Njääh, unohda se laihduttamislupaus. Kuva: Shutterstock
Njääh, unohda se laihduttamislupaus. Kuva: Shutterstock

Jos hairahduit näihin klassikkolupauksiin, viilaa tavoitteesi realistisemmiksi muutamalla kikalla.

Nopeimmat meistä ovat jo ehtineet huomata, etteivät uudenvuodenlupaukset taida pitää tänäkään vuonna. Onneksi Refinery29-sivusto neuvoo, miten jo tehdyistä lupauksista voi muokata toteuttamiskelpoisia.

Vanha lupaus: Laihdun viisi kiloa

Uusi versio: Kokkaan kotona useammin ja lisään viikkooni yhden liikuntakerran

Kilotavoite ei pidä, jollei sinulla ole hajuakaan, kuinka se toteutetaan. ”Syön vähemmän ja liikun enemmän” ei vielä ole suunnitelma. Kannattaa sen sijaan ottaa konkreettinen ruokaa koskeva tavoite. Esimerkiksi kotona kokkaamisen pari kertaa viikossa on tutkittu auttavan valitsemaan terveellisempiä vaihtoehtoja kodin ulkopuolellakin ja pudottamaan painoa. Hei hei, valmisruuat.

Liikuntatavoitteissa sääntö on, että vähän liikuntaa on aina parempi kuin ei liikuntaa ollenkaan. Sohvalta kolmesti viikossa salilla käyminen saattaa tuntua työläältä, mutta jo yhdellä viikoittaisella liikuntatuokiolla on hyviä terveysvaikutuksia. Aloita siis siitä.

Vanha lupaus: En siirrä asioita eteenpäin

Uusi versio: En ruoski itseäni, jos siirrän asioita eteenpäin

Anteeksiantavainen suhtautuminen omiin virheisiin on parempi tapa päästä eroon asioiden siirtelystä kuin itsensä syytteleminen. Pyri siis eroon perfektionismista: kaikkea ei tarvitse hoitaa heti. Älä kuitenkaan syytä omasta hidastelustasi olosuhteita.

Vanha lupaus: Lopetan tupakoinnin

Uusi versio: Käytän ulkopuolista apua lopettaakseni tupakoinnin kahdeksi vuodeksi

Tupakoinnin lopettaminen on ehdottomasti hyvä lupaus, mutta vaikea sellainen. Vuoden kuluessa reilusti yli puolet lopettaneista on taas savuke suupielessäänSen sijaan kahden vuoden savuttomuuden jälkeen harva sortuu enää.

Lopetuspäätöksen pitämisessä auttavat erityisesti ulkopuolinen apu, lääkkeet ja sen myöntäminen, että on tupakoitsija. Varsinkin joltakulta toiselta, mahdollisesti ammattilaiselta, saadun avun merkitys on suuri. Ota siis avuksi joku, jonka kanssa voit pohtia aiempia lopettamisyrityksiäsi ja suunnitella lopettamisen huolellisesti

Vanha lupaus: Vietän enemmän aikaa perheen ja ystävien kanssa

Uusi versio: Vietän vähemmän aikaa kännykän ja töiden kanssa, kun en ole töissä

Perheen ja ystävien kanssa vietetyn ajan pahin vihollinen on usein työ, joka nappaa osansa myös vapaa-ajaasta. Vältä siis töiden tuomista kotiin. Jos mahdollista, lopeta työsähköpostin tarkistelu työajan ulkopuolella. Toinen aikasyöppö on kouraan pesiytynyt älypuhelin. Pelkkä puhelimen näkeminen voi lisätä stressiä, joten pidä luuri taskussa silloin, kun vietät aikaa elämäsi tärkeiden ihmisten kanssa.

Vanha lupaus: Lopetan tuhlaamisen

Uusi versio: Säästän vähän ja säännöllisesti, keskityn kokemuksiin tavaroiden sijaan

Kuten monessa muussakin lupauksessa, myös rahan säästämisessä pienet, huomaamattomat muutokset ovat parempia kuin suuret ja vaikeat tavoitteet. Mieti siis helppoja tapoja saada muutama kolikko säästöön siellä täällä sen sijaan, että keskittyisit suuresta rahapotista haaveiluun. Ylimitoitetuista tavoitteista on vaara lipsahtaa takaisin vanhoihin kulutustottumuksiin.

Säästeliäisyys ei välttämättä ole tylsää, vaan myös köyhäilystä voi saada mielihyvää silloin kun se on itse valittua. Halvan tavaran sijaan kannattaa laittaa vähät rahansa elämyksiin ja kokemuksiin, joiden ei tarvitse maksaa maltaita.

Lue myös:

Näin teet uudenvuodenlupauksen, joka pitää

Kuusi uudenvuodenlupausta jokaiselle pariskunnalle

Millainen ensi vuodestasi tulee? Näin testaat sen jo nyt