Vapaaehtoistyö, esimerkiksi sporttikummina, voi olla tapa tutustua uusiin ihmisiin. Kuva: Colourbox
Vapaaehtoistyö, esimerkiksi sporttikummina, voi olla tapa tutustua uusiin ihmisiin. Kuva: Colourbox

Jotenkin olisi kiva auttaa, mutta miten? Listasimme 16 erilaista tapaa tehdä vapaaehtoistyötä.

Lähes joka kolmas suomalainen tekee vapaaehtoistyötä, kertoo Tilastokeskus. Vapaaehtoistyöstä saa hyvän mielen, mutta sen lisäksi sillä  on muitakin myönteisiä vaikutuksia. Forbes-lehti esimerkiksi listaa, että kun antaa aikaansa muille, tuntee yllättäen, että aikaa on enemmän. Harvard Health Blogin mukaan vapaaehtoistyöllä on myös terveysvaikutuksia: se saattaa alentaa verenpainetta.

Testaa, miten voisit olla avuksi:

1. Kaipaisitko elämääsi uutta ystävää?

Ei kiitos, nykyiset riittävät. Siirry kohtaan 2.

Mikäs siinä, jos on mahdollisuus tutustua johonkuhun. Siirry kohtaan 3.

2. Oletko tarkka työn ja vapaa-ajan erottamisesta?

Kyllä: työ työnä ja vapaa-aika vapaa-aikana. Siirry kohtaan 4.

En, elämäni on kokonaisuus. Siirry kohtaan 5.

3. Oletko kärsivällinen kuuntelija?

Kyllä, niin olen kuullut. Siirry kohtaan 6.

Haluaisin olla, mutta minulla on niin paljon asiaa! Siirry kohtaan 7.

4. Viihdytkö ihmisten katseiden kohteena?

En. Mieluummin olen taustalla. Siirry kohtaan 8.

Esillä oleminen ei ole minulle ongelma. Siirry kohtaan 9.

5. Alkaako neljän seinän sisällä ahdistaa?

Ei, olen tottunut toimistohommiin. Siirry kohtaan 10.

Kyllä, en viihdy samassa paikassa pitkään. Siirry kohtaan 11.

6. Iäkäs sukulainen luennoi kahvipöydässä. Miten reagoit?

Kuuntelen kiinnostuneena. Vanhuksilta voi oppia paljon. Siirry kohtaan 12.

Etsin pakoreittiä. Siirry kohtaan 13.

7. Kadulla tulee vastaan teiniporukka. Miten reagoit?

Koetan kuulla pätkän nuorten kiinnostavasta keskustelusta. Siirry kohtaan 14.

Hyppään välittömästi tien toiselle puolelle. Siirry kohtaan 15. 

8. Onko sinulla taustallasi rankkoja kokemuksia?

Olen onneksi selvinnyt tähän ikään ilman suuria suruja. Siirry kohtaan 16.

Kyllä, mutta nyt tunnen, että elämä voittaa. Siirry kohtaan 17. 

9. Miten suhtaudut feissaajiin?

Juoksen inhoten karkuun. Siirry kohtaan 18.

He tekevät vain työtään. Siirry kohtaan 19. 

10. Mitä tuumit bloggaamisesta?

Pidän omaa blogia tai vähintään haaveilen siitä. Siirry kohtaan 20.

Vietän aikaani mieluummin reaalimaailmassa kuin netissä. Siirry kohtaan 21.

11. Sujuuko ranskanletti?

Todellakin, ja hiussaksetkin pysyvät kädessä. Siirry kohtaan 22.

Ei – voin vaikka jongleerata, mutta en hiuspinneillä. Siirry kohtaan 23

12. Pelkäätkö kuolemaa?

Kyllä, se tuntuu kaukaiselta ja pelottavalta. Siirry kohtaan 24.

Kuolema on mielestäni luonnollinen asia. Siirry kohtaan 25.

13. Kiinnostavatko vieraat kielet?

Si! Haluaisin oppia jonkin ihan uuden kielen. Siirry kohtaan 26.

En ole mikään varsinainen kielitieteilijä. Siirry kohtaan 27.

14. Haaveiletko salaa lätkämutsiksi päätymisestä?

Ainakin haluan tukea nuorten urheiluharrastuksia. Siirry kohtaan 28.

En, se on pahin painajaiseni! Siirry kohtaan 29.

15. Onko sinulla lapsia, ehkä lapsenlapsiakin?

Ei, vaikka viihdyn kyllä lasten kanssa. Siirry kohtaan 30.

Kyllä. Siirry kohtaan 31.

Tulokset:

16. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö Nuorten turvatalossa

Punaisen Ristin Nuorten turvataloissa vapaaehtoiset työskentelevät ammattilaisten rinnalla. Turvataloja on Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa ja Tampereella. 

17. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö vertaistukiryhmässä

Vertaistukea voi antaa hyvin monenlaisissa asioissa. Esimerkiksi Syömishäiriöliitto ja Irti huumeista ry ottavat vapaaehtoisia vertaistukiryhmiin.

18. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö infopisteellä

Vapaaehtoisen tärkein tehtävä voi olla tiedon jakaminen. Moni järjestö kaipaa esittelijöitä ja infopistetyöntekijöitä tapahtumiin. Youth Against Drugs esimerkiksi pitää infopisteitä konserteissa, messuilla ja muissa nuorten tapahtumissa.

19. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö lipaskerääjänä

Lipaskerääjä auttaa yhdistyksiä saamaan lahjoituksia. Lippaan varteen apua kaipaavat esimerkiksi SOS-Lapsikylä, Pelastakaa Lapset ja jotkin seurakunnat, kuten Tuusulan seurakunta.

20. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö kääntäjänä, toimittajana, valokuvaajana tai graafikkona

Moni kolmannen sektorin toimija ylläpitää laajoja nettisivuja tai julkaisee tiedotteita, lehtiä tai muuta materiaalia. Toimittajia, kääntäjiä, valokuvaajia ja graafikoita kaipaavat ainakin Amnesty ja Helsingin eläinsuojeluyhdistys.

21. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö toimistossa

Vapaaehtoistyö voi olla myös siistiä sisätyötä toimistoaikoina. Sellaista vapaaehtoistyötä tarjoaa esimerkiksi Plan.

22. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö parturi-kampaajana

Itselle tavallinen asia voi olla toiselle tavoittamatonta luksusta. Hyvää mieltä ja omanarvontuntoa voi jakaa vapaaehtoisena kampaajana ja parturina. Heitä etsivät esimerkiksi Veikko ja Lahja Hurstin Laupeudentyö Helsingissä ja jotkin vanhainkodit.

23. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö esiintyjänä tai leikkikaverina sairaalassa

Ainakin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä voi ryhtyä vapaaehtoiseksi. Vapaaehtoinen voi olla potilaiden luku-, leikki- tai juttukaveri, mutta myös esimerkiksi esiintyjä.

24. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö vanhuksen seurana ja avustajana

Ulkoiluttajia, kirjan lukijoita ja pikkuasioiden hoitajia kaivataan muun muassa vantaalaisessa Vanhusten kotiapusäätiössä, tamperelaisessa Mummon Kammarissa ja Jyväskylän vapaaehtoistoiminnan keskuksessa.

25. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö saattohoidossa

Saattohoidossa toimivat vapaaehtoiset ovat seurana, virkistyksenä ja tukena ihmiselämän lopussa. Vapaaehtoiseksi voi päästä esimerkiksi turkulaiseen Karinakotiin, helsinkiläiseen Terhokotiin tai tamperelaiseen Pirkanmaan hoitokotiin

26. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö maahanmuuttajan ystävänä

Uuteen maahan kotoutumista helpottaa, jos saa paikallisen ystävän. Ystävätoimintaa järjestävät Punainen Risti ja monet seurakunnat. Esimerkiksi helsinkiläinen Mikaelin seurakunta ja Kuopion SPR välittävät ystäviä maahanmuuttajille.

27. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö kehitysvammaisen kaverina

Kehitysvammaiset kaipaavat esimerkiksi apukäsiä, pyörätuolin työntäjiä ja kavereita pelailuun ja lehdenlukuun. Helsingissä vapaaehtoistyötä voi tehdä arkipäivisin useassa eri paikassa. Tampereen, Jyväskylän ja Oulun seuduilla Kehitysvammaisten tukiliitto järjestää Best Buddies -kaveritoimintaa.

28. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö sporttikummina

Pelastakaa Lapset kouluttaa sporttikummeja, jotka vievät lapsia liikkumaan tai ovat mukana lasten harrastuksissa. Sporttikummin voi saada lapsi, jonka vanhemmat eivät syystä tai toisesta voi osallistua lastensa harrastuksiin.

29. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö nuoren yritysohjaajana

4H-yhdistyksissä nuoret voivat perustaa 4H-yrityksiä. Tueksi kaivataan aikuisia, jotka auttavat yritystoiminnan alkuun ja sen jälkeenkin.

30. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö varamummona

Lapsiperheen tueksi, varaisovanhemmaksi, voi päästä esimerkiksi Suomen Punaisen Ristin paikallisosastojen kautta. Varamummotoiminnalla on oma Facebook-ryhmä.

31. Sinulle sopisi vapaaehtoistyö doulana

Odottajien ja synnyttäjien tukena toimivia doulia kouluttaa Suomen Doulat.

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

VESIMIES

Älä sivuuta pieneltä vaikuttavaa ongelmaa. Etenkin terveyteen liittyvät kysymykset on parasta ottaa vakavasti. Satsaa tasapainoiseen ruokavalioon ja liikuntaan.

 

KALAT

Viilaa raha-asiasi kuntoon. Nyt ei kannata ottaa riskejä taloudellisissa kysymyksissä. Pelaa varman päälle ja odottele varmempia aikoja.

 

OINAS

Keskity kehittämään itseäsi ja auttamaan muita. Saat valtavasti irti ihmissuhteista, jos olet avoin. Vuorovaikutus on kaiken hyvän avain.

 

HÄRKÄ

Avoimuus ja rehellisyys ovat parhaat valttisi. Saat takaisin positiivisen energian, jota lähetät eteenpäin. Ajattele kaikkien yhteistä etua.

 

KAKSONEN

Sinulla on hyviä ideoita ja luovuutta vaikka millä mitalla. Jarruttele kuitenkin hieman vauhtiasi. Mieti tarkkaan, mitä mistäkin vedosta seuraa.

 

RAPU

Ota kaikki irti valokeilasta. Sinun on oltava tänään parhaimmillasi, sillä kohdallesi osuu muutama loistava tilaisuus. Älä anna niiden livahtaa ohitsesi.

 

LEIJONA

Tee aloite ja avaa keskustelua aiheesta, johon ei ole helppo tarttua. On aika puhdistaa ilmaa. Vietä aikaa perheen ja ystävien seurasta nauttien.

 

NEITSYT

Ota yhteyttä vanhoihin ystäviin. On aika palata menneisiin ja muistella yhdessä kokemianne asioita. Elämääsi tulvii nyt uusia ja kiinnostavia käänteitä.

 

VAAKA

Lähde liikkeelle. Sinulla riittää energiaa, joka kannattaa suunnata oikeaan kohteeseen. Älä jätä tänään mitään onnen varaan.

 

SKORPIONI

Satsaa kotiisi ajallisesti ja taloudellisesti. Mielenrauha on taattu, jos pidät ympäristösi hyvässä järjestyksessä. Simppeli on kaunista.

 

JOUSIMIES

Älä tee siirtoa ennen kuin olet varma asiastasi. Suodata tarkkaan jutut, joita sinulle kerrotaan. Joku ei kerro sinulle koko totuutta.

 

KAURIS

Ota koko kapasiteettisi käyttöön. Nyt ei ole aika pitää taitojasi piilossa yleisöltä. Saat rakentavaa palautetta tarkkanäköiseltä ystävältä.

 

 

Tunnesyöminen ja oman vartalon häpeily estivät radiotoimittaja Hanna Kinnusta olemasta se urheilullinen ja sisukas tyyppi, joka hän todellisuudessa on.

Kaksi vuotta sitten seisoin alasti peilin edessä ja mietin, kuka on vienyt minun kehoni. Raskausarvet ja kilot eivät olleet minun kroppaani, Radio Aallon Dynastiasta tuttu aamujuontaja Hanna Kinnunen muistelee.

Hanna oli juuri aloittanut kehosuhdekurssin, josta etsi apua tunnesyömiseen ja epämukavaan oloon. Kurssilla tehtiin harjoituksia, jotka opettivat kuuntelemaan kehon viestejä.

– Huomasin, etten pystynyt seisomaan peilin edessä minuuttia kauempaa. Tein harjoituksen vielä muutaman kerran, ja pystyin viimein hengittämään. Sitten aloin kiittää vatsaani ja rintojani, jotka ovat jaksaneet kantaa ja imettää kaksi lasta. Aloin keskittyä myönteisiin tunteisiin ja löytää viimein iloisen itseni.

Liian iso liikkumaan?

Hanna on aina ollut liikunnallinen. Hän aloitti tanssin kolmevuotiaana ja jatkoi kilpatanssia 14-vuotiaaksi SM-tasolle asti. Sitten nivelsiteet katkesivat ja tanssi jäi harrastukseksi. Pitkästä liikuntataustastaan huolimatta Hanna ei ole koskaan pitänyt itseään urheilullisena.

– Laihdutin ensimmäisen kerran 11-vuotiaana. Koulussa jotkut kiusasivat pyöreydestä. Ajattelin, että hoidan asian ja lenkkeilin salaa koko kesän. Laihdutus loppui, kun äitini havahtui muutokseen kesän lopussa. Olin hetken aikaa aivan liian taitava salaamaan ensin surun kiusatuksi tulemisesta ja sen jälkeen laihduttamiseni, Hanna kertoo.

Teini-iässä tanssivalmentaja haastoi Hannan kanssaan painonpudotuskisaan.

Toisen kerran Hanna kohtasi paineita laihduttaa, kun teini-iässä tanssivalmentaja haastoi hänet kanssaan painonpudotuskisaan.

– Hänen mukaansa parin kilon pudotus olisi auttanut lajissa pärjäämisessä. Tanssissa kilpailu oli kovaa, ja tunsin tanssijoita, joilla oli anoreksia tai bulimia. Lajista puuttui lapsen näkökulmasta tervettä suhtautumista urheiluun. En ryhtynyt laihdutuskisaan.

Tanssi pysyi säännöllisenä osana Hannan elämää aina kolmekymppiseksi asti. Hän tanssi kuubalaista salsaa, streetiä ja discoa ja myös opetti tanssimista.

– Rakastan tanssia ja olen ollut lahjakas oppimaan koreografioita. Silti mielessäni on kytenyt ajatus siitä, että en voi harrastaa lajia, jos olen tietyn kokoinen.

Suklaasieposta salikissaksi

Ruuhkavuosien myötä tanssiharrastus jäi lähes kokonaan, ja Hannan urheilut koostuivat satunnaisista kuntosalipyrähdyksistä.

– Vuosina 2006–2009 näyttelin Salatut Elämät -sarjassa ja olin reilusti ylipainoinen. Taustalla oli vaikea ero, jota hoidin tunnesyömällä. Myös raskauteni vaikuttivat suhteeseeni liikuntaan ja ruokaan, Hanna pohtii.

– Ensimmäinen lapseni syntyi vuonna 2010. Synnytys oli raju ja päättyi sektioon. Kun pääsin kotiin, kävelin 3,5 tuntia päivässä, koska halusin palavasti olla hyvinvoiva tuore äiti.

Vuonna 2012 syntyi toinen lapsi, ja jälleen Hanna hoiti väsymystä tunnesyömällä. Vasta muutaman vuoden kuluttua kehosuhdekurssille lähdettyään hän oivalsi, millaista liikuntaa ja ruokaa hänen vartalonsa kaipaa.

– Olin ollut monta vuotta surullinen, en oma iloinen itseni. Tajusin, että liikunnan tärkein tehtävä on tuottaa hyvää oloa ja energiaa ja ettei minun tarvitse mennä suklaakaapille, jos on paha tai väsynyt olo.

”Haluan, että lapsillenikin välittyy se, että minulla on terve suhde vartalooni.”

Tänä syksynä Hanna on treenannut salilla personal trainer Mikko Silvennoisen ohjauksessa. Liikuntarutiinin löytymiseen vaikutti se, että Hannan kilpirauhasesta löydettiin loppukesästä kasvain.

– Se oli hyvänlaatuinen, mutta se säikäytti, ja koin tarvetta laittaa asiat uuteen tärkeysjärjestykseen. Olen 37-vuotias ja jemmannut paljon suklaata ja karkkia itseeni. Nyt on aika pitää itsestä huolta, Hanna sanoo.

– Jotkut sanovat, että on luksusta maksaa pt:stä, mutta ei se ole. Tarvitsin jonkun, joka ymmärtää jahkailujani ja ruuhkavuosiani. Mikon laatima treeniohjelma ja ruokavalio tuntuvat luonnollisilta.

Hannalle tärkeintä treenaamisessa eivät ole pudotetut kilot. Siksi hän ei ole asettanut itselleen painotavoitteita. Tärkeintä on tehdä liikunnasta pysyvä elämäntapa.

Nykyään Hanna ei mieti, tarvitsisiko olla tietyn muotoinen voidakseen urheilla. Hän käy tanssimassa streetiä aina kun ehtii.

– Suhtaudun peilikuvaani rehellisesti, se on tällä hetkellä sellainen kuin on. Uskon ennen kaikkea hyvinvoivaan kehoon ja haluan, että lapsillenikin välittyy se, että minulla on terve suhde vartalooni. Nyt ajattelen, etteivät kilot määrittele kuntoani.

Oulusta kotoisin oleva 37-vuotias Radio Aallon Dynastia-ohjelman aamujuontaja asuu Klaukkalassa miehensä ja 5- ja 7-vuotiaiden lastensa kanssa.

Työskennellyt näyttelijänä esimerkiksi Salatut Elämät -sarjassa ja Levottomat 3 -elokuvassa sekä toimittajana Yleisradiossa.

Kirjoittanut kehopositiivisuuteen kannustavan kirjan Valtavan ihana yhdessä Aino-Kuutamo Uusitorpan kanssa.