Ihan tässä olen keskellä pahinta hässäkkää. Kuva: Shutterstock
Ihan tässä olen keskellä pahinta hässäkkää. Kuva: Shutterstock

Vauhtia nyt, se on joulu kohta!

1. Joulusiivous, siinä vasta pitkä urakka

Ai, sinäkin ajattelit ensin vain nopeasti lukaista lehden tai katsoa yhden jakson lempiohjelmaasi ja sitten ryhtyä heti toimeen? Joulusiivous on pitkä ja tosi stressaava urakka, etenkin jos sen toivoo valmistuvan sohvalla istuskellen. Mutta ainahan voi päivitellä sen raskautta ja aloittaa huomenna.

2. Joulusiivous, siinä vasta iso urakka

Kappas, huominen tuli. Ei muuta kuin pölyrätti käteen! Mutta hyllyjen järjestäminen ja pölyjen pyyhkiminen se vasta hidasta puuhaa onkin. Ennen kuin huomaakaan on uppoutunut hyllyn uumenista löytyneiden valokuvien, vanhojen päiväkirjojen ja levyjen pariin. Kappas, mikäs lippulappunen se tämä on? Ei ole totta, Ilosaarirockin ranneke vuodelta 2000! Lopulta huomaat istuvasi keskellä huomattavasti pahempaa kaaosta kuin aloittaessasi. Paluu kohtaan 1.

3. Jouluostokset, miten nekin ehtii?

Onneksi jouluostoksia voi tehdä nykyään sekä perinteisesti jalkapelillä että verkossa surffaillen. Toisaalta kummallakin tavalla päätyy yleensä tutkimaan juuri sopivasti alennuksessa olevia kenkiä, takkeja ja käsilaukkuja – itselle. Tulos: luottokortin saldo tapissa ja kummitytölle hankittu yksi palapeli.

4. Joululeivonnaiset eli taikinakaaos

Joululeivonnaiset tuovat ihanasti joulun tuoksua ja tunnelmaa kotiin. Kauppareissulla koriin tarttuu pipari- ja torttutaikinaa (ja sitten niille himohulluille itse tehtyyn taikinaan tarvittavia aineksia), luumuhilloa, sokerikuorrutetta, tomusokeria ja kaikkea muuta kivan jouluista. Kun kotona sitten on tarkoitus ryhtyä joulutortun paistoon, muistuu mieleen, että torttujen voiteluun tarvittavat kananmunat unohtuivat kauppaan. Leivontapäivä siirtyy.

Piparimuotit ovat kateissa. Onnekas saattaa löytää ne hillittömän etsinnän jälkeen, mutta koristelu saa jäädä seuraavaan päivään, koska kello on jo ehtinyt lyödä kaksitoista. Seuraavalla viikolla pelille unohtuneet piparit löytyvät kuivuneina ja pölyyntyneinä (ellet ole syönyt pipareita jo taikinavaiheessa). Aloita kohta 4. alusta. Ps. Keittiö tarvitsee jälleen joulusiivousta.

5. Joulukorttien askartelu – teoriassa suloista

Itse tehdyt joulukortithan ovat ihania! Marraskuun puolella suunnittelet tilaavasi hyvissä ajoin netistä omista valokuvista teetetyt joulukortit. Sitten tajuat, että viimeinen tilauspäivä meni jo. Päätät järjestää klassisen askartelutuokion. Koti täyttyy vihreästä kimalteesta, liimapuikko tarttuu pöydän pintaan ja meikin puhdistukseen tarkoitetut pumpulipallot on revitty joulupukkien parroiksi ja lumiukkojen vartaloiksi. Kolmen kortin jälkeen olet aivan poikki ja pysähdyt tutkailemaan luovuutesi jälkiä. Päätät avata viinipullon. Paluu kohtaan 1.

6. Joulukoristeet, mutta missä?

Ne pakattiin viime joulun jälkeen siististi talteen. Mutta mihin? Jo pelkkä varaston oven avaaminen on virhe. Näet vain paljon lisää siivottavaa. Yhdessäkään näkyvillä olevassa pahvilaatikossa ei lue ”joulukoristeet”. Päätät päästä helpommalla ja tehdä pari koristetta itse. Lue kohta 5.

7. Joulutunnelma, check

Nyt päästiin asiaan. Lahjoista, sotkuista ja joulukorteista viis! Osta lähileipomosta joulutorttuja, vedä villasukat jalkaan, lämmitä glögi, laita joulumusiikki soimaan, kutsu ystävät kylään ja ota mukava asento. Se on joulu kohta!

Lue myös:


12 asiaa, joita kaikki tekevät kotona, kun kukaan ei näe


Virittäydy joulutunnelmaan Instagramissa – tässä 7 seurattavaa


Joulu tulee, hermot menossa? 7 vinkkiä joulustressin hallintaan


Joulusiivous käynnissä? Älä vain heitä näitä tavaroita pois

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

JOUSIMIES

Tunteet mylläävät ja kysymyksiä nousee pintaan. Joku lähipiiristäsi tuottaa sinulle pettymyksen. Ole avoin muutoksille.

 

KAURIS

Saatat joutua kärsimään jonkun toisen tekemistä mokista. Tee selväksi, mitä mieltä olet. Laajenna horisonttiasi juuttumatta yksityiskohtiin.

 

VESIMIES

Valitse sanasi tarkkaan, kun sinulta kysytään mielipidettäsi. Joku saattaa loukkaantua, jos olet liian suora. Älä vaadi liikaa kerralla.

 

KALAT

Päivä sisältää paljon keskusteluja, jotka nostavat tunteesi pintaan. Yritä hillitä itsesi kiperissä tilanteissa. Syyttely ei auta ketään.

 

OINAS

Älä jää murehtimaan asiaa, jota et voi muuttaa. Ole valmis joustamaan periaatteistasi. Tiivis yhteistyö on avain onnistumiseen.

 

HÄRKÄ

Vietä laatuaikaa perheen tai sukulaisten kanssa. Saat heistä virtaa tulevia päiviä varten. Yllätä läheisesi iloisesti.

 

KAKSONEN

Joudut hankalaan välikäteen, jos et ole ollut täysin rehellinen läheisellesi. Viimeistään nyt on aika puhdistaa ilmaa ja kertoa, mitä odotat.

 

RAPU

Pysyttele kotona ja vietä aikaa perheen kanssa. Yritä olla haalimatta liikaa asioita hoitaaksesi. Kiire voi johtaa yhteenottoihin.

 

LEIJONA

Tunteet myrskyävät perhepiirissä. Nosta äänesi kuuluviin ja kerro, mitä mielessäsi liikkuu. Sinun ei tarvitse olla kaikille mieliksi.

 

NEITSYT

Päivä tuo mukanaan pettymyksen tunteita. Ota faktat sellaisinaan vastaan. Tosiasioiden kiertely vain vaikeuttaisi tilannetta.

 

VAAKA

Kerro rehellisesti, miltä sinusta tuntuu. Avoin keskustelu on paras tapa hoitaa ilmassa roikkuva kysymys. Valitse seurasi huolellisesti.

 

SKORPIONI

Älä tee elämästäsi tarpeettoman monimutkaista. Keskity perheeseen ja kotiin liittyviin asioihin. Rehellisyys pelastaa sinut kiusalliselta tilanteelta.

 

 

Mielenterveyden ongelmista puhuminen ei ole nyyhkyttämistä, oli diagnoosi mikä tahansa. Milloin ymmärrämme lopettaa kiistelyn siitä, kuka sairastaa oikein?

Viime vuosien aikana lievemmät mielenterveysongelmat ovat arkipäiväistyneet. Niistä kehdataan puhua, ne huomioidaan työpaikoilla ja kynnys hakea apua on madaltunut. On hyvä asia, ettei masennuksesta tai burn outista tarvitse enää potea häpeää.

Suomen psykologiliiton puheenjohtaja Tuomo Tikkanen sanoi muutama vuosi sitten Ylelle, että avoimuuden lisääntymisestä voi kiittää muun muassa julkkiksia.

– Julkisuuden henkilöt ovat kertoneet masennus- tai sairastumisjaksoistaan, ja ne kaikki lieventävät sitä pelkoa, jota on tunnettu mielenterveysongelmia kohtaan.

Sitten tulee psykiatri, Kellokosken sairaalan entinen ylilääkäri Ilkka Taipale ja töräyttää Helsingin Sanomien haastattelussa, että Kansallisteatterin Masennuskomedia-näytelmän päähenkilön tarina on ”tyypillistä naistenlehden kansikuvakamaa”.

– ’Minulla oli burn out, mutta minä toivuin’. Se on ihan eri asia, jos kansikuvajulkkikset kertoisivat sairastuneensa skitsofreniaan ja toipuneensa vähän, mutta sairastavansa sitä edelleen, Taipale sanoo Helsingin Sanomille ja jatkaa:

– En pidä siitä, että julkkikset nyyhkyttävät, hän toteaa tehdäkseen asian vielä selkeämmäksi.

”En pidä siitä, että julkkikset nyyhkyttävät.”

Siinäpä kannustava kommentti kaikille mielenterveytensä kanssa kamppaileville! Julkisuuden henkilö, joka on kohdannut mielenterveyden ongelmia ja saanut niihin mahdollisesti myös diagnoosin ja hoitoa, leimataan nyyhkyttäjäksi. Ikään kuin hän valittaisi turhasta. Jos ei tule verta, ei voi sattua.

Taipaleen kommentti on jatkoa aina silloin tällöin päätään nostavalle väittelylle siitä, kenellä on oikeus valittaa ja kuka on tarpeeksi sairas saadakseen kertoa siitä. Kesällä muun muassa pohdittiin, onko Anna-Leena Härkösen uutuusromaanin päähenkilö ”uskottavasti masentunut”, jos hän käy jumpassa ja elämä näyttää päällisin puolin hyvältä.

Taipale on toki oikeassa siinä, että burn out ja skitsofrenia ovat kaksi eri asiaa, ja hän on tärkeällä asialla vaatiessaan, että vaikeasti mielisairaiden sosiaalinen asema pitää saada kuntoon.

Kummastakaan sairaudesta puhuminen ei silti sulje toista pois. Lievempien mielenterveyden ongelmien esiin tuominen ei ole vakavampia ongelmia väheksyvää, mutta Taipale tulee kyllä nyyhkytyskommentillaan väheksyneeksi kaikkia muita mielenterveyden ongelmia paitsi niitä vaikeimpia.

Aika monelle tulee elämässään vaihe, jolloin mielenterveys joutuu koetukselle. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan joka viides suomalainen sairastuu masennukseen elämänsä aikana. Monella se uusii ja osalla kroonistuu.

Burn out tai raskauden jälkeinen masennus saattaa olla vaikein asia, jonka ihminen joutuu elämässään kokemaan. Vaikka häpeä ei enää niin suuri kuin joskus aiemmin, kynnys hakea apua saattaa silti olla korkea. Nyyhkyttäjäksi leimaaminen ei varsinaisesti auta asiaa.

Burn out tai raskauden jälkeinen masennus saattaa olla vaikein asia, jonka ihminen joutuu kokemaan.

Sillä, että mielenterveytensä kanssa vaikka vain väliaikaisestikin kamppaileva uskaltaa hakea ja saa apua jo varhaisessa vaiheessa, voidaan ehkäistä ongelmien pahenemista ja yhteiskunnalle aiheutuvia kustannuksia.

Mielenterveyden ongelmat ovat edelleen yleisin työkyvyttömyyseläkkeiden syy. Niiden vuoksi myönnettyjen työkyvyttömyyseläkkeiden määrä on kuitenkin vähentynyt kymmenen vuoden aikana kolmanneksella, vaikka masennustilastot voivat edelleen paksusti.

Voikin kysyä, kuinka suuri merkitys on sillä, että mielenterveydestä on viime vuosina viimein alettu puhua avoimemmin ja että lieviä tai ohimeneviäkään ongelmia ei väheksytä?

Sitä paitsi sen burn outin syvimmässä alhossa saattaa auttaa jo pelkästään tieto siitä, että muutkin ovat tästä toipuneet.

Vierailija

Nyyhkyttäjäksi leimaaminen on viimein asia, jota mielenterveytensä kanssa kamppaileva kaipaa

Mielen sairaus on sairaus siinä kuin muutkin, ja on hyvä että siitä puhutaan. Nostan myös hattua jokaiselle joka "tulee kaapista" sairautensa kanssa. Mutta olen siitä Taipaleen kanssa samaa mieltä että iltapäivä- ja naistenlehdet ovat täynnä näitä "tunnettu tähti avautuu: kärsin masennuksesta/unettomuudesta/ahdistuksesta"- juttuja. Monessa jutussa kuitenkin puhutaan ihan muusta kuin sairaudesta, on ollut väsymystä, kiirettä töissä, ikäviä sattumuksia elämässä, jotka sinänsä ovat ihan tavallisia...
Lue kommentti