Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Paljon pieniä aterioita, välipalat, mehukuurit – unohda ne kaikki!

1. Syö usein, mutta vähän kerrallaan

Kuinka usein olet kuullut väitettävän, että usein syödyt pienet ateriat kiihdyttäisivät aineenvaihduntaa? Nyt voit viitata kintaalla noille väitteille, sillä Warwickin yliopistossa Isossa-Britanniassa tehty tutkimus osoitti, että pienten aterioiden syöminen pitkin päivää ei todellisuudessa laihduta.

– Annoksen koko tai ateriarytmi eivät vaikuta siihen, kuinka paljon kaloreita elimistömme kuluttaa päivässä, sanoo tutkimusta johtanut tohtori Milan Kumar Medical News Today -julkaisussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimuksen mukaan aterioiden määrän sijaan kannattaa kiinnittää huomiota saatavien kaloreiden määrään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Punnitse itsesi päivittäin

"Kääk, vaaka näyttää 400 grammaa enemmän kuin eilen!"

Zürichin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan ihmiset, jotka keskittyvät laihduttamiseen prosessina, laihtuvat nopeammin  ja pysyvämmin kuin ne, jotka keskittyvät vaa'an lukemien tuijottamiseen.

3. Ryhdy mehukuurille

Mehut toki maistuvat hyvältä, mutta pysyviä laihdutustuloksia niiden avulla on vaikea saada aikaan. Mehukuurilla pudotetut kilot tuppaavat palaamaan pikavauhtia heti, kun alat syödä normaalisti.

Julkkisten fitness-guruna tunnetun Tracy Andersonin mielestä mehukuurit ovat terveydelle suorastaan haitallisia.

– Ne sotkevat ihmisen aineenvaihdunnan ja aiheuttavat jopa kakkostyypin diabetesta, nainen sanoo Womens Health -lehdessä.

4. Muista syödä välipaloja

Tuttu väite: välipalat ehkäisevät näläntunnetta ja ahmimista aterioilla. Vuonna 2013 tehty tutkimus todistaa kuitenkin toisin. Tutkimus osoitti, että välipaloja nauttineet ihmiset söivät aterioilla itse asiassa yhtä paljon kaloreita kuin he, jotka olivat jättäneet välipalat väliin. Valipalojen vuoksi päivän kokonaiskalorimäärä saattaa siis nousta yllättävän paljon.

5. Runsas liikunta saa syömään enemmän

Ja höpö höpö. Vaikka kulutat kaloreita urheilemalla, et silti ole tavallista nälkäisempi. Sen sijaan Brigham Young -yliopistossa vuonna 2012 tehdyn tutkimuksen mukaan samana päivänä liikuntaa harrastaneet naiset kiinnostuivat vähemmän heille näytettyjen ruokien syömisestä kuin ne naiset, jotka eivät olleet kuntoilleet.

6. Juo kevytjuomia

American Journal of Public Health -julkaisussa julkaistun tutkimuksen mukaan kalorittomia virvoitusjuomia juovat ihmiset saavat päivittäin yhtä paljon kaloreita kuin sokerillisia virvoitusjuomia juovat. Tämä saattaa johta siitä, että kevytlimsoja nauttivat tulevat syöneeksi enemmän, koska ajattelevat säästyvänsä juomien kaloreilta.

7. Älä syö suklaata

Tummaa suklaata kyllä kannattaa syödä. Kohtuullisesti nautiskeltuna tumma suklaa hillitsee niin makeiden, suolaisten kuin rasvaistenkin herkkujen himoa, paljasti kööpenhaminalaisen yliopiston tutkimus.

Lähde: Womens Health

Lue lisää:

Kroppa kesäkuntoon jo tänään? Näin se on oikeasti mahdollista

Näin toimii 5:2-dieetti – kaksi naista kokeili villitystä kuukauden

12 laihduttamisen pahinta karikkoa – ja näin luovit niiden ohi

Sisältö jatkuu mainoksen alla