Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Oletko ehkä fyysisesti jo jumppa­tunnilla, mutta ajatuksissasi yhä työpaikalla? Näin teet matkasta treeni­paikalle silkkaa mindfulnessia.

Työpaikalla Lopeta työpäiväsi tietoisesti. Kun suljet tietokoneen, kuuntele, kuinka kone napsahtaa kiinni. Huomioi kädenliikkeesi, kun suljet työpaikan oven; miltä ovenkahva tuntuu kädessäsi ja miltä tuntuu päästää siitä irti?

Matkalla treeneihin Kävele hetken ajan tavallista hitaammin. Tunne askeleittesi rullaus ja maa jalkojesi alla. Kuvittele, että jokainen jalan kosketus maahan on kuin uusi alku.

Bussissa/autossa Hengitä niin, että uloshengitys on pidempi kuin sisäänhengitys. Näin aktivoit parasympaattista hermostoa ja rentoudut tehokkaammin. Hengitä hetki tietoisesti ja skannaa kehosi päästä varpaisiin. Jos huomaat jännityksiä, havainnoi, kuinka voit päästää niistä irti.

Pukuhuoneessa Ota kolme keskittynyttä hengenvetoa: yksi itsellesi, yksi tälle hetkelle ja yksi tulevalle treenille. Näin ankkuroit itsesi tähän hetkeen. Kun tunnet, kuinka vatsasi nousee ja laskee hengityksen tahdissa, olet läsnä treenissä ja työajatukset ovat vapaampia lähtemään tiehensä.

Ohjeet antoi mindfulnessohjaaja Aleksi Litovaara.