Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Tiesitkö, että uni voi paeta, jos makuuhuoneen lamppu heijastaa väärää väriä tai huone on liian hiljainen?

1. Iltaliikunta syventää unta

Raskas alkuillan liikunta helpottaa  nukahtamista ja parantaa unenlaatua, kertovat uusimmat tutkimukset.

Kovalla lenkillä, tanssimassa tai muussa hikiliikunnassa voi käydä 3–4 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jos liikut hyvin myöhään, tee se kevyemmin. Silloin keho ei enää sängyssä käy ylikierroksilla, mikä  häiritsisi nukahtamista.

2. Matalat äänet rauhoittavat

Tik, tik... Kello tikittää. Toistuvat ja korkeat äänet häiritsevät pahiten nukahtamista. Ikkunan takana puhaltava tuuli tai kevyesti rapiseva sade sen sijaan rauhoittavat. Matalat äänet väsyttävät, korkeat virkistävät. Jos uni ei tule, kuuntele luonnonääniä sisältävää musiikkia tai matalaäänistä laulajaa.

Tarkista myös  makuuhuoneen melutaso: jo 25–35 desipelin äänet haittaavat unta. Petikaverin kuorsatessa voit kokeilla korvatulppia. Jatkuvassa käyttössä ne tosin voivat herkistää äänille entistä enemmän.

Aistit ovat herkkiä erityisesti 20–30-vuotiailla naisilla, koska he ovat biologisesti otollisimmissa synnytysiässä. Äidin on oltava valmis reagoimaan pieniinkin ääniin.

3. Hitaita hiilareita iltapalaksi

Iltapalaksi sopii kevyt annos hitaita hiilihydraatteja ja proteiineja. Ne pitävät nälän poissa pitkään. Tutkimusten mukaan hiilaripitoisen iltapalan, kuten myslin, puuron tai leivän, syöminen  auttaa nukahtamaan. Ei pidä syödä raskasta tai huonosti sulavaa, ellei halua valvoa rauhattoman vatsan takia. Suolainen taas janottaa yöllä.

4. Sinistä tyyneyttä

Sisäseinien värit vaikuttavat unensaantiin. Makuuhuoneessa ei kannata pitää liian punaisia tai oransseja eli aktivoivia värejä. Viileähköt siniset ja vihreät kuuluvat rauhoittaviin sävyihin. Sairaaloiden leikkaussaleissa käytetään usein juuri vihreää tai sinistä, sillä ne tutkitusti tyynnyttävät mieltä. Jos metsän tai meren värit eivät miellytä, käytä itsellesi tärkeitä värejä vaaleina ja neutraaleina.

5. Luonnonkuituihin

Yö- ja vuodevaatteiden on hyvä hengittää. Puuvilla, silkki ja muut luonnonmateriaalit ovat parempia kuin keinokuidut. Keinokuitu voi tehdä olon kuumaksi ja jopa ärsyttää ihoa.

Jos hikoilet nukkuessasi, jätä peti ainakin joksikin aikaa petaamatta aamulla. Silloin kosteus pääsee haihtumaan, ja sänky tuulettuu. Lakanoihin on myös mukavampi nukahtaa uudelleen. Lisäksi vältyt huonekirpuilta.

6. Lämmin valo haukotuttaa

Makuuhuone kannattaa valaista  lämminsävyisillä lampuilla, sillä ihminen olettaa kellertävän valon liittyvän auringonlaskuun. Heräämistä helpottaa kylmänä loistava aamunsarastus tai kirkasvalolamppu. Valo aktivoi aivojen valve­tilaa ylläpitäviä järjestelmiä ja vähentää melatoniini- eli pimeähormonin erittymistä käpylisäkkeestä. Mitä kylmempi ja sinisempi valo, sitä vaikeampi on nukahtaa.

7. Viileä uinuttaa

Viileä makuuhuone on paras, sillä kehon lämpötila laskee puolisen astetta yön aikana. Jokaiselle sopiva lämpötila pitäisi löytyä 18–23 asteesta. Jos huone on liian kuuma, ei kehon lämpötila pääse laskemaan vaan nousee. Verenkierto käsissä ja jalkaterissä kuitenkin hidastuu makuulla. Kun raajat ovat lämpöiset, nukumme parempaa ja syvempää unta. Sukat jalassa saakin ehkä helpommin kiinni unenpäästä.

8. Lemmikki unikaveriksi?

Viereen tulevan lemmikin hengitys tai rintakehän liikkeiden tunteminen voi todella rauhoittaa ja auttaa nukahtamaan. Lemmikki ei saa kuitenkaan viedä ihmiseltä tilaa. Vaikka ei itse olisi allerginen, aiheuttaa sänkyyn kömpinyt eläin helposti reaktioita. Lemmikin karvoista irtoava proteiini tarttuu vuodevaatteisiin ja voi häiritä nukkujan hengitystä ja ärsyttää limakalvoja.

Mikäli rakas karvapallo on silti saatava yöksi viereen, ulkoiluta se useammin päivän aikana. Paljon ulkona käyvä koira tai kissa aiheuttaa vähemmän allergisia oireita kuin pitkään sisätiloissa oleskellut.

9. Jännitys aktivoi

Jännittävän TV-ohjelman katsominen tai rikospokkarin lukeminen käynnistää sympaattisen hermostomme, jolloin pysymme aktiivisina ja hereillä. Parasympaattinen hermostomme taas edistää nukahtamista.
Tunne-elämän jännitystilanteet saavat aivot erittämään noradrenaliinin ja histamiinin kaltaisia välittäjäaineita, jotka vaikuttavat vireys­tilaan sekä uni-valverytmiin.

Vältä aivoja aktivoivaa viihdettä 1,5 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Pelkoa ja vihaa nostattava sisältö voi karkottaa unen tehokkaasti. Hyvän ohjelman tai luettavan voi huoletta jättää kesken, kun alkaa nukuttaa.

10. Alkoholi rikkoo unen

Nukahtamisen kannalta pahin aika juoda kahvia on kello 17–20:n välillä. Sen sijaan 30–60 minuuttia ennen nukkumaanmenoa nautittu kahvi­kupillinen ei aiheuta ongelmia – siinä tapauksessa, että ihminen nukahtaa nopeasti kahvinjuonnin jälkeen. Kofeiini piristää sitä enemmän,  mitä pidempään se saa vaikuttaa. Jos uni ei tule, älä silti sorru yömyssyyn.

Vaikka alkoholi joillakin nopeuttaa nukahtamista, se vaikeuttaa unessa pysymistä ja huonontaa unen laatua. Alkoholi myös vähentää REM-unen määrää ja lisää  unennäköä. Liiallinen unennäkö herättää kesken nukkumisen. Jos heräät yöllä, lueskele vaikka hetki. Uudelleen nukahtaminen ei häiritse seuraavan illan unta yhtä paljon kuin pitkään nukkuminen.

11. Tekniikka voi myös rauhoittaa

Tutkimusten mukaan teknisten laitteiden taustavalo virkistää ja valvottaa, koska se on voimakkaan kirkasta ja sinistä. Toisaalta pelien pelaaminen tai sosiaalisen median käyttö voi rentouttaa. Rauhoittaa, kun tietää asioiden lähipiirissä olevan hyvin.

Jos jää helposti koukkuun, ei koneita kannata käyttää myöhään. Tutkimuksista tiedetään, että etenkin sähköposteihin vastaaminen usein jatkuu jatkumistaan ja siirtää nukahtamista.

Jos käytät älypuhelinta tai tablettia ennen nukkumaanmenoa, himmennä näytön kirkkautta ja pidä laite kauempana kasvoistasi. Päivityksiin kiinni jäävän on hyvä vaihtaa somettaminen lehteen tai kirjaan.

12. Herätys­kello pois silmistä

Lakanat ovat rullalla huomisen työhuolista, ja lipaston päällä istuva herätyskellokin vain irvailee huonouniselle. Tik, ja yksi minuutti taas vähemmän nukkumisaikaa.

Herätyskellon kyttääminen aktivoi aivojamme ja vaikeuttaa nukahtamista. Vaikka seuraavana päivänä ei olisikaan tärkeää menoa, voi kellon näkeminen laukaista muistijäljen edeltävältä yöltä. Herätyskello kannattaakin pitää poissa näkyvistä, jolloin aamulla sen sulkeakseen joutuu myös nousemaan ja heräämään heti.

Mikäli tekemättömät työt painavat mieltä, kirjoita ne ylös ennen nukkumaanmenoa. Paperille purettua huolta ei tarvitse enää miettiä sängyssä. 

Asiantuntijoina unilääketieteen erikoislääkäri, professori Markku Partinen ja uniterapeutti Anna-Mari Aronen Helsingin Uniklinikalta.

Lue myös:

Eikö uni tule? Kuuntele maailman rentouttavinta kappaletta

Pilaako mobiililaite unesi? Näin et joudu luopumaan siitä sängyssäkään

Alkaako kengännumerosi nelosella? Tervetuloa porukkaan!

En muista, missä vaiheessa jalkani venähti yli neljänkympin, mutta pitkään se on ollut kokoa 41. Varmasti jo teini-iässä siirryin kolmoskerhosta isokenkäisiin, sillä muistan hävenneeni suurta kalossiani. Nykyään olen asian kanssa sinut – ainakin suurimman osan ajasta. Maailmassa on asioita, joihin vain me isojalkaiset naiset olemme törmänneet.

 

  1. Kaupasta ei löydy kokoasi – eikä se ole loppuunmyyty. Kiitokset kaikille kenkävalmistajille, jotka teette naisten popoja kokoon 42 asti. Moitteet teille, joiden valikoimissa isoin koko on 40.
  2. Tuliaisostoksiisi ei kuulu kenkiä. Italian-reissulla ei kannata edes kysyä kokoja, vastaus on jo tiedossa.
  3. Huomaat, ettei bodyshamingin vastainen kulttuuri ole laskeutunut vielä varpaiden tasolle. ”Ai sulla on niin iso jalka! Pysyt hyvin pystyssä.” Asia saattaa myös olla omien korviesi välissä. Kenkäkaupassa sanot kokosi hiljaisella äänellä ”Nelkyt. Tai ehkä nelkytyks.”
  4. Kantapääsi kohtaavat kylmän lattian. Kylpylöiden ja hoitoloiden one size -lipokkaat on parempi pyytää miesten koossa.
  5. Joku luulee kenkiäsi miesten jalkineiksi. Asuin kimppakämpässä Thaimaassa, kun kaverini epäili, että joku on tuonut paikallisen ladyboyn yövieraaksi kotiimme. Olin jättänyt kuistille uudet kiilakorkosandaalini koossa 41.
  6. Kun pillifarkut tulivat muotiin, hikikarpalo nousi otsallesi. Kapealahkeisten housujen valtakausi on ollut isojalkaiselle totuttelemisen paikka. Kengät nimittäin näyttävät paljon isommilta pillifarkkujen parina. Myös cat-heelsit eli matalat piikkikorkkarit saattavat aiheuttaa tunteen, että jalkapöytäsi jatkuu ja jatkuu ja jatkuu...
  7. Teet mahtavia alelöytöjä. Jos jalkojen koko aiheuttaa hetkittäin harmitusta, myös ilonaiheita löytyy. Alennusmyynneissä on lähes aina jäljellä kokoa 41 huokeaan hintaan.
  8. Hurraat mielessäsi, kun pienempi koko mahtuu sinulle. Joidenkin merkkien valmistajat ovat jopa niin ajattelevaisia, että tekevät mitoituksestaan hieman väljää. Jotenkin se vain ilostuttaa, kun pohjaan on painettu yhtä pienempi numero.
  9. Voit ostaa popoja myös miesten osastoilta. Vastakkaisen sukupuolen valikoimat etenkin lenkkarimarkkinoilla ovat omaa luokkaansa. Niissä mallistoissa neljän kympin alkupää on pientä kokoa!

Suomalaisia kiinnostaa, miten tehdä limaa sekä miten saada unta ja rahaa.

10 miljardia. Sen verran Suomessa tehdään Google-hakuja vuodessa. Nyt Google on julkaissut tämän vuoden haetuimmat ihmiset ja asiat. Miten/kuinka-kategoriassa suomalaisia askarrutti eniten kysymys siitä, miten tehdä limaa. Toiseksi eniten googlattiin sitä, miten saada poikaystävä, ja kolmanneksi eniten sitä, miten saada unta. 

10 googlatuinta asiaa miten/kuinka-kategoriassa

  1. miten tehdä limaa
  2. miten saada poikaystävä
  3. miten saada unta
  4. miten laihtua nopeasti
  5. kuinka laihtua
  6. miten saada rahaa
  7. kuinka monta prosenttia
  8. miten selvitä erosta
  9. miten säästää rahaa
  10. kuinka nopeasti raskaaksi

Jotta säästyisit googlaamiselta, päätimme etsiä vastaukset googlatuimpiin asioihin puolestasi. Kas tässä, olkaa hyvät!

1. Miten tehdä limaa?

Vauva.fi:n toimitus on tehnyt helpot ja selkeät ohjeet liman valmistukseen. Vauvan ohjeilla liman saa valmistettua vain kahdesta raaka-aineesta – ja kaiken lisäksi vieläpä ilman partavaahtoa, liimaa ja piilolinssinestettä. Katso ohje:


2. Miten saada poikaystävä?

Sinkkuna olemisessa on ainakin 20 hyvää puolta. Mutta jos silti kaipaa kultaa kainaloonsa, maailman hauskimmalla naisella Amy Schumerilla on vinkki: kokeile deittisovellusta – mutta ole rehellinen.

Kun Amy itse oli ollut kolme vuotta sinkkuna, hän päätti kokeilla ystävän suosittelemaa ”luoville ihmisille suunnattua” deittisovellusta. Hän latasi sinne kaksi kuvaa: toinen oli lenkillä otettu meikitön räpsy, jossa hän irvistelee kuin olisi kuolemaisillaan, ja toinen oli kuva Tyttökultien Sophie-mummosta. Ding! 40 minuutin päästä häneen otti yhteyttä Ben Hanisch, chicagolainen huonekalusuunnittelija ja puuseppä. Kun pari tapasi ensimmäisen kerran, Amy oli tulossa akupunktiosta tukka öljyisenä ja kasvot punaisina. Siitä huolimatta – tai sen takia – pariskunta on seurustellut vuoden päivät.

3. Miten saada unta?

Aineenvaihdunta menee sekaisin. Mielialat vaihtelevat omituisesti. Herkuttelu lähtee käsistä. Muisti pätkii. Jatkuva univaje aiheuttaa monia vaivoja. Prisma Studion ja Helsingin yliopiston teettämän Väsy-kyselyn mukaan suomalaisten yöunet ovat lyhentyneet ja valtaosa kärsiikin univajeesta. Siksi ei ole ihme, että muutkin kuin kroonisesta unettomuudesta kärsivät ovat googlanneet uneen liittyviä kysymyksiä.

Olemme koonneet 14 + 8 vinkkiä, mitä kannattaa kokeilla, jos uni ei tahdo tulla.


4. Miten laihtua nopeasti? + 5. Kuinka laihtua?

Koomikko-poliitikko Lotta Backlund laihtui 30 kiloa ottamalla rennosti. Muusikko-kirjailija Kauko Röyhkä laihtui puolestaan 12 kiloa 5:2-dieetillä. Maskeeraaja-meikkaaja Mariela Sarkiman paino putosi 12 kiloa, kun hän teki pysyvän elämänmuutoksen. Laihdutukseen liittyvissä asioissa suomalaisia kiinnosti sekä se, miten laihtua nopeasti että miten ylipäätänsä voi laihtua.

Vastaukset näihin kysymyksiin löydät seuraavista jutuista.

 

Artikkeli jatkuu alapuolella
Näin selätät tunnesyömisen
Hyvä olo
Näin selätät tunnesyömisen

 

 

6. Miten saada rahaa? + 9. Miten säästää rahaa?

Heidi tienasi kuukaudessa lähes 2000 euroa nettikirppiksillä. Julia sai taas vuodessa säästöön lähes kymppitonnin. Mutta on niitä muitakin tapoja saada rahaa ja panna se poikimaan:

 

 


7. Kuinka monta prosenttia...?

Jos prosenttilaskut ovat hakusessa, esimerkiksi laskurit.fi-sivustolta löytyy apua.

8. Miten selvitä erosta?

Ero on tunnevuoristorata, josta selviät parhaiten ja nopeiten noudattamalla yhtä neuvoa: pysy mahdollisimman kaukana entisestä puolisostasi. Lue lisää:


10. Kuinka nopeasti raskaaksi?

Tästä google-hausta ei täysin selviä, mihin kysymyksellä on haettu vastausta. Mutta jos sillä tarkoitetaan sitä, miten nopeasti yhdynnän jälkeen voi tulla raskaaksi, vastaus löytyy esimerkiksi tästä jutusta:

Mikä on erikoisin asia, mitä sinä olet googlannut? Kerro kommenteissa!