Rakas päiväkirja, tänään parannan terveyttäni ja unenlaatuani. Kuva: Shutterstock
Rakas päiväkirja, tänään parannan terveyttäni ja unenlaatuani. Kuva: Shutterstock

Älä suotta stressaa pilkkusäännöistä. Kirjoittavilla ihmisillä menee monessa suhteessa paremmin kuin niillä, jotka eivät koskaan tartu kynään tai näppäimistöön.

Asiaa on tutkinut Teksasin yliopiston psykologian tohtori James Pennebaker, jonka mukaan kirjoittaminen auttaa jäsentämään omaa elämää, parantaa terveyttä ja saattaa jopa muuttaa elämäsi suunnan.

Kirjoittamisen hyödyistä nauttiakseen ei onneksi tarvitse pykätä romaania tai omistautua päiväkirjan pitämiselle. Arts.mic-sivustolla kerrotaan, että lyhytaikainenkin kirjoittaminen muun muassa parantaa unta, auttaa selviytymään vakavien sairauksien kanssa ja alentaa verenpainetta.

Näillä vinkeillä pääset alkuun.

Kirjoita kokemuksistasi

Pennebaker on erikoistunut parantavaan kirjoittamiseen, jossa käsitellään elämään suuresti vaikuttaneita kokemuksia. Kirjoittaminen auttaa jäsentämään kokemusta ja sen merkitystä. Jos yksittäistä tunnekuorman aiheuttajaa ei heti löydy, voit kirjoittaa jostakin mieleesi tulevasta stressaavasta tai tunnepitoisesta tapahtumasta.

Kirjoita edes joskus

Kynäilyn ei tarvitse haukata isoa osaa ajastasi. Pennebaker suosittaa, että kirjoittamiseen käyttää 20 minuuttia neljänä peräkkäisenä päivänä. Älä jumiudu kaivelemaan avioeroa, työn menettämistä tai lapsuuden traumoja neljää päivää pidemmäksi ajaksi. Siitäkin on hyötyä, jos ehtii istua alas kirjoittamaan kerran tai pari kuukaudessa, todetaan Advances in psychiatric treatment -lehdessä.

Kirjoita vapaasti

Tyylillä, kieliopilla tai muillakaan valmiin tuotoksen ominaisuuksilla ei ole merkitystä. Kirjoittamisen päämäärä on auttaa laittamaan tapahtumat järjestykseen pääsi sisällä, ei julkaista muistelmateosta. Hyvien vaikutusten kannalta ei ole väliä, vaikka tuhoaisit kirjoittamasi tekstin heti sen valmistuttua.

Lue myös:

Käsinkirjoittaminen taito rapistuu – saatko sinä tekstistäsi selvää?