Tiukka fyysinen kunto vaatii lopulta eniten henkistä kanttia. Kuva: Shutterstock
Tiukka fyysinen kunto vaatii lopulta eniten henkistä kanttia. Kuva: Shutterstock

Näillä kolmellatoista keinolla motivoit itsesi liikkeelle ja terveellisempiin elämäntapoihin.

World of Technology -blogissa listattiin tavat, jotka tekevät timmeistä tyypeistä timmejä. Muotoilimme niistä iskulauseita. Löytyisikö joukosta uusi treenimotto ja sitä kautta sporttisempi ja terveellisempi elämä?

1. "Vähänkin on parempi kuin ei mitään"

Varttiin mahtuu hyvin pikatreeni! (Miksei kukaan ikinä ota huomioon, että vaatteiden vaihtamiseen, suihkussa käymiseen sekä tukanlaittoon ja meikkaamiseen kuluukin sitten tuplasti aikaa verrattuna treenin kestoon?)

Joka tapauksessa, väsyneenä tai kiireessä kannattaa treenata edes sen aikaa kuin jaksaa tai ehtii. Musa soimaan ja haarahyppyjä kehiin, ekstrapysäkinvälin kävely tai vastaavaa. Pikatreeni myös piristää, joten loppupäivä kuluu energisemmissä tunnelmissa.

2. "Treeni päihittää suunnittelumorkkiksen"

Tiedät varmaan sen fiiliksen, kun olet koko päivän suunnitellut meneväsi töiden jälkeen salille tai lenkille, mutta luistat koko hommasta viime hetkellä? Parempi ratkaisu olisi tietysti kuntoilla ja tulla kotiin voittajana.

3. "Sports Tracker on raamattuni"

...tai jokin muu treenit tai aktiivisuuden tallentava vekotin. Tai vanha kunnon askelmittari. Sellaiset sopivat etenkin, jos tavoitteiden saavuttaminen tai itsensä päihittäminen motivoivat sinua. Päivittäisestä aktiivisuudesta karua kieltään kertova ranneke saa kuin itsestään vetämään lenkkareita jalkaan.

4. "Treenin ei kuulu olla tylsää"

Harva jaksaa toistaa samaa treeniä joka kerta. Kun kunto-ohjelmaansa ei pääse kyllästymään, siitä on helpompi pitää kiinni. Etsi siis muutama sellainen laji, joista pidät, ja vaihtele niiden välillä.

5. "Lopussa kiitos seisoo"

Ei kannata miettiä sitä, ettei nyt huvittaisi lähteä, vaan sitä, kuinka loistava olo on treenin jälkeen. Endorfiinihuppeli ja muut hyödyt, esimerkiksi hyvät yöunet, ovat kelpo syy kuntoilla, vaikka itse treeni tuntuisikin välillä ankealta tai ikävältä.

6. "Hyvien syiden odottaminen on turhaa"

Jos treenaat vain mahtuaksesi niukkaan pikkujoulumekkoon muutaman viikon kuluttua, tavoitteesi ovat liian kovat eikä treenaaminen voi olla enää kivaa. Vaikka onnistuisit tavoitteessasi, armottoman treenin jälkeen salille ja dieetille ei teekään enää mieli palata. Kunnossa pysymiseen kannattaa suhtautua elämäntapana.

7. "Syö vain kunnon ruokaa"

Sen sijaan, että karsisit ruokavaliostasi alkoholin, karkit tai leivän, keskity syömään maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Sen jälkeen kaikki on sallittua, kunhan muistaa pysyä kohtuudessa. Ruokarajoitteet tekevät elämästä vain ikävämmän, ja liian suuret houkutukset lisäävät ahmimisriskiä. Ratkeamisen jälkeen morkkis on vain kahta kauheampi.

8. "Arki on tarpeeksi raskasta ilman alkoholiakin"

Viikolla tissuttelu johtaa helposti treenikertojen skippaamiseen ja heikon olo paranteluun roskaruualla. Terveellisissä elintavoissa on vaikeampi pysyä, jos keho ja mieli ovat väsyneitä. Bileiltoina joutuu yleensä myös tinkimään unista, joten alkoholista kieltäytyminen arkena kannattaa.

9. "Kotitreeni pelastaa kiireisen"

Mikäli kotoa löytyy nettiyhteys, löytyvät myös lukuisat treenivideot ja -ohjelmat. Kotijumppa on hyvä vaihtoehto salille, jos aikataulut tai muut syyt eivät salli poistumista neljän seinän sisältä.

Lue myös: Kiinteäksi kolmessa kuukaudessa – treeni- ja ruokavalio-ohjeet

10. "Lihaskipu on hoidettavissa"

Foam roller -putkella rullailu ennen treeniä lisää liikelaajuutta, ja treenin jälkeen sillä voi estää lihasten kipeytymistä. Kipeillä lihaksilla ei kannata reuhtoa täysillä, vaan tehdä kevyttä jumppaa, joka nopeuttaa palautumista paremmin kuin pelkkä lepo.

11. "Tunne on tärkeämpi kuin ulkonäkö"

Ulkonäön muokkautuminen vie aikaa, mutta olo alkaa tuntua paremmalta jo muutaman treenikerran jälkeen. Nopeampien tulosten vuoksi kannattaa siis keskittyä ennemmin hyvään olotilaan kuin litteän vatsan tavoitteluun.

12. "Pidä tavoitteet saavutettavina"

Kukaan ei ole maratoonari parin lenkin jälkeen. Keskity siihen, että teet edes jotain kehollasi. Jos kuntosalille meno tuntuu mahdottomalta, lupaa itsellesi, että viisi minuuttia treeniä riittää, kunhan lähdet treenaamaan. Todennäköisesti jatkat kuitenkin pidempään, kunhan pääset vauhtiin.

13. "Hyvä uni, parempi treeni"

Mitä enemmän liikut, sitä enemmän arvostat hyviä yöunia. Pikkutunneille kukkuminen ja aamujooga eivät ole kovin toimiva yhdistelmä. Säännöllisen treenin avulla tulee kiinnitettyä huomiota myös muihin hyviin elämäntapoihin, kuten uneen ja ruokailuun.

Lue myös:

Kokeile näitä ennen kuin muut ehtivät – tässä ovat syksyn liikuntatrendit

Nopea ja helppo kampaus treenin jälkeen – näin teet sen

Saitko sitkeän flunssan ja liikuntakiellon? Nämä lempeät lajit ovat sallittuja

Liikunta on yhä tärkeä osa Virpi Sarasvuon arkea, vaikka hän ei enää ehdikään liikkua entiseen malliin.

Entistä huippuhiihtäjä Virpi Sarasvuota nähdään harvoin parrasvaloissa. Eilen hän saapui Urheilugaalaan ilman puolisoaan Jari Sarasvuota.

– Työskentelen yrittäjänä. Sain juuri viime viikolla postissa valmentajan ammattitutkinnon paperit. Kasailen siihen liittyvää materiaalia valmiiksi, Virpi kertoi kuulumisiaan.

Virpi kertoi, että liikunta on yhä tärkeä osa hänen arkeaan.

– Liikun aktiivisesti, vaikka riippuu tietysti mihin vertaa. Urheilu-ura oli täysin eri elämä ja eri vaihe. Olisi tietysti kauhean kätevää, jos olisin nykyisessä arjessa yhtä hyvässä kunnossa kuin ammattiaikoina.

Virpillä ja Jarilla on kaksi yhteistä tytärtä, joiden elämää nainen ei halunnut tarkemmin kommentoida.

Gaalailtaan hän suhtautui odottavin mielin.

– Täällä on paljon ihmisiä, joita ei muuten tapaa. Elämä on aika lailla työtä ja arkea muuten.

Uutuusdraama Rodin kuvaa, kuinka kuvanveistäjä Camille Claudel jäi mentorinsa Auguste Rodinin varjoon.

Ranskalainen kuvanveistäjä Auguste Rodin (1840–1917) muistetaan parhaiten Ajattelija-patsaastaan. Jacques Doillonin uutuusdraama keskittyy taiteilijan ja hänen oppilaansa Camille Claudelin (1864–1943) rakkaussuhteeseen. Rodinilla oli avovaimo ja lapsi, joita hän ei Camillelle tekemistään lupauksista huolimatta koskaan jättänyt.

Bruno Nuytten ohjasi Claudelin ja Rodinin skandaalinkäryisestä suhteesta draaman jo vuonna 1988.  Siinä parina nähtiin Isabelle Adjani ja Gérard Depardieu. Tällä kertaa pääosissa nähdään Izïa Higelin ja Vincent Lindon. Higelin onnistuu kuvaamaan hyvin Claudelin vähittäistä murtumista. Suhde tuhosi Claudelin mielenterveyden. Hän syytti Rodinia töidensä plagioimisesta. Claudel vietti viimeiset 30 elinvuottaan psykiatrisessa sairaalassa.

Claudel jäi täysin opettajansa varjoon niin eläessään kuin kuolemansa jälkeenkin. Hänen teoksensa, kuten Valssi, kuvasivat naisen seksuaalisuutta tekoajankohtaansa nähden rohkeasti. Aikaa vaivasi kaksinaismoralismi. Siinä missä miestaiteilijoiden alastomat naishahmot herättivät ihastusta, aikalaiskriitikot eivät pitäneet aihetta naistaiteilijoille sopivana.

Doillon on hakenut elokuvaan autenttista tunnelmaa kuvaamalla sen aidoilla tapahtumapaikoilla. Pariisin Rodin-museo on lainannut kuvauksiin Rodinin keskeisiä töitä. MK

Rodin ***