Kun opettelet painamaan mieleesi yksityiskohtia jo hereillä ollessasi, unetkin muistuvat mieleesi paremmin.

Herätessä se tuntuu niin itsestään selvältä: ohhoh mikä uni, tämän muistan varmasti. Mutta puoli tuntia myöhemmin: poissa, kadonnut, ei pienintäkään muistikuvaa siitä, mitä unessa tapahtui. Ja harmittaahan se.

Onneksi Medical Daily on listannut kolme vinkkiä, miten omat unensa voi oppia muistamaan paremmin. Varoitus: se vaatii aikaa ja vaivaa.

1. Herää ennen herätyskelloa

Unet muistaa helpommin, jos ehdit herätä luonnollisesti, ilman herätyskelloa. Herätyskello kun saattaa pärähtää soimaan juuri kesken REM-univaiheen, jolloin ihminen näkee suurimman osan unistaan. Kellon aiheuttama sokkiherätys on omiaan pyyhkimään unen yksityiskohdat pois mielestä.

2. Kirjaa unesi ylös

Pidä muistivihkoa sängyn vieressä, ja kirjaa siihen ylös unesi heti kun heräät, myös keskellä yötä. Kirjaa unet ylös niin yksityiskohtaisesti, kun ehdit ja jaksat. Näin koulutat aivojasi tarkkailemaan ja muistamaan uniasi entistä paremmin.

3. Kokeile ikkunaharjoitusta

Todellinen unifani voi treenata öitä varten jo päivällä. Katso ulos ikkunasta viiden minuutin ajan. Tarkkaile kaikkea mitä näet ja koeta painaa näkemäsi asiat (esineet, ihmiset, eläimet, värit, liikkeet…) mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Viiden minuutin jälkeen kirjaa paperille kaikki, mitä muistat näkemästäsi. Harjoitus treenaa aivojasi poimimaan ja muistamaan yksityiskohtia, mikä auttaa unienkin muistamisessa.

Lähde: Medical Daily