Ja taas mennään: minä vs. aika. Kuva: Shutterstock
Ja taas mennään: minä vs. aika. Kuva: Shutterstock

Miten ihmeessä on mahdollista, että olet taas myöhässä? Koska et vielä tiedä, miten aikaa voisi käyttää tehokkaammin.

Kaikilla on kaveripiirissä se tyyppi, jota saa aina odottaa. Se, joka menee vasta suihkuun, kun muut jo seisovat baarijonossa, ja se, jolta ei ikinä kannata pyytää kyytiä lentokentälle. Tai ehkä olet itse se rasittava myöhästelijä.

Amerikkalaistutkija Diana DeLonzorin mukaan myöhästeleminen liitetään usein ihmisen tiettyihin luonteenpiirteisiin, kuten ahdistuneisuuteen ja jännityksenhakuisuuteen.

– Jotkut saavat adrenaliiniryöpyn kiirehtiessään viime minuuteilla. Jotkut taas pönkittävät itsetuntoaan ahtamalla kalenterinsa täyteen.

DeLonzorin  ihmisten aikakäsitys muodostuu jo lapsuudessa. Ajan mittaan myöhästelystä tulee pinttynyt tapa.

– Eivät useimmat kroonisesti myöhästelevät ihmiset itsekään pidä tavastaan, mutta siitä on yllättävän vaikeaa hankkiutua eroon.

Myöhästelevää aikaoptimistia on turha torua, koska se ei auta kuitenkaan.

– Se, että kehottaa myöhästelijää olemaan ajoissa, on sama kuin kehottaisi laihduttajaa syömään vähemmän, DeLonzor vertaa.

Sen sijaan myöhästelijät voivat ottaa mallia täsmällisiltä ihmisiltä. DeLonzor opastaa kirjassaan Never Be Late Again: 7 Cures for the Punctually Challenged miten myöhästelystä voisi päästä eroon.

Opi täsmällisyyttä

1. Ajattele realistisesti.  Ehditkö todellakin puolessa tunnissa tämän kaiken: käydä suihkussa, meikata, syödä aamiaista ja käyttää koiran lenkillä? Ehkä haavemaailmassa. Usein kroonisesti myöhästelevät arvioivat ajankäyttönsä jopa 25-30 % pieleen. Pohdi siis ajankäyttöäsi uudelleen. Kirjaa ylös minuuttimäärä, jonka uskot todella käyttäväsi esimerkiksi aamutoimiisi. Seuraa aamurutiinejasi viikon ajan ja opit, miten nopeasti oikeasti voit suoriutua toimistasi. 

2. Pidä pelivaraa. Täsmällinen ihminen vihaa kiireessä olemista. Sen vuoksi hän saapuu kokoukseen vähintään varttia aikaisemmin ja lentokentälle viimeistään kahta tuntia ennen lähtöä. Ajoissa oleminen on varautumista pahimpaan: koskaan et voi tietää, jos käyttämäsi parkkipaikka onkin täynnä tai turvatarkastuksessa seisoo viisisataa muuta ennen sinua. Suunnittele aikataulusi niin, että olet aina etuajassa.

3. Ole järjestelmällinen. Suurimman osan päivästä toimimme automaattisesti rutiinien varassa. Pukeudumme, pesemme hampaamme ja keitämme kahvimme aina saman kaavan mukaisesti. Myöhästelijöillä rutiinien hallinta on kuitenkin hankalampaa ja aikaa voi kulua epäjärjestelmälliseen haahuiluun. Siispä myöhästelijän kannattaa kiinnittää huomiota arjen rutiineihin ja käytää niiden suunnitteluun aikaa. Esimerkiksi illalla kannattaa tehdä valmiiksi kaikki, mikä veisi aamutoimista aikaa: laita vaatteet ja laukku valmiiksi ja valmista tuorepuuro jääkaappiin tekeytymään.

 4. Siedä luppoaikaa. Myöhästelijä saattaa vihata luppoaikaa, jota hän joutuu lusimaan odotellessaan kymmenen minuuttia kokouksen alkamista. Sen sijaan täsmällinen tyyppi hyödyntää ylimääräiset minuutit. Hän nimittäin sattuu tietämään, että sähköposteihin vastaileminen, päivän töiden aikatauluttaminen tai projektien ideointi on huomattavasti tehokkaampaa kuin peukaloiden pyörittely. Mieti siis etukäteen, miten käytät liikenevät minuutit. 

Lue lisää:

Matemaatikko paljastaa, mikä on täydellinen aika saapua lentokentälle

Mateleeko aika? Näin nopeutat sitä