Ja tämänkin vieroitusjutut luit luultavasti älypuhelimestä, eikö vain? Kuva: Shutterstock
Ja tämänkin vieroitusjutut luit luultavasti älypuhelimestä, eikö vain? Kuva: Shutterstock

Nyt ihan oikeasti katse irti siitä ruudusta! Välipäivät ovat tehokasta aikaa pienelle vieroituskuurille.

1. Siirrä kello taskusta ranteeseen

Jos ajantajusi on kännykän näytön varassa, joudut väkisinkin kaivamaan puhelimen esiin jatkuvasti. Opettele siis katsomaan kelloa ranteesta tai seinäkelloista. Houkutus jumiutua selaamaan puhelinta pienenee, kun sitä ei tarvitse jatkuvasti kaivaa esille.

2. Mieti, mitä muistutuksia todella tarvitset

Maailma pyörii radallaan, vaikka et olisi ajan tasalla tuoreimmista Facebook-päivityksistä, Instagram-kuvista tai edes uutisista. Kokeile laittaa äänet ja muistutukset pois kaikesta muusta paitsi tekstiviesteistä ja puheluista. Varmista, että kaikkein olennaisimpien asioiden äänet ja värinät ovat tarpeeksi kovalla. Lopputulos: voit jättää puhelimen toiseen huoneeseen tai laukun pohjalle koko päiväksi. Ota kännykkä esiin vain, jos kuulet, että sinulle soitetaan tai tekstataan.

3. Pidennä tarkistusväliä

Jos edellinen neuvo on liikaa vaadittu, sovi itsesi kanssa ajat, jolloin puhelinta saa katsoa. Tarkista pikaisesti saapuneet sähköpostit ja some-päivitykset esimerkiksi kaksi kertaa tai kerran päivässä tiettyinä kellonaikoina.

4. Hanki herätyskello

Vanhanaikainen herätyskello antaa mahdollisuuden jättää kännykkä yöksi kauas sängystä. Päivän aloittaminen meilien lukemisella sängyssä tai sen lopettaminen näyttöruudun valoon ei ole hyväksi kenellekään. Unirauhan saat, kun säädät puhelimen yöksi äänettömälle.

+ Tarkkana tabletin ja tietokoneen kanssa

Oletko onnistunut vähentämään älypuhelimen näpelöintiä? Hienoa. Tarkista seuraavaksi, ettei älypuhelimen käytöltä vapautunut aika ole siirtynyt suoraan tabletin tapittamiseen tai tietokoneella naputteluun.

Jos ongelmasi on enemmänkin netti- kuin puhelinriippuvuus, sen kimppuun voi käydä esimerkiksi pitämällä päivän tai parin mittaisia nettipaastoja tai rajoittamalla itse päivittäisen vapaa-ajan netinkäytön tuntiin tai kahteen.

Lue myös:

Pelaa kännykkäpeliä – parannat seksielämääsi!

Vuoden kuumottavin sovellus on täällä

Tiesitkö? Hikoilu rikkoo puhelimesi