Avain pirteämpään työpäivään on helppo: pidä taukoja, paitsi jos olet juuri tänään ihan superinnoissasi.

Huh, mikä kiire töissä! Työasiat surraavat päässä vielä vapaallakin. Kuulostaako tutulta?

Tällaista työelämä nykyään usein on, sanoo psykologian professori Ulla Kinnunen. Murros ajoittuu hänen mukaansa 90-luvun lamaan. Sen jälkeen työtahti on kiristynyt ja työstä on tullut entistä kuormittavampaa.

Nykyään onkin Kinnusen mielestä entistä tärkeämpää panostaa työpäivän aikana tapahtuvaan palautumiseen. Kysyimme häneltä parhaat konstit.

1. Pidä ne tauot

– On tärkeää, että ihmiset todella pitävät ne lounas- ja kahvitaukonsa. Tauot auttavat jaksottamaan ja rytmittämään työpäivää, mikä on tärkeää palautumiselle, Kinnunen sanoo.

Taukojen pidosta kannattaa päättää etukäteen. Kunnon tauoksi ei siis riitä, että surffailet töidesi lomassa Facebookissa ja kissavideoita katselemassa.

2. Juttele (työ)kavereiden kanssa

– Sosiaalinen vuorovaikutuksen on tutkimuksissa havaittu auttavan työn rasituksesta palautumisessa, Kinnunen muistuttaa.

3. Käy ulkona

Jos mahdollista, käytä osa lounastauosta pieneen happihyppelyyn. Jo 15 minuutin pyrähdys saattaa auttaa.

– Tutkimme parhaillaan, miten vartin happihyppely tai rentoutusharjoitus vaikuttaa siihen, kuinka virkeäksi ihmiset tuntevat itsensä työpäivän jälkeen, Kinnunen kertoo.

+ Tee mitä itse haluat

– Sosiaalisen vuorovaikutuksen ja ulkoilun toimivuus perustuu siihen, että ihmisellä on sisäinen motivaatio tehdä ne. Jos ei ole kovin sosiaalinen ihminen tai työssä on paljon sosiaalista vuorovaikutusta, voi hyvin haluta olla tauoillaan yksin.

Ja jos välillä tempaantuu flowhun ja aika kiitää kuin siivillä, taukojen unohtamista ei kannata stressata.

– Joskus tauot eivät ole hyvästä. Jos olet oikein uppoutunut johonkin työhön, tauko voi tuntua vain häiritsevältä keskeytykseltä, Kinnunen sanoo.

Kaikki työelämään liittyvät jutut löydät täältä.

Pääskysestä päivää! On oikea hetki tarkistaa, tunnistatko aivan tavalliset pikkulinnut.


 

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.