Mä sanon viimeisen sanan, ja se on EI! Kuva: Shutterstock
Mä sanon viimeisen sanan, ja se on EI! Kuva: Shutterstock

Tutkimusten mukaan itsehillintää kannattaa opetella, koska se parantaa sekä itsetuntoa että elämänlaatua.

Toisille karkkikulhon houkutusta tai viikonlopun viini-iltamaa voi olla vaikeaa vastustaa. Sen sijaan toisilla ei ole mitään ongelmaa kieltäytyä edes tuoreesta pullasta ja kermapastasta.

Itsekuria voi ja kannattaa kuitenkin opetella. Daily Mailissä kerrotaan, että hyvä itsekuri edistää paitsi hyvää itsetuntoa myös kohentaa ylipäätään tyytyväisyyttä elämään.

Professori Walter Mischel on tutkinut itsehillintää vuosikymmenten ajan. Mischel kertoi Daily Mailille, miten itsehillinnän mestariksi tullaan.

Opettele mestariksi näin:

Keksi muuta tekemistä.
Itsekuria kannattaa opetella kehittämällä itselleen muuta tekemistä aina, kun heikko hetki yllättää. Kirjoita itsellesi tehtävälista, jota voit käydä läpi, kun mielesi tekisi rynnätä kauppaan ostamaan suklaalevy. Tyhjennä pesukoneen nukkasihti, pyyhi pölyt maustehyllystä, lähde kävelylle tai pirauta ystävälle – kunhan pidät ajatuksesi poissa houkutuksesta.

Poissa silmistä, poissa mielestä.
Se mitä et näe, ei ole olemassa. Älä siis osta kotiin herkkuja, joita voit rapistella sokerinhimon sattuessa. Jos yrität vähentää hiilareiden määrää, siirrä ravintolapöydässä leipäkori pois näkyvistä. 

Käytä mielikuvitusta.
Jos kuvittelet haaveilemasi suklaakakun suussasulavaksi ja meheväksi, hurmaava haavekuva heikentää itsehillintääsi. Jos sen sijaan kuvittelet torakoita tepastelemaan suklaakakun päälle, kakun syömättä jättäminen on paljon helpompaa. 

Valmistaudu kieltäytymään.
Kun tiedät joutuvasi houkutuksen äärelle, harjoittele jo mielessäsi kieltäytymistä. Kieltäytymisharjoituksia voi tehdä esimerkiksi näin: Jos ystäväsi pyytää sinua drinkille, mieti jo valmiiksi tilaavasi baarissa vain yhden soodaveden. Tai jos puolisosi tekee jotain sinua ärsyttävää, valmistaudu laskemaan hitaasti kymmeneen.

Tarkastele itseäsi ulkopuolisen silmin.
Itsehillintää voi treenata käymällä ulkopuolisen silmin mielessään läpi epäonnisia ja ikäviä tunteita herättäneitä hetkiä. Kun kelaa tapahtumia kärpäsenä katossa, pystyy rationaalisemmin ymmärtämään tekonsa ja suhtautumaan niihin vähemmän tunteellisesti. Jos esimerkiksi käyt läpi alakuloista ajanjaksoa elämässäsi, jolloin söit ja joit suruun, älä liimaudu tunteisiin, joita tuolloin elit. Tarkastelemalla tilannetta ulkopuolisen silmin pystyt jättämään tunteet taka-alalle ja hiljalleen kohentamaan itsekuriasi.

Lue lisää:

Näin pilaat takuulla nautintosi

Hemmottelu ei teekään onnelliseksi – kuri kannattaa