Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Sikainfluenssa, flunssa ja muut pöpöt jäävät tappiolle, kun elimistön puolustuskyky pelaa. Tässä seitsemän vinkkiä, joiden avulla lisäät vastustuskykyä.

1. Terveellinen ruokavalio

Huolehdi siitä, että saat syömästäsi ruuasta riittävästi vitamiineja. Vitamiinipuutokset nimittäin laskevat vastustuskykyä. Syö joka päivä riittävästi kasviksia, hedelmiä, juureksia tai marjoja. Myös kalaa olisi hyvä syödä vähintään kaksi kertaa viikossa.

2. Käsien puhtaus

Pöpöt kulkeutuvat elimistöömme helposti juuri käsien kautta. Kädet olisi hyvä pestä noin 5–10 kertaa päivässä. Vältä koskettelemasta likaisilla käsillä suuta, silmiä tai nenän limakalvoja. Kasvojen koskettelemista käsillä kannattaa ylipäätään välttää.

3. Älä tupakoi

Nenän limakalvoilla olevat värekarvat estävät erilaisten mikrobien pääsyä elimistöön. Tupakointi puolestaan muun muassa heikentää näiden värekarvojen toimintaa.

4. Riittävästi liikuntaa

Hyvä yleiskunto vahvistaa myös vastustuskykyä. Harrasta säännöllisesti sykettä kohottavaa liikuntaa.

5. Riittävästi lepoa

Muista myös levätä riittävästi. Stressi ja väsymys voivat horjuttaa vastustuskykyä. Pyri nukkumaan vähintään kahdeksan tunnin yöunet.

6. Hyvä hammashygienia

Hampaiden ja suun kunto vaikuttavat merkittävästi koko elimistön terveyteen. Hoida hampaitasi säännöllisesti.

7. Normaali paino

Ylipaino rasittaa elimistöä, jolloin vastustuskykykin on haavoittuvaisempi.

Lähteet: Hyvä terveys, Harvard Health Publications, tohtori.fi

Lue lisää:

Huutaako elimistösi vitamiineja – viisi paljastavaa oiretta

Kärsitkö raudan puutteesta – 9 paljastavaa oiretta

Tämä juoma karkottaa flunssan