Valvottaako? Niin monia muitakin. Kuva: Shutterstock
Valvottaako? Niin monia muitakin. Kuva: Shutterstock

Muisti pätkii, pumppu hakkaa, uni ei tule. Mitä vielä odotat?

Stressi aiheuttaa muistihäiriöitä, sydänoireita ja unettomuutta, ja niistä kärsii yhä useampi 30-40-vuotias. Yksi surullinen esimerkki on tanskalainen huippukokki Martin Sten Bentzen, jonka sydän petti hiljattain vain 32-vuotiaana. Kokin siskon mukaan Martin kuoli stressiin. Kysyimme 30-40-vuotiailta naisilta, miten he ovat helpottaneet stressioireitaan.

Aikaisin nukkumaan

Kärsin unettomuudesta ja muistiongelmista. Siksi menen nukkumaan kello 21, joten voin huoletta valvoa yöllä pari tuntia. Teen silloin jotain rauhallista. Kirjoitan kaiken tärkeän muistiin ja teen listoja: tee heti, tee tänään ja tee tällä viikolla. Työteon katkaisen pari kertaa päivässä jumpalla.”

Pitkä loma

”Stressi ja uniongelmat ratkesivat niin, että pidin tavallista pidemmän talviloman. Kaukomailla löhötessäni tein suunnitelman, että en enää ota joitain työasioita niin vakavasti. Se helpotti. Kaikkein paras lääke oli työpaikan vaihto.”

Muista hengittää

”Kun huomaan olevani ylirasittunut, sanon itselleni: hengitä. Se unohtuu stressissä.”

  

Unirytmi kuntoon

”Kun kävin pyytämässä nukahtamislääkkeet lääkäriltä, päätin, että unirytmi on saatava takaisin ja unta seitsemän tuntia yössä. En istunut illalla koneella, käyttänyt älypuhelinta tai toljottanut tv:tä. Lisäksi reippailin joka päivä. Viikkojen päästä nukkuminen alkoi sujua ja voimani ovat riittäneet paremmin.”

Alkeellista meditaatiota

”Joskus työpäivän aikana teen alkeellista meditaatiota, kuuntelen musiikkia tai haen kahvilasta karkkia. Ne auttavat olemaan edes muutaman minuutin vain siinä hetkessä.”

  

Vesistartti aamuun

”Kärsin stressin aiheuttamista rytmihäiriöistä runsaan vuoden. Pysyvän avun löysin homeopaatilta. Nykyään aloitan aamun kahdella mukillisella kuumaa sitruunavettä. Olen vähentänyt kahvin 2–3 kupilliseen päivässä ja alkanut nukkua riittävästi. ”