Pakarat kiittävät, kun tuolilta nousee välillä ylös. Kuva: Colourbox
Pakarat kiittävät, kun tuolilta nousee välillä ylös. Kuva: Colourbox

Pyöreistä pakaroista haaveilevan kannattaa olla tarkkana myös kuntosalin ulkopuolella.

Kyykkäät ja kyykkäät, mutta pakarat pysyvät litteinä kuin maapallo vanhoissa uskomuksissa. Turhauttavaa!

Syy ei kuitenkaan välttämättä ole virheellisessä tai liian vähäisessä treenissä, vaan siinä, mitä kuntosalin ulkopuolella tapahtuu. Hiljattain julkaistussa Treenaa voimakas ja kiinteä pakara -kirjassa (Fitra) kerrotaan, että pyöreän perän saavuttamiseen tarvitaan lihaskuntotreenin lisäksi runsaasti muuta liikuntaa. Erittäin tärkeää on myös istumisen välttäminen – sen lisäksi, että pyllyn päällä vietetty aika lyhentää elinikää, se voi johtaa pepun latistumiseen.

Esteettisyys on tietenkin vain yksi syy treenata pakaroita.

Erityisen haitallista kirjan mukaan on alaselkä pyöreänä istuminen. Se voi aiheuttaa lanneselän luonnollisen notkon oikenemista – vähän kuin häntä olisi koipien välissä. Selkärangan oikeneminen myös lisää välilevyihin kohdistuvaa kuormitusta, joka voi haurastuttaa välilevyjä. Myöskään ylikorostunut notko ei ole hyvä, koska silloin pakaralihakset ovat jatkuvassa venytyksessä. Alaselässä pitäisi säilyttää niin seisoessa kuin istuessakin luonnollinen, loiva notko, jolloin lihakset ovat lepopituudessaan.

Esteettisyys on tietenkin vain yksi syy treenata pakaroita. Kankustaan huolehtiminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin vanhuuden varalle, koska pakaraosaston ja alaraajojen lihaskunnolla on merkittävä vaikutus tasapainoon.