Me Naiset
|
Susanna Koivisto
Asiakkaat tekevät tarjoilijan työstä hauskaa ja ihanaa – tai sitten ihan kamalan piinallista. Kuva: Shutterstock
Asiakkaat tekevät tarjoilijan työstä hauskaa ja ihanaa – tai sitten ihan kamalan piinallista. Kuva: Shutterstock

Oletko koskaan miettinyt, että voit omalla käytökselläsi vaikuttaa siihen, miten tarjoilija viihtyy työssään? Tarjoilijat paljastivat, mitä toivovat asiakkaidensa tietävän työstään. 

1. Tarjoilija ei tiedä, missä juuri sinun annoksesi on tällä hetkellä

Ravintolat ovat monimutkaisia systeemejä, joissa ruoat saattavat tulla eri keittiöistä eri kokeilta. Salit on jaettu tarjoilijoiden alueisiin ja sitten on baarimikot, joilla on erilainen osaaminen kuin tarjoilijoilla. Tarjoilija ei voi aina tietää juuri sinun annoksesi valmistumisesta, eikä haluamasi tarjoilija välttämättä pysty palvelemaan sinua juuri silloin, kun haluat. 

2. Muista kohtelias käytös

Joskus asiakkailta unohtuu kohtelias käytös tarjoilijoita kohtaan. Vaikka tarjoilija onkin asiakaspalvelija, hän on silti ihminen. Kiitos ja anteeksi tuntuvat kivoilta myös tarjoilijasta. Tarjoilijalle tulee myös hyvä mieli, jos ojennat likaisia lautasia hänelle tai vastaanotat ruoka-annoksen käsilläsi. Kun tarjoilijalla ei ole kiire, hän juttelee kanssasi mielellään ja kertoo annoksista. 

3. Pidä huolta lapsistasi

Tarjoilijat kantavat usein painavia lasteja, ja jos pieni lapsi tulee yllättäen eteen, astioita saattaa tippua. Taaperoikäisten vanhemmat voisivat myös miettiä, millaisen kaaoksen lapset jättävät jälkeensä. Ystävien luona kylässä ollessa lasten jättämää sotkua pahoitellaan, mutta ravintolassa se usein unohtuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Muista buffetissa: ota vain se, mitä syöt

Tähän syntiin olemme varmasti kaikki joskus syyllistyneet: lappaamme lautasen täyteen ruokaa ja jätämme sen syömättä. Buffeteissa heitetään pois todella paljon ruokaa, jota ihmiset ovat pinonneet lautaselleen. Ruokaa saa aina käydä hakemassa lisää halutessaan, joten hamstraaminen on tarpeetonta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Älä tunge servettiä vesilasiin...

...varsinkaan, jos se on täynnä. Tarjoilija joutuu kaivamaan sen sieltä. Muita täsmävinkkejä: älä revi servettejä tai katko hammastikkuja ja jätä niin pöydälle. Hyvänä nyrkkisääntönä voisi pitää, että älä tee ravintolassa mitään sellaista, mitä et tekisi illallistaessasi ystäväsi luona. 

6. Aterimet kello viidessä = olen syönyt

Tämän niksin on jokainen oppinut jo päiväkodissa, ja se on edelleen voimassa. Älä ihmettele, jos annosta ei kerätä pois, jos lautasella on vielä ruokaa ja aterimet miten sattuu. 

Älä ihmettele, miksei lautastasi tulla hakemaan pois, ellet ole asetellut aterimia oikein. Kuvassa oikeaoppinen tapa. Kuva: Shutterstock

7. Jokainen on joskus uusi työssään

Jos sinulle käy huono tuuri ja satut saamaan juuri sen tarjoilijan, joka on uusi ja vasta opettelemassa ruokalistaa, se varmasti ärsyttää. Anna silti armoa. Olet itsekin ollut joskus uusi työssäsi, eikä nalkutus varmasti tehnyt opettelusta yhtään sen helpompaa tai mukavampaa. 

8. Palautetta saa antaa – kunhan sen tekee kohteliaasti

Jos ravintolassa tapahtuu virheitä, niistä saa ja kannattaa sanoa sanoa. Muista silti kohteliaisuus. Kenestäkään ei tunnu kivalta ilkeästi muotoiltu palaute. Mitä ystävällisemmin annat palutteen, sitä ystävällisemmin se otetaan vastaan. Tarjoilija on harvoin henkilökohtaisesti vastuussa jostain virheestä, joten ärjyminen on turhaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla