutisesta Facebookissa.

Kansanedustaja Sari Sarkomaa, 52, kertoo virallisilla Facebook-sivuillaan suru-uutisesta: hänen nuorin pikkuveljensä on kuollut. 

– Nuorin pikkuveljeni on menehtynyt. Suruviesti saavutti minut 7.12. iltapäivällä. Jupan ystäville suru-uutinen tiedoksi. Jupaa ei enää ole, Sarkomaa on kirjoittanut Facebookiin.

Sarkomaa on omistanut päivityksessään koskettavan runon veljelleen.

Pikkuveljelleni

Ikinä ei tiedä onko aikaa paljon vai vähän
Yhtäkkiä elämäsi loppuikin tähän

Lähdit niin hiljaa
Että vain aamu kuuli
Sylissään matkalle sinut kantoi tuuli

Kiitos yhteisistä lapsuuden vuosista
Ja vuosista sen jälkeen
Uskon että sinun on nyt hyvä 
Taivaan kodissa olla

Näyttelijä Elisabeth Moss on television uuden kultakauden ykkösnainen. – Olisin tyytyväinen, vaikka tekisin tv-sarjoja lopun elämääni.

Kun Elisabeth Mossin, 35, tähdittämää The Handmaid’s Tale -sarjaa käsikirjoitettiin, Donald Trumpin tie presidentiksi näytti vielä melkein mahdottomalta. Mutta sitten lähes koko maailman yllätykseksi Trump valittiin Yhdysvaltain johtoon ja The Handmaid’s Talesta tuli äkkiä pelottavan ajankohtainen.

– Me halusimme vain tehdä mahdollisimman hienon sarjan. Tapa, jolla The Handmaid’s Tale koskettaa nyt katsojia, tuntuu karmaisevalta, näyttelijä Elisabeth Moss kertoo cannesilaisen hotellin patiolla.

Moss esittää tulevaisuuteen sijoittuvassa sarjassa Offred-nimistä naista, joka on pakotettu synnytyskoneeksi. Margaret Atwoodin Orjattaresi-romaaniin perustuva tarina on lähes kauhuelokuvamainen. Kun Trumpin valtaantulon jälkeen Yhdysvaltain hallinto ryhtyi ajamaan naisten oikeuksien rajoittamiseen tähtääviä lakeja, dystopia ei enää näyttänytkään etäiseltä.

Elisabeth Moss on sarjassa mukana myös tuottajana.

– Joskus taiteessa saavutetaan osin tiedostamattakin jotain olennaista tästä ajasta, hän sanoo.

Kahdeksan kuukauden avioliitto

Syyskuussa Moss valittiin arvostetussa New York Magazinessa television uuden kultakauden kuningattareksi. Mossin ansiolistalla ovat myös The Handmaid’s Talea edeltäneet Mad Men ja Top of the Lake, joiden naissankarit ovat monella tapaa edelläkävijöitä. Mad Menin Peggy Olsonin roolista Moss sai vuosien varrella peräti kuusi Emmy-palkintoa.

– Urallani ei ole ollut vaihetta, jolloin olisin joutunut todella taistelemaan ja torjumaan epätoivoa, Moss myöntää menestyksensä.

Mad Menin alkutaipaleella Moss näytti talkshow-esiintymisissään usein hieman hermostuneelta. Kiitosten ja palkintojen kertyessä varautuneisuus on kuitenkin vaihtunut lennokkuudeksi.

”Toisaalta rakastan laittautumista. Olen aina rakastanut.”

Nytkin Moss hymähtelee usein haastattelun lomassa. Hän nauraa kertoessaan, kuinka vaikeaa on saada ylle Cannesin punaiselle matolle tarkoitettu iltapuku.

– Toisaalta rakastan laittautumista. Olen aina rakastanut, Moss sanoo.

Top of the Lake -sarjan ohjannut Jane Campion on kuvaillut Mossia Mona Lisaa muistuttavaksi hahmoksi.

– Roolihahmoni Robin on ehkä monalisamainen. Hän kätkee tunteensa ja motivaationsa. Mutta en kai ole sellainen tosielämässä, Moss arvelee.

Yksityiselämästään Moss on ollut joka tapauksessa vähäsanainen. Viime vuonna hänen huhuttiin seurustelevan brittinäyttelijä Tom Hiddlestonin kanssa, mutta sitten Hiddleston alkoi tapailla laulaja Taylor Swiftiä. Syyskuussa Moss saapui Emmy-gaalaan seuralaisenaan oma äitinsä Linda.

Se tiedetään, että Moss meni vuonna 2010 naimisiin koomikko Fred Armisenin kanssa. Liitto kesti kahdeksan kuukautta. Myöhemmin Moss on kuvaillut suhdetta traumatisoivaksi ja itseään 15 vuotta vanhempaa Armisenia epänormaaliksi.

Mutta on Mosskin ristiriitainen hahmo. Hän kertoo olevansa feministi ja tekee hyväntekeväisyystyötä naisasia- ja perhesuunnittelujärjestöjen puolesta. Toisaalta hän kuuluu skientologiakirkkoon. Vaikka näyttelijä ei yleensä avaudu yksityisasioistaan, elokuussa hän yllättäen puolusti skientologiaa julkisesti. Taustalla oli Instagram-kommentissa esitetty kritiikki: miten autoritaarisesta maailmasta varoittavan The Handmaid’s Talen tähti voi kuulua lahkoon, joka kohtelee jäseniään kuin sarjan painajaismaailman hallinto? Moss vastasi lyhyesti ilmoittamalla, että uskonnonvapaus, suvaitsevaisuus ja tasa-arvo ovat hänelle tärkeitä.

Kylpytakissa töllön ääressä

Suomessa odotetaan yhä Top of the Laken toista tuotantokautta, joka valmistui melkein vuosi sitten. Ensimmäinen kausi esitettiin Ylellä, mutta toista kautta ei ole ostettu siitä yksinkertaisesta syystä, että se on niin kallis. Mossin nimestä voi nyt pyytää isoja rahoja.

Aikoinaan elokuvanäyttelijät olivat tähtiä, ja jos joku siirtyi televisioon, kyseessä oli askel alaspäin ja pysyvä arvonalennus. Moss on kiistatta tähti, mutta ei tee silti Hollywoodissa elokuvia oikeastaan lainkaan.

– Olisin tyytyväinen, vaikka tekisin sarjoja lopun elämääni, hän kommentoi.

Mossilla on kuitenkin uusi työkenttä eurooppalaisissa elokuvissa. Näyteltyään parissa brittielokuvassa hän otti vastaan roolin ruotsalaisessa satiirissa. Ruben Östlundin ohjaama The Square voitti tänä vuonna Cannesin elokuvajuhlien Kultaisen palmun.

”Juhlavuus ei ainoastaan kuulu asiaan, se on kaiken työn keskellä kivaa.” Toukokuussa näyttelijä Elisabeth Mossin tähdittämä The Square voitti Cannesin elokuvajuhlilla Kultaisen palmun.
”Juhlavuus ei ainoastaan kuulu asiaan, se on kaiken työn keskellä kivaa.” Toukokuussa näyttelijä Elisabeth Mossin tähdittämä The Square voitti Cannesin elokuvajuhlilla Kultaisen palmun.

Moss nauraa muistellessaan, millaista oli lukea käsikirjoitus ensimmäisen kerran.

– Se oli aivan hullu! Yhdysvalloissa elokuvat ovat yleensä sellaisia, että ne on mahdollisimman helppo selittää. Perusidean pitää olla näppärä, jotta leffa ylipäänsä rahoitetaan. Media selittääkin ne sitten puhki.

Mossin roolihahmoja yhdistää eräs seikka: he pistävät luun kurkkuun turhantärkeille miehille.

– Minua kiinnostaa kaksinaismoraalisuuden paljastaminen huumorin keinoin. Saarnaamisella tavoitat vain samanmieliset. Ajattelutapojen muuttamiseen sen sijaan tarvitaan oivalluksia ja uusia näkökulmia.

Vapaa-ajan puutettaan Moss pahoittelee vasta päästessään mehustelemaan, miten hän sen käyttäisi.

– Luksusta on se, että saan olla vähän aikaa yksin. Joskus en halua nähdä ketään. Olen kylpytakissa ilman meikkiä ja katson televisiota. Sellainen on lomaa.

Näyttelijä syntyi 24.7.1982 Los Angelesissa Yhdysvalloissa.

Tunnetaan mm. rooleistaan tv-sarjoissa Mad Men, Top of the Lake ja The Handmaid’s Tale.

Saanut mm. parhaan naispääosan Golden Globen ja peräti kuusi Emmyä Mad Men -sarjan Peggy Olsonina.