Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Etkö muka ehdi liikkua? Tässä viisi syytä, jotka innostavat jemmaamaan pitkin päivää hetkiä hyötyliikuntaan.

1.Vähänkin on huomattavasti enemmän kuin ei mitään

Pienikin toistuva liikkuminen, kuten venyttelykävely tunnin välein töissä,  vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka paljon kaloreita kuluu päivän mittaan.

2. Se on helppoa

Hyvät arkiliikuntakeinot ovat yksinkertaisia: kävele töihin tai kauppaan, valitse hissin sijasta portaat, tapaa ystäväsi kävelyllä ja mene lasten mukaan rakentamaan lumilinnaa.

3.Voit paremmin

Säännöllinen arkiliikunta alentaa sydän- ja verisuonisairauksien sekä kakkostyypin diabeteksen vaaraa, hidastaa osteoporoosin kehittymistä ja ehkäisee ylipainoa. Liikunta myös parantaa mielialaa ja helpottaa masennusoireita.

4. Hoikistut

Liikunta parantaa laihtumisen laatua eli paino ei lähde lihasmassasta, vaan rasvasta. Se myös vilkastuttaa aineenvaihduntaa, mikä auttaa laihtumaan helpommin ja pysymään uudessa painossa.

5. Jokainen askel on plussaa

Terveyden ja painonhallinnan kannalta ei ole väliä, liikutko kolmesti päivässä kymmenen minuuttia kerrallaan vai yhden puolituntisen.

Lähteet: UKK-instituutti, Sydänliitto.