Painonpudotus on yksinkertaista: syö vähemmän, kuluta enemmän. Tosin se vähemmässä pysyminen on helpommin sanottu kuin tehty. Näillä kahdeksalla The Mail and Globe -lehden listaamalla vinkillä annoskoot pysyvät kohtuullisina vähällä vaivalla.

1. Syö usein

Jotta syöminen pysyy kohtuullisena, ruokapöytään on istuttava ennen kuin karmea nälkä ottaa ylivallan. Vältä nälkä ja sitä seuraava ahmimiskohtaus syömällä joka päivä aamupala, kaksi lämmintä ruokaa ja kahdesta kolmeen välipalaa.

2. Käytä lautasmallia

Yksikään suomalainen ei ole voinut välttyä kuulemasta lautasmallista. Nyt on aika siirtää tämä kouluruokaloista tuttu klassikko käytäntöön. Siis puolet lautasesta kasviksia, neljännes proteiinia ja neljännes perunaa, riisiä tai pastaa. Saattaa kuulostaa tylsältä, mutta toimii.

3. Käytä pienempää lautasta

Älä valitse kaapin suurimpia posliineja ruokasi alle. Pieni lautanen on helppo tapa huijata ruoka-annos tuntumaan isommalta. Juo mehut ja muut sokeriset juomat pienestä lasista ja vesi suuresta.

4. Täytä itsesi kasviksilla

Kasviksissa on kokoonsa nähden vähän kaloreita ja paljon vettä sekä kuitua. Kaupan päälle tulevat vielä vitamiinit ynnä muut terveyttä edistävät aineet. Syö monipuolisesti erilaisia vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja – joka aterialla jotakin.

5. Jaa päivällinen moneksi ruokalajiksi

Kun tarjoilet salaatin erikseen ennen pääruokaa ja hedelmän jälkiruuaksi, ateria pitkittyy ja ruokamäärä tuntuu isommalta. Hidastelu kannattaa, koska silloin kylläisyyden tunne ehtii mukaan aterialle.

6. Tee vain sen verran ruokaa kuin tarvitset

Jos syöt yksin tai kaksin, älä laita pöytään perhekokoista kattilallista ruokaa. Kokkaa vain tarvitsemasi pieni annos kerrallaan tai pakkaa ylimääräinen ruoka valmiiksi annoksiksi jääkaappiin ennen kuin istut pöytään. Näin houkutusta napsia kattilasta lisää ei tule.

7. Hidasta tahtia

Laske aterimet pöydälle jokaisen suupalan jälkeen ja pureskele ruokasi huolellisesti. Hidastelu saattaa tuntua aluksi hölmöltä, mutta on huomattavasti ahmimista terveellisempää. Rauhallisesti ottaessa tulee syötyä vähemmän, sillä aivot ehtivät rekisteröidä kylläisyyden.

8. Tarkista annoskoot pakkauksista

Monissa elintarvikepakkauksissa ilmoitetaan, kuinka suuren osa päivittäisestä energiantarpeesta annos tuotetta täyttää. Tarkista, minkä kokoiseksi annos esimerkiksi muroja, keksejä tai salaatinkastiketta on määritelty, ja vertaa määriä siihen mitä syöt.

Lue myös:

Kyllä, se on totta! Vedenjuonti laihduttaa

Löydä laihduttajatyyppisi

Näin elimistösi kertoo sinulle, että dieettisi on väärä

Unohda kalorit – laihdu laskemalla näitä asioita