Aaaaargh, taas se soi! Kuva: Shutterstock
Aaaaargh, taas se soi! Kuva: Shutterstock

Jos viikonloppu sotkee unirytmin, kannattaa poimia näistä neuvoista vinkit helpompiin maanantaiherätyksiin.

Maanantaiaamu, mikä siinä onkin niin vaikeaa. Vaikka viikonloppuna olisi saanut nukkua kuinka pitkään, uuteen viikkoon on hankala herätä.

Vaivalla on jopa nimi: sosiaalinen jet lag. Se syntyy, kun viikonloppuisin valvoo tavallista myöhempään ja aamulla nukkuu pitkään. Unirytmi siirtyy myöhemmäksi kuin arkena. Uusi viikko alkaa kankeasti, kun uni ei tule sunnuntai-iltana tarpeeksi aikaisin ja yö jää lyhyeksi. Ei ihme, että väsyttää.

Uniekspertti Shelby Freedman Harris antoi The Huffington Postille vinkit, joiden avulla maanantaiaamuistaan saa niskaotteen.

1. Nuku kunnon unet arkiöinä

Älä aloita viikonloppua univelkaisena. Viikonloppurytmistä on helpompi toipua, kun on hyvissä voimissa.

2. Nuku päikkärit

Jos tiedät jo etukäteen, että yöstä tulee pitkä, ota pienet tirsat ennen lähtöä ja seuraavana päivänä. Paras päiväuniaika on ennen kello kahta iltapäivällä, eivätkä nokoset saisi olla 20 minuuttia pidemmät.

3. Älä nuku päivän ohi

Ainakaan molempina viikonlopun päivinä. Viikonloppuaamuisin on ihan ok nukkua tunti tai pari pidempään kuin arkena, mutta jos molemmat päivät menevät sisällä koisiessa, rytmi menee totaalisekaisin, eikä palaaminen normaaliin aikatauluun tahdo onnistua sunnuntai-iltana.

4. Liiku

Urheilusta saa energiaa, joten itsensä kannattaa pakottaa salille tai kävelylle heti aamulla. Kun keho on hereillä, on helpompi vastustaa paluuta vällyjen väliin.

5. Kylve auringonvalossa

Avaa ainakin verhot tai nauti aamiainen kirkkaassa ulkoilmassa. Luonnonvalo auttaa rytmittämään elimistön sisäistä kelloa muun muassa vähentämällä melatoniini-hormonin määrää elimistössä.

6. Jos juot, juo vain yhtenä iltana

Alkoholin kanssa läträäminen voi huonontaa unenlaatua ja tehdä sosiaalisesta jetlagista entistä pahemman. Harris suosittelee tissuttelua korkeintaan yhtenä iltana viikonlopussa.

7. Ei kahvia kahden jälkeen

Kofeiini auttaa ylös aamulla, mutta sen juominen kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoaikaa. Harris suosittelee kahvin vaihtamista kofeiinittomiin juomiin jo iltapäivällä kahden aikaan.

Loppukaneetti: Sosiaalisesta elämästä ei kannata luopua sen takia, että maanantaiaamuna väsyttää tavallista enemmän. Valvominen tunnin tai pari myöhempään ei ole vaarallista, mutta jos uniongelmat, vaivaavat, Harris suosittelee kiinnittämään huomiota heräämisen ajankohtaan.

– Nukkumaanmenoaika on tärkeä, mutta herääminen aina samaan aikaan on vielä tärkeämpää.

Lue myös:

Tiuskitko kumppanillesi maanantaisin? Syy voi olla sosiaalinen jet lag

Vältä näitä aamurutiineja

Miksi aamuvenytys tuottaa nautintoa?