No, palavathan ne kalorit näinkin. Kuva: Shutterstock
No, palavathan ne kalorit näinkin. Kuva: Shutterstock

Syö vähemmän, liiku enemmän. Joo joo! Tässä vähän tarkempia neuvoja rasvanpolttoon.

Luulitko, että kaikki keinot läskin vastaisessa taistelussa on jo käytetty? Ei välttämättä!

Redbook kokosi tieteellisesti todistetut faktat, joista on hyötyä rasvakerroksensa kuihduttajille. Löytyisikö näistä viimein täsmäratkaisu itsepintaisiin kesäkiloihin?

1. Vihreä tee antaa potkua aineenvaihdunnalle. Tutkimuksen mukaan vihreästä teestä tehtyä tiivistettä nauttineet kuluttivat 60 kilokaloria enemmän vuorokaudessa kuin verrokkiryhmäläiset. Se tekee jo kolmisen kiloa vuodessa!

2. Voimaharjoittelu saa kalorit kulumaan. Kun lihasmassa kasvaa, rasvaa palaa enemmän myös levossa. Lisäksi treenin jälkeen kalorit palavat ekstravauhdilla.

3. Raudan riittävä saanti ravinnosta on tärkeää, jotta aineenvaihdunta pysyy vauhdissa. Maksan ja lihan lisäksi rautaa saa spirulina-levästä, linsseistä ja vitaminoiduista muroista.

4. Veden juominen kiihdyttää aineenvaihduntaa tuoreen saksalaistutkimuksen mukaan jopa 30 prosenttia. Vedenjuonnin lisäämisellä esimerkiksi puolitoista litraa vuorokaudessa voi laihtua parisen kiloa.

5. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla syynä laiskaan aineenvaihduntaan. Jos havaitset muitakin kilpirauhassairauden oireita, kannattaa hakeutua lääkäriin ja verikokeisiin.

6. Alkoholi lamauttaa keskushermostoa ja samalla aineenvaihduntaa. Brittitutkimuksessa todettiin, että kun rasvaisen ja kaloripitoisen ruuan huuhteli alas alkoholilla, elimistöön varastoitui enemmän rasvaa kuin jos ruokajuomana olisi ollut vesi.

7. Intervalliharjoittelu on nopea ja tehokas keino polttaa rasvaa, ihan tutkitusti. Juoksu- tai pyörälenkkiin kannattaa lisätä lyhyitä, noin puolen minuutin spurtteja tasaisin väliajoin. Lyhytkin harjoitus tehostuu, kun siihen lisää rivakampia osuuksia.

8. Maitotuotteet ja niiden sisältämä kalsium edistävät tutkimuksen mukaan rasvan palamista. Tutkimus paljasti, että kalsium pitäisi nauttia nimenomaan maidon muodossa, ei lisättyinä muihin elintarvikkeisiin.

9. Urheilulajien vaihtelu tekee hyvää aineenvaihdunnalle. Kun keho tottuu johonkin lajiin, kaloreita ei enää pala niin paljon. Treeni on tehokkaampi, kun lihakset eivät ole vielä tottuneet, ja keholta saattaa myös kulua enemmän energiaa uusiin haasteisiin joutuneiden lihasten palautteluun.

10. Stressi on rasvan palamisesta haaveilevan vihollinen. Hormonit, esimerkiksi kortisoli, lisäävät ruokahalua, hidastavat aineenvaihduntaa ja saavat rasvan kerääntymään keskivartaloon. Tässä seitsemän keinoa vähentää stressiä.

11. Maapähkinävoi tunnetaan epäterveellisenä jenkkiherkkuna, mutta oikeastaan se sisältää runsaasti magnesiumia, joka puolestaan on hyväksi aineenvaihdunnalle. Mitä jos kokeilisit välillä vähän erilaista leivänpäällistä?

12. Kuukautiskierron loppupuolella treeni saattaa olla hieman tavallista tehokkaampaa, väittää australialaisen Adelaiden yliopiston tuore tutkimus. Ehkä PMS-oireetkin saavat hikoillessa kyytiä.

13. Aamiainen, sitä ei vain kannattaisi skipata. Tutkimusten mukaan aamupalaa syövät onnistuvat paremmin kilojensa kurissa pitämisessä. Aamupala herättää yön aikana rauhoittuneen aineenvaihdunnan.

14. Proteiinia ei tarvitse tankata kuin bodari, mutta joka aterialle kannattaa sisällyttää edes vähän protskua. Ruuansulatus joutuu huhkimaan proteiinin kanssa hieman ahkerammin, joten energiaakin kuluu enemmän.

15. Napostele! Se huijaa kehoa luulemaan, että syöt koko ajan ja pitää aineenvaihdunnan vauhdissa. Liika on kuitenkin liikaa – viisi ateriakertaa päivässä riittää. Syömisessä ei kannata pitää yli neljän tunnin pausseja.

14. Tärkkelys saa kehon tuottamaan insuliinia, mikä hidastaa aineenvaihduntaa. Valkoisten viljojen, perunan ja riisin sijaan kannattaa suosia hedelmiä, vihanneksia ja kokojyväviljoja, jotka eivät vaikuta insuliinitasoihin yhtä voimakkaasti.

15. Treenin voi jakaa myös kahteen osaan, jolloin treenin jälkeisestä aineenvaihdunnan vilkastumisesta saa nauttia kahdesti. Lyhyistäkin aktiivisuuden hetkistä on hyötyä.

16. Liikkeessä pysyminen polttaa kaloreita kuin huomaamatta. Vaihtele asentoa, kävele ympäri kotia tai toimistoa, kun puhut puhelimessa, venyttele ja nouse ylös aina, kun mahdollista.

17. Banaanien sisältämä kalium auttaa säätelemään kehon nestetasapainoa. Kehon kuivuminen heikentää rasvan palamista, joten banaani on näin ollen oikein hyvä välipala.

18. Nukkuminen kannattaa panna illan tv-uusintojen edelle, sillä unen puute näkyy lisäsentteinä vyötäröllä. Levänneenä mielitekojen vastustaminenkin on helpompaa.

Lue myös:

Etkö osaa vastustaa kiusausta? Näillä nikseillä opit itsehillintää

Näin onnistut elämänmuutoksessa – 9 keinoa saavuttaa hyvä olo pysyvästi

Hyvä terveys: Liikunta laihduttaa sittenkin!

Uutuussarjassa Lea, 74, ja Pentti, 91, haluavat oppia tietokoneen käyttöä. Apuun saapuu muotiblogaajana tunnettu naaG.

IS TV-LEHTI: 91-vuotias Pentti on yksi tulevan kevään tv-tähdistä uutuusohjelmassa Seniorit somessa.

Pentti haluaa oppia käyttämään paremmin internetiä – erityisesti hän haluaisi oppia lähettämään valokuvia sekä soittamaan videopuheluita omalle rakkaalleen Lealle, 74.

– Pentille pitäisi saada Skype. Se on asennettu sinne koneelle, mutta se ei ole jotenkin toiminnassa, Lea selvittää uutuusohjelmassa.

”Me jäämme ihan nuijiksi, kun tulee pienikin este.”

Pentti ja Lea saavat apua nettiajan konkarilta, videobloggaaja eli tubettaja Janne Naakalta. Hän on yksi niistä nuorison fanittamista tubetähdistä, jotka opettavat kevään aikana senioreita netin käytössä.

– Tämä on tosi pinnalla oleva aihe, kun monesti seniorit jäävät asioiden ulkopuolelle, sillä monet asiat tapahtuvat nykyään netissä, Janne sanoo.

– Hienoa ohjelmassa on myös se, että saan viettää aikaa senioreiden kanssa. Vaikka opetan heitä, uskon, että opin heiltä jopa itse enemmän.

Pentti ja Lea osoittautuvat niin mainioiksi senioreiksi, että Janne haluaisi tehdä heistä jopa tubettajia. Kumpikin osoittautuu hyvin humoristiseksi persoonaksi.

– Voin itsekin ottaa oppia 91-vuotiaan Pentin elämänasenteesta: hän on niin myönteinen kaikessa, ja netin opettelussakin hän on ollut tosi kärsivällinen, Janne kehuu.

Netin opettelussa lähdetään liikkeelle ihan perusasioista, sillä Pentillä ja Lealla on monta pulmaa.

– Me jäämme ihan nuijiksi, kun tulee pienikin este. Emme pysty sitä ratkaisemaan. Kun yritän googlata jotain, niin olen ihan torvi niissä asioissa, kiteyttää Lea ongelmat.

”Penallahan tuo Facebookin käyttö on hyvin vilkasta. Siellä tulee sydämiä, ja naiset laittaa Penalle, että ihana Pena.”

Facebook nousee myös pariskunnan keskustelunaiheeksi.

– Penallahan tuo Facebookin käyttö on hyvin vilkasta. Siellä tulee sydämiä, ja naiset laittaa Penalle, että ihana Pena, Lea kertoo.

– Mutta olen sanonut niille, että ei saa laittaa, kun olen yhden naisen mies, Pena jatkaa.

61 vuotta aviossa ollut Pentti oli pitkään yksin vaimonsa kuoltua, mutta lähti lopulta lastensa painostuksesta ulos seuraelämään ja löysi Lean.

He ovat pitäneet yhtä kuusi vuotta ja vierailevat toistensa luona päivittäin. Nyt he haluaisivat oppia soittamaan toisilleen videopuheluita.

Yhdessä he myös miettivät, millaisilla filttereillä Pentti saisi rypyt häviämään.

Janne tuo pariskunnalle tabletit, joilla Pentti ja Lea opettelevat FaceTime -puheluita ja muiden applikaatioiden käyttöä, kunhan oppivat ensin tabletin pyyhkäisytekniikan ja saavat laitteen auki. Yhdessä he myös miettivät, millaisilla filttereillä Pentti saisi rypyt häviämään.

Erityisen iloisiksi Lea ja Pentti tulevat, kun he tekevät yhteisen YouTube-videon Jannen kanssa.

– Näitä haluamme tehdä lisää!

Seniorit somessa, TV1 to klo 20.00

Tubettaja Janne Naakan vinkit netin opetteluun:

1. Hanki toimivat laitteet.

Jos kotona on useampi laite, laitteiden on hyvä olla samanmerkkiset, jotta ne saa synkronoitua helposti keskenään.

2. Muista kärsivällisyys.

Vaikka joku asia menisi väärin, älä mene paniikkiin äläkä painele kaikkia nappuloita. Se pahentaa tilannetta.

3. Pyydä rohkeasti apua.

Uuden laitteen tai toiminnon opettelu on kaikille aluksi vaikeaa. Monille voi olla iso kynnys opetella uusi asia, mutta pyydä rohkeasti apua.

Mitä tähdet lupaavat sinulle tällä viikolla?

OINAS 21.3.–19.4.

Karista negatiivisuus ja keskity auttamaan muita. Ystävällisyytesi tullaan vielä huomioimaan. Sinun voi olla vaikea hallita tunteitasi, joten pyristele vastaan, kun joku yrittää saada kanssasi väittelyä aikaiseksi. Panosta omaan hyvinvointiisi ja terveyteesi.

HÄRKÄ 20.4.–20.5.

Raivaa tilaa uusille asioille, se lievittää stressiäsi. Tasapaino on tärkeää, joten muista myös levätä. Omia asioita ei kannata jakaa ihan kaikkien kanssa, muuten saatat joutua vastaamaan kysymyksiin, joita haluaisit välttää.

KAKSONEN 21.5.–21.6.

Jos et todella tarvitse jotain, älä osta sitä. Rahankäyttösi saattaa johtaa hankaluuksiin loppukuusta, ellet ole tarkkana. Nyt on parempi säästää tulevaisuutta varten. Ota aikaa itsellesi ja rentoudu rauhallisessa ympäristössä. Nappaa seuraksi joku, josta oikeasti välität. Kunnon lepo tekee sinulle nyt hyvää.

RAPU 22.6.–22.7.

Älä pelkää, vaikka ajattelisitkin asioista hieman eri tavalla kuin muut. Tuo omat ajatuksesi rohkeasti esiin. Kun jaat mietteesi muiden kanssa, tulet huomaamaan, että joku muukin ajattelee samoin. Pidä terveydestäsi huolta ja ota oma kuntosi vakavasti. Harjoittele kohtuullisuutta.

LEIJONA 23.7.–22.8.

Läheinen ihmissuhteesi joutuu vaakalaudalle, ja joudut tekemään kompromisseja. Myös töissä saatat kohdata ongelmia, joiden seuraukset vaikuttavat maineeseesi. Nyt kannattaa unohtaa kritiikki ja kohdata ihmiset ymmärrys ja positiivisuus edellä.

NEITSYT 23.8.–22.9.

Älä epäröi heittäytyä mukaan johonkin, mistä olet kiinnostunut. Panosta enemmän aikaa, rahaa ja vaivaa johonkin, mikä kasvattaa osaamistasi. Vieraile jonkun sellaisen luona, jolla on yhteinen menneisyys kanssasi. Hän voi auttaa sinua tekemään päätöksen, joka on roikkunut ilmassa kyllin pitkään.

VAAKA 23.9.–22.10.

Nyt olisi sopiva hetki panostaa kampaajaan, tehdä itselle vaikka rentouttava kasvonaamio tai jotain sellaista, mistä tulee hyvä, itsevarma olo. Näköpiirissä on romanssi. Saatat päätyä tunteikkaaseen tilanteeseen alkuviikosta. Kuuntele hyviä neuvoja.

skorpioni 23.10.–22.11.

Älä välitä muiden tekemisistä. Keskity sellaisiin ihmisiin ja asioihin, joista sinulle tulee hyvä olo. Sinua saatetaan jopa hieman painostaa, mutta pysy silti kannassasi. Kumppanuuden merkitys korostuu jakson loppupuolella. Oli kyseessä sitten työkaveruus, ystävyys tai parisuhde, suhtaudut tulevaisuuteen valoisammin älykkään keskustelun jälkeen.

JOUSIMIES 23.11.–21.12.

Tällä jaksolla kotiin panostaminen kannattaa. Jos olet harkinnut kevätverhoja tai piristystä sohvatyynyrivistöön, nyt on sille hyvä hetki. Kunnonkohentamiseen kannattaa suhtautua maltilla. Hiljalleen etenemällä voit päästä parhaaseen lopputulokseen.

KAURIS 22.12.–20.1.

Anna päätöksille aikaa, ja nuku yön yli ennen kuin lyöt asiat lukkoon. Luota tietoosi, älä siihen, mitä sinulle kerrotaan. Nyt on hyvä hetki viettää enemmän aikaa kotona. Tee suunnitelma tulevan varalle ja päästä hauska puolesi valloilleen.

VESIMIES 21.1.–19.2.

Pidä kehostasi hyvää huolta ja yritä välttää houkutuksia, joilla on huonoja seurauksia. Anna päätöksille tarpeeksi hautumisaikaa, sinulla ei ole kiire. Suhteeseesi tulee tämän jakson aikana pilkahdus romantiikkaa, joka nostaa kumppanuuden uudelle tasolle.

KALAT 20.2.-20.3.

Päätä olla apuri sen sijaan että katsoisit muiden aherrusta vierestä. Panoksesi saa sinut erottumaan ja mahdollistaa odottamattoman mahdollisuuden. Joku tuttu ihminen menneisyydestäsi tekee sinulle tarjouksen. Muista, että voit aivan hyvin kieltäytyä. Luota vaistoihisi. Älä oleta mitään, pyydä mieluummin vastauksia.