Muista, että luovat tauot ovat arvokkaita hetkiä. Kuva: Shutterstock
Muista, että luovat tauot ovat arvokkaita hetkiä. Kuva: Shutterstock

Ota elämästäsi irti mahdollisimman paljon, myös töissä.

Päivittäin tehdyt arkiset valinnat vaikuttavat kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Psychology Today -sivusto listasi keinoja, jotka auttavat voimaan hyvin myös sorvin äärellä.

8 keinoa parantaa työhyvinvointia

 1. Luo aamurutiini

 Aloita aamu myönteisellä ja energisoivalla rutiinilla, josta saat potkua päivän puuhiin. Kirjoita esimerkiksi tehtävälista, johon voit lisätä myös inspiroivia aforismeja, joista saat lisäboostia. Stressitekijät vähenevät, kun luot aamuihisi tutun tavan, joka antaa päivän kululle selkeät sävelet.

2. Vietä aikaa työkavereidesi kanssa

Älä erakoidu omiin oloihisi, vaan sosiaalisoidu myös työpaikalla. Ohimennen jutustelu, kuulumisten vaihto ja pelkkä hymykin riittävät. Työpaikan yhteisössä viihtyminen on paitsi olennainen osa työhyvinvointia, myös yksi sosiaalisista tukiverkostoista.

3. Arvosta myös tehottomampaa työaikaa

Kovasta työnteosta palkitaan, kiitellään ja taputellaan selkään. Kuitenkin, aivan yhtä tärkeitä ovat ne hetket, jolloin ei raada niska limassa deadlinet niskaan hengittäen. Kahvipaussit ja hetkittäiset luovemmat tauot ovat nimittäin niitä arvokkaita hetkiä, jolloin kirkkaat ajatukset ja ongelmanratkaisut usein syntyvät. Pidä siis kiinni tauoistasi.

4. Leiki enemmän

Kyllä, tasapainon työn ja huvin välillä voi löytää myös kesken työpäivän. Vaikka työpaikallasi ei olisi pelihuonetta tai pomppulinnaa, voit keksiä omat pikku leikkisi. Käyttäkää kollegasi kanssa kahvitauko vaikkapa paperilennokkien väsäilyyn tai hirsipuun pelaamiseen.

5. Muuta sähköpostikäyttäytymistäsi

Toimistotyöntekijöillä suuri osa päivästä kuluu sähköpostin äärellä. Kiire ja loppumaton viestivirta näkyvät kommunikointitavassasi: kirjoitat viestisi lyhyesti, ytimmekkäästi – jopa tympeästi. Kokeile antaa sähköpostien kirjottamiselle enemmän aikaa: Aloita viestisi ystävällisellä tervehdyksellä ja kysy kevyt kuulumiskysymys aluksi. Toisenlaisella viestintätavalla voit luoda vankempia ihmissuhteita.

6. Puhu tuntemattomille

Mitä ujompi olet, sen rohkaisevampaa ja itsetuntoa rakentavampaa on jutella tuntemattomille useammin. Uusien ihmisten tapaaminen lisää hyväksytyksi tuntemisen tunnetta ja on sitä paitsi hauskaa. Pyydä vieraampi työkaveri lounaalle tai vaihda hississä kuulumiset ventovieraan kanssa.

7. Sovi sporttisempi tapaaminen

Kokoustamisen ei tarvitse olla jäykkää istuskelua puuduttavassa kokoushuoneessa. Lähtekää sen sijaan kävelylle mahdollisuuksien mukaan joko lähipuistoon tai käytäville. Ajatukset kirkastuvat ja kroppakin kiittää.

8. Istu, äläkä tee mitään

Jos mikään edellisestä ei auta, istuskele aloillasi ja ole tekemättä mitään. Kun pyörittelee omia ajatuksiaan kaikessa rauhassa, saattaa pian huomata, että työkavereiden kanssa jutustelu ja aktiivinen työskentely maistuvat yllättän kivalta.

Lue lisää:

Haluaisitko nukkua pidempään työaamuina? Tiede on puolellasi!

Nainen, etkö saanutkaan ylennystä? Vika ei välttämättä ole kyvyissäsi

Tämän voit oppia huonolta pomolta