Karkkipussi silloin tällöin ei ole ongelma. Jos taas syöt harva se päivä itsesi ähkyyn, hidasta ja koske vain hyvänmakuisiin ruokiin.

Syömme nälkäämme ja nautintoomme, ja hyvä näin. Ähkyyn johtava mättäminen kuitenkin kielii ruoan väärinkäytöstä. Kuvittelemme usein olevamme nälkäisiä sillonkin, kun keho on kylläinen, sanoo ravitsemukseen perehtynyt psykiatri Gérard Apfeldorfer.

Ongelma piilee siinä, että annamme vatsan sanella syömisen tahdin, vaikka maha on todellisuudessa surkea mittari kylläisyydestä kertomiseen. Ruokalähetyksen saatuaan kuluu vielä 15 minuuttia ennen kuin vatsa lähettää aivoille raportin aiheesta. Kylläisyysilmoitusta odotellessamme ehdimme siis lapata sisäämme tarpeetonta ravintoa varttitunnin ajan.

Ahmimista välttääkseen ruokailutahtia tulisi ensinnäkin hidastaa. Myös telkkarin katselu tai lukeminen omat omiaan häiritsemään kehon ja mielen yhteyttä ruokailuhetkellä. Ravitsemusprofessori Bärbel Knäuper suosittelee pyhittämään ruokailuhetken ainoastaan syömiselle, hengittämään syvään joka suupalan välissä ja kuuntelemaan kroppaa.

– Oikeastaan syöminen pitäisi lopettaa silloin, kun tunnet olevasi puolitäysi, Knäuper summaa.

Syö vain hyvänmakuista ruokaa

Stressin ja sydänsurujen purkaminen herkuttelemalla tai itsensä palkitseminen ovat yleisiä syitä ahmimiselle. Erityisesti sokeri humahtaa päähän ja tuottaa hetkellisesti mielihyvää.

– Ruoan kuuluukin olla nautinto, sanoo Apfeldorfer.

Herkuttelun kieltämisen sijaan hän jopa kannustaa syömään ainoastaan hyvänmakuisia ruokia. Epämieluinen sapuska ei anna mielihyvää eikä tyydytä nälkää samalla tavalla kuin herkullinen annos.

Toisin sanoen mitään ei kannata irvistellä alas vain terveellisyyden nimissä. Kun opit tunnistamaan kylläisyyden ja nauttimaan joka suupalasta, voit huoletta herkutella muutamalla palalla suklaalla, vaikka päivittäin.

Lähde: Psychologies.com, Plaisirs Santé

Lue lisää:

Taas meni korppuja koko pakkaus! 5 vinkkiä ahmimisen hillitsemiseen

Ryyppyilta saa ahmimaan 24 munkin verran roskaruokaa