Tiukka fyysinen kunto vaatii lopulta eniten henkistä kanttia. Kuva: Shutterstock
Tiukka fyysinen kunto vaatii lopulta eniten henkistä kanttia. Kuva: Shutterstock

Näillä kolmellatoista keinolla motivoit itsesi liikkeelle ja terveellisempiin elämäntapoihin.

World of Technology -blogissa listattiin tavat, jotka tekevät timmeistä tyypeistä timmejä. Muotoilimme niistä iskulauseita. Löytyisikö joukosta uusi treenimotto ja sitä kautta sporttisempi ja terveellisempi elämä?

1. "Vähänkin on parempi kuin ei mitään"

Varttiin mahtuu hyvin pikatreeni! (Miksei kukaan ikinä ota huomioon, että vaatteiden vaihtamiseen, suihkussa käymiseen sekä tukanlaittoon ja meikkaamiseen kuluukin sitten tuplasti aikaa verrattuna treenin kestoon?)

Joka tapauksessa, väsyneenä tai kiireessä kannattaa treenata edes sen aikaa kuin jaksaa tai ehtii. Musa soimaan ja haarahyppyjä kehiin, ekstrapysäkinvälin kävely tai vastaavaa. Pikatreeni myös piristää, joten loppupäivä kuluu energisemmissä tunnelmissa.

2. "Treeni päihittää suunnittelumorkkiksen"

Tiedät varmaan sen fiiliksen, kun olet koko päivän suunnitellut meneväsi töiden jälkeen salille tai lenkille, mutta luistat koko hommasta viime hetkellä? Parempi ratkaisu olisi tietysti kuntoilla ja tulla kotiin voittajana.

3. "Sports Tracker on raamattuni"

...tai jokin muu treenit tai aktiivisuuden tallentava vekotin. Tai vanha kunnon askelmittari. Sellaiset sopivat etenkin, jos tavoitteiden saavuttaminen tai itsensä päihittäminen motivoivat sinua. Päivittäisestä aktiivisuudesta karua kieltään kertova ranneke saa kuin itsestään vetämään lenkkareita jalkaan.

4. "Treenin ei kuulu olla tylsää"

Harva jaksaa toistaa samaa treeniä joka kerta. Kun kunto-ohjelmaansa ei pääse kyllästymään, siitä on helpompi pitää kiinni. Etsi siis muutama sellainen laji, joista pidät, ja vaihtele niiden välillä.

5. "Lopussa kiitos seisoo"

Ei kannata miettiä sitä, ettei nyt huvittaisi lähteä, vaan sitä, kuinka loistava olo on treenin jälkeen. Endorfiinihuppeli ja muut hyödyt, esimerkiksi hyvät yöunet, ovat kelpo syy kuntoilla, vaikka itse treeni tuntuisikin välillä ankealta tai ikävältä.

6. "Hyvien syiden odottaminen on turhaa"

Jos treenaat vain mahtuaksesi niukkaan pikkujoulumekkoon muutaman viikon kuluttua, tavoitteesi ovat liian kovat eikä treenaaminen voi olla enää kivaa. Vaikka onnistuisit tavoitteessasi, armottoman treenin jälkeen salille ja dieetille ei teekään enää mieli palata. Kunnossa pysymiseen kannattaa suhtautua elämäntapana.

7. "Syö vain kunnon ruokaa"

Sen sijaan, että karsisit ruokavaliostasi alkoholin, karkit tai leivän, keskity syömään maukasta ja ravitsevaa ruokaa. Sen jälkeen kaikki on sallittua, kunhan muistaa pysyä kohtuudessa. Ruokarajoitteet tekevät elämästä vain ikävämmän, ja liian suuret houkutukset lisäävät ahmimisriskiä. Ratkeamisen jälkeen morkkis on vain kahta kauheampi.

8. "Arki on tarpeeksi raskasta ilman alkoholiakin"

Viikolla tissuttelu johtaa helposti treenikertojen skippaamiseen ja heikon olo paranteluun roskaruualla. Terveellisissä elintavoissa on vaikeampi pysyä, jos keho ja mieli ovat väsyneitä. Bileiltoina joutuu yleensä myös tinkimään unista, joten alkoholista kieltäytyminen arkena kannattaa.

9. "Kotitreeni pelastaa kiireisen"

Mikäli kotoa löytyy nettiyhteys, löytyvät myös lukuisat treenivideot ja -ohjelmat. Kotijumppa on hyvä vaihtoehto salille, jos aikataulut tai muut syyt eivät salli poistumista neljän seinän sisältä.

Lue myös: Kiinteäksi kolmessa kuukaudessa – treeni- ja ruokavalio-ohjeet

10. "Lihaskipu on hoidettavissa"

Foam roller -putkella rullailu ennen treeniä lisää liikelaajuutta, ja treenin jälkeen sillä voi estää lihasten kipeytymistä. Kipeillä lihaksilla ei kannata reuhtoa täysillä, vaan tehdä kevyttä jumppaa, joka nopeuttaa palautumista paremmin kuin pelkkä lepo.

11. "Tunne on tärkeämpi kuin ulkonäkö"

Ulkonäön muokkautuminen vie aikaa, mutta olo alkaa tuntua paremmalta jo muutaman treenikerran jälkeen. Nopeampien tulosten vuoksi kannattaa siis keskittyä ennemmin hyvään olotilaan kuin litteän vatsan tavoitteluun.

12. "Pidä tavoitteet saavutettavina"

Kukaan ei ole maratoonari parin lenkin jälkeen. Keskity siihen, että teet edes jotain kehollasi. Jos kuntosalille meno tuntuu mahdottomalta, lupaa itsellesi, että viisi minuuttia treeniä riittää, kunhan lähdet treenaamaan. Todennäköisesti jatkat kuitenkin pidempään, kunhan pääset vauhtiin.

13. "Hyvä uni, parempi treeni"

Mitä enemmän liikut, sitä enemmän arvostat hyviä yöunia. Pikkutunneille kukkuminen ja aamujooga eivät ole kovin toimiva yhdistelmä. Säännöllisen treenin avulla tulee kiinnitettyä huomiota myös muihin hyviin elämäntapoihin, kuten uneen ja ruokailuun.

Lue myös:

Kokeile näitä ennen kuin muut ehtivät – tässä ovat syksyn liikuntatrendit

Nopea ja helppo kampaus treenin jälkeen – näin teet sen

Saitko sitkeän flunssan ja liikuntakiellon? Nämä lempeät lajit ovat sallittuja

Kaija Koota on tituleerattu esimerkiksi voimaeläimeksi, kansallisaarteeksi ja naiseuden puolestapuhujaksi. Kukapa meistä ei haluaisi olla ainakin himpun verran kuin hän!

 

Ensi kesän morsiamet, varautukaa uudenlaisiin huomenlahjoihin. 

Sensuellit boudoir-henkiset kuvat morsiamesta ovat olleet trendikäs huomenlahja muutaman vuoden ajan, ja voimaannuttavat alaston- sekä alusvaatekuvaukset ovat muutenkin kasvattaneet suosiotaan.

Nyt sensuellien kuvien ottaminen näyttää saapuneen myös miesten keskuuteen, ainakin Yhdysvalloissa. Trendin nimi on dudeoir. Idea on tismalleen sama kuin perinteisissä boudoir-kuvissa, mutta naisten boudoir-kuvia mukailevat asennot ja asetelmat tuovat dudeoiriin ylimääräisen ripauksen huumoria. 

Kurpitsakuvat leviävät netissä

Arizonassa on julkaistu jo toinen dudeoir-kalenteri, jossa parrakkaat ja vatsakkaat miehet poseeraavat metsämaisemissa vain boksereihin ja flanellipaitoihin pukeutuneina. Valokuvaaja Masika May on kuvannut useammankin yhdysvaltalaisen aviomiehen dudeoir-hengessä lahjaksi heidän vaimoilleen. 

Tennesseessä valokuvaaja Gayla Thompson suostutteli hiljattain aviomiehensä poseeraamaan vähissä vaatteissa Halloweenin kunniaksi. #kurpitsapylly-hashtagilla varustetuista kuvista tuli nopeasti huippusuosittuja sosiaalisessa mediassa.

– Nämä olivat minun ideoitani, mutta kun aloimme kuvata, mieheni otti ohjat omiin käsiinsä, eikä ohjeistusta tarvittu. Hän on tosi hyvä malli, Thompson kertoo Huffington Postissa.

Ehkäpä jo ensi kesän morsiamet saavat huomenlahjaksi eroottisia kuvia.