No, palavathan ne kalorit näinkin. Kuva: Shutterstock
No, palavathan ne kalorit näinkin. Kuva: Shutterstock

Syö vähemmän, liiku enemmän. Joo joo! Tässä vähän tarkempia neuvoja rasvanpolttoon.

Luulitko, että kaikki keinot läskin vastaisessa taistelussa on jo käytetty? Ei välttämättä!

Redbook kokosi tieteellisesti todistetut faktat, joista on hyötyä rasvakerroksensa kuihduttajille. Löytyisikö näistä viimein täsmäratkaisu itsepintaisiin kesäkiloihin?

1. Vihreä tee antaa potkua aineenvaihdunnalle. Tutkimuksen mukaan vihreästä teestä tehtyä tiivistettä nauttineet kuluttivat 60 kilokaloria enemmän vuorokaudessa kuin verrokkiryhmäläiset. Se tekee jo kolmisen kiloa vuodessa!

2. Voimaharjoittelu saa kalorit kulumaan. Kun lihasmassa kasvaa, rasvaa palaa enemmän myös levossa. Lisäksi treenin jälkeen kalorit palavat ekstravauhdilla.

3. Raudan riittävä saanti ravinnosta on tärkeää, jotta aineenvaihdunta pysyy vauhdissa. Maksan ja lihan lisäksi rautaa saa spirulina-levästä, linsseistä ja vitaminoiduista muroista.

4. Veden juominen kiihdyttää aineenvaihduntaa tuoreen saksalaistutkimuksen mukaan jopa 30 prosenttia. Vedenjuonnin lisäämisellä esimerkiksi puolitoista litraa vuorokaudessa voi laihtua parisen kiloa.

5. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla syynä laiskaan aineenvaihduntaan. Jos havaitset muitakin kilpirauhassairauden oireita, kannattaa hakeutua lääkäriin ja verikokeisiin.

6. Alkoholi lamauttaa keskushermostoa ja samalla aineenvaihduntaa. Brittitutkimuksessa todettiin, että kun rasvaisen ja kaloripitoisen ruuan huuhteli alas alkoholilla, elimistöön varastoitui enemmän rasvaa kuin jos ruokajuomana olisi ollut vesi.

7. Intervalliharjoittelu on nopea ja tehokas keino polttaa rasvaa, ihan tutkitusti. Juoksu- tai pyörälenkkiin kannattaa lisätä lyhyitä, noin puolen minuutin spurtteja tasaisin väliajoin. Lyhytkin harjoitus tehostuu, kun siihen lisää rivakampia osuuksia.

8. Maitotuotteet ja niiden sisältämä kalsium edistävät tutkimuksen mukaan rasvan palamista. Tutkimus paljasti, että kalsium pitäisi nauttia nimenomaan maidon muodossa, ei lisättyinä muihin elintarvikkeisiin.

9. Urheilulajien vaihtelu tekee hyvää aineenvaihdunnalle. Kun keho tottuu johonkin lajiin, kaloreita ei enää pala niin paljon. Treeni on tehokkaampi, kun lihakset eivät ole vielä tottuneet, ja keholta saattaa myös kulua enemmän energiaa uusiin haasteisiin joutuneiden lihasten palautteluun.

10. Stressi on rasvan palamisesta haaveilevan vihollinen. Hormonit, esimerkiksi kortisoli, lisäävät ruokahalua, hidastavat aineenvaihduntaa ja saavat rasvan kerääntymään keskivartaloon. Tässä seitsemän keinoa vähentää stressiä.

11. Maapähkinävoi tunnetaan epäterveellisenä jenkkiherkkuna, mutta oikeastaan se sisältää runsaasti magnesiumia, joka puolestaan on hyväksi aineenvaihdunnalle. Mitä jos kokeilisit välillä vähän erilaista leivänpäällistä?

12. Kuukautiskierron loppupuolella treeni saattaa olla hieman tavallista tehokkaampaa, väittää australialaisen Adelaiden yliopiston tuore tutkimus. Ehkä PMS-oireetkin saavat hikoillessa kyytiä.

13. Aamiainen, sitä ei vain kannattaisi skipata. Tutkimusten mukaan aamupalaa syövät onnistuvat paremmin kilojensa kurissa pitämisessä. Aamupala herättää yön aikana rauhoittuneen aineenvaihdunnan.

14. Proteiinia ei tarvitse tankata kuin bodari, mutta joka aterialle kannattaa sisällyttää edes vähän protskua. Ruuansulatus joutuu huhkimaan proteiinin kanssa hieman ahkerammin, joten energiaakin kuluu enemmän.

15. Napostele! Se huijaa kehoa luulemaan, että syöt koko ajan ja pitää aineenvaihdunnan vauhdissa. Liika on kuitenkin liikaa – viisi ateriakertaa päivässä riittää. Syömisessä ei kannata pitää yli neljän tunnin pausseja.

14. Tärkkelys saa kehon tuottamaan insuliinia, mikä hidastaa aineenvaihduntaa. Valkoisten viljojen, perunan ja riisin sijaan kannattaa suosia hedelmiä, vihanneksia ja kokojyväviljoja, jotka eivät vaikuta insuliinitasoihin yhtä voimakkaasti.

15. Treenin voi jakaa myös kahteen osaan, jolloin treenin jälkeisestä aineenvaihdunnan vilkastumisesta saa nauttia kahdesti. Lyhyistäkin aktiivisuuden hetkistä on hyötyä.

16. Liikkeessä pysyminen polttaa kaloreita kuin huomaamatta. Vaihtele asentoa, kävele ympäri kotia tai toimistoa, kun puhut puhelimessa, venyttele ja nouse ylös aina, kun mahdollista.

17. Banaanien sisältämä kalium auttaa säätelemään kehon nestetasapainoa. Kehon kuivuminen heikentää rasvan palamista, joten banaani on näin ollen oikein hyvä välipala.

18. Nukkuminen kannattaa panna illan tv-uusintojen edelle, sillä unen puute näkyy lisäsentteinä vyötäröllä. Levänneenä mielitekojen vastustaminenkin on helpompaa.

Lue myös:

Etkö osaa vastustaa kiusausta? Näillä nikseillä opit itsehillintää

Näin onnistut elämänmuutoksessa – 9 keinoa saavuttaa hyvä olo pysyvästi

Hyvä terveys: Liikunta laihduttaa sittenkin!

Lue, mitä tähdet kertovat tänään juuri sinulle.

 

VESIMIES

Kumoat esteet tieltäsi sisukkuudella. Ota kaikki irti ladatuista akuistasi. Pääset monta harppausta lähemmäksi tavoitteitasi tänään.

 

KALAT

Ota kaikki irti viehätysvoimastasi. Sinulle ei tuota vaikeuksia suostutella ihmisiä puolellesi. Menneiden muistelemisesta on hyötyä.

 

OINAS

Itsekurista on hyötyä. Muistuta itseäsi tavoitteistasi ja pyri niitä kohti koko voimallasi. On aika vähentää puhetta ja lisätä toimintaa.

 

HÄRKÄ

Älä anna takaiskujen lannistaa. Puske itsesi läpi esteistä tarmolla ja intohimolla. Olet pysäyttämätön, jos määränpääsi on sinulle selvä.

 

KAKSONEN

Älä lipsu liiallisuuksiin. Hillitse impulssejasi niin ihmissuhteissa kuin työasioissakin. Valitse tarkkaan, mihin käytät tänään rahasi.

 

RAPU

Keskity yhteen asiaan kerrallaan. Pidä sinua tukevat ja luotettavat ihmiset lähelläsi. Tarvitset onnistuaksesi tukiverkkoa ja itseluottamusta.

 

LEIJONA

Yritä olla joustava ja sopeutua nopeasti uusiin tilanteisiin. Joku saattaa sanella sinulle tänään kovia ehtoja. Etsi ratkaisua, joka palvelee kaikkia osapuolia.

 

NEITSYT

Tee jotain repäisevää. Lähde liikkeelle ja ota selvää sinua kiinnostavasta asiasta. Älä tee isoja ratkaisuja tunnekuohun vallassa.

 

VAAKA

Panosta kauniiseen ja toimivaan kotiin. Muutokset heijastuvat nopeasti myös ihmissuhteisiisi. Mieti, mitä itse haluat tulevalta.

 

SKORPIONI

Haluat elämääsi muutoksia. Anna mielikuvituksesi johdattaa sinua eteenpäin. Pidä rahanmenosi minimissä, niin vältyt stressiltä.

 

JOUSIMIES

Sinun ei tarvitse seurata massaa, jos vaistosi vetää sinua toisaalle. Älä anna kenenkään syyllistää sinua turhaan. Pidä puoliasi joka tilanteessa.

 

KAURIS

Erimielisyyksiä syntyy tänään helposti. Älä anna tunteidesi ottaa sinusta valtaa. On aika lisätä jäitä hattuun ja jättää suuret päätökset myöhemmäksi.

 

 

Veljeni vartija -leffassa nähdään kliseistä rapkuvastoa ja tahattoman koomisia rakkauskohtauksia. Elokuvassa on kaikki pielessä rakenteesta lähtien, kirjoittaa Me Naisten elokuvakriitikko Martta Kaukonen.

Cheekistä kertova uutuusdraama Veljeni vartija on vuoden huonoimpia elokuvia. Katsojan täytyy rakastaa Cheekiä todella antaumuksella pitääkseen elokuvasta.

Elokuvan kehnous yllättää. Ohjaaja JP Siili on nimittäin ohjannut yhden maamme parhaimmista nuorisodraamoista, Hymypojan. Toinen yllätys on se, miten Antti Holman kaltainen taituri voi hutaista näin onnettoman suorituksen. Holma tekee kaksoisroolin Cheekinä eli Jare Henrik Tiihosena ja hänen kaksoisveljenään Jere Tiihosena. Veljeksiä pikkupoikina ja yläasteikäisenä näyttelevät eri näyttelijät. Holma hyppää kaksosten rooleihin jo, kun he ovat teini-ikäisiä. 35-vuotias mies ei tosin vain väänny teiniksi.

Elokuvassa on kaikki pielessä rakenteesta lähtien. Cheek käy läpi elämäänsä puhuen itsekseen. Omituinen ratkaisu, joka ei toimi. Ja kun filosofointi on vielä yhtä latteaa kuin Facebookissa jaettavat aforismit, katsoja punastuu myötähäpeästä.

Cheek käy läpi elämäänsä puhuen itsekseen.

Holma tosiaan näyttelee kumpaakin veljeksistä. Maailmallahan näitä kaksoisrooleja on jo nähty. Viimeksi kohistiin Brian Helgelandin ohjaamasta rikoselokuvasta Legend, joka kertoi brittiläisistä Krayn gangsteriveljeksistä Ronniesta ja Reggiestä. Tom Hardy hoiti kaksoisroolin suvereenisti.

Nyt katsoja pääsee ihmettelemään, riittääkö meillä tekniikka kaksoisroolin toteuttamiseen. Parhaiten sitä pääsee arvioimaan kohtauksissa, joissa veljekset ottavat fyysisesti mittaa toisistaan. Ja onnistuuhan se.

Tahattoman koomiset rakkauskohtaukset

Rapskeneä kuvataan kliseisesti. Kuvasto on suoraan rapvideoista: bileitä, nopeita autoja ja veneitä, kauniita naisia ja samppanjaa. Aivan kuin kesällä ensi-iltansa saaneessa Benny Boomin ohjaamassa Tupac Shakurin elämäkerrassa All Eyez On Me. Vaikutelma on niin korni, että naurattaa. Tahattoman koomisia ovat myös elokuvan rakkauskohtaukset. Ne ovat tukehtua omaan pateettisuuteensa. Mitään oma tai ennen näkemätöntä elokuvasta on turha etsiä.

Kuvasto on suoraan rapvideoista.

Dialogi ei taivu teinien suuhun. Mukaan on toki siroteltu teinislangia ja rapsanastoa. Niitä lukuun ottamatta Cheek puhuu kuin keski-ikäinen mies.

Elokuva raastaa myös sisäinen ristiriita. Jare ja Jere kuvataan jo yläasteikäisistä väkivaltaisiksi. Väkivaltaa kuvataan ihannoiden, eikä leffan lopussa nähtävä väkivallan vastainen saarna tunnu kovin vakuuttavalta.

Kaiken kaikkiaan elokuva antaa Cheekistä vastenmielisen kuvan. Se tuskin on ollut elokuvantekijöiden tarkoitus.

Veljeni vartija * 1/2

Ensi-ilta 31.1.2018.

Katso elokuvan traileri: