Raakaruoka on täynnä ravintoaineita. Elimistö kannattaa totuttaa raakaruokavalioon vähitellen.

1. Miksi raakaruokaa ei kuumenneta?

Raakaruokaa ei kuumenneta yli 45 asteen, jotta ravintoaineet säilyvät. Etenkin rasvahapot – kuten omega-3, antioksidantit ja osa vitamiineista – häviävät kuumennuksessa.

Raakaruokaa voi toki lämmittää hieman esimerkiksi vesihauteessa tai hyötykasvikuivurissa.

2. Aloita vähitellen

Korvaa ensin vain yksi päivän aterioista raakaruualla. Aloita esimerkiksi syömällä aamiaiseksi smoothie tai raakapuuroa. Sen jälkeen voit lisätä salaattien ja kasvisten määrää muilla aterioilla.

Raakaruokaan kannattaa totutella vähitellen, koska sen runsas kuitupitoisuus voi aiheuttaa alkuun vatsan turvotusta ja ilmavaivoja. Joillekin raakaruoka aiheuttaa myös kehon puhdistumisesta johtuvia detox-oireita, kuten päänsärkyä ja jopa pahoinvointia. Myös vessassa voi joutua aluksi käymään tavallista useammin.

3. Jaksaako raaka-ruualla treenata?

Kyllä, mutta liikkuvan raakaruokailijan kannattaa suosia paljon energiaa sisältäviä ruoka-aineita, kuten pähkinöitä, siemeniä ja manteleita. Myös avokado, banaani ja kookos antavat energiaa treeneihin.

Energiapitoisia aterioita, kuten tuorepuuroja, voi myös valmistaa liotetuista tai idätetyistä suurimoista ja jyvistä, kuten tattarista, hirssistä tai kaurasta.

Jos urheilet paljon, ota ruokavalioosi myös proteiinilisä. Sekoita esimerkiksi proteiinijauhetta smoothieiden joukkoon. Raakaruokavaliota on hyvä täydentää B12- ja D-vitamiinilisillä. Etenkin B12 on tärkeä vitamiini keskushermoston toiminnalle.

4. Kenen kannattaa kokeilla?

Jos olo on väsähtänyt ja energia hukassa, raakaruokavalio voi auttaa. Monet kokevat, että raakaruuasta tulee energisempi olo eikä aterian jälkeinen väsymys enää vaivaa. Vireystila pysyy tasaisena koko päivän, koska ateriat sisältävät paljon kuituja, proteiineja ja hyvänlaatuisia hiilihydraatteja, jotka kaikki auttavat pitämään verensokerin tasaisena. Myös keskittymiskyky paranee, ja joillakin unen tarve vähenee.

Raakaruokavalio voi näkyä myös hiusten ja ihon terveydessä: hiukset tuuheutuvat ja kiiltävät, ja iho pysyy hyvänä.

Raakaruoka sopii kaikille, joilla ei ole ruuan­sulatusongelmia, kuten kroonista suolistosairautta, kuten Crohnin tautia tai haavaista paksusuolen tulehdusta.