No, palavathan ne kalorit näinkin. Kuva: Shutterstock
No, palavathan ne kalorit näinkin. Kuva: Shutterstock

Syö vähemmän, liiku enemmän. Joo joo! Tässä vähän tarkempia neuvoja rasvanpolttoon.

Luulitko, että kaikki keinot läskin vastaisessa taistelussa on jo käytetty? Ei välttämättä!

Redbook kokosi tieteellisesti todistetut faktat, joista on hyötyä rasvakerroksensa kuihduttajille. Löytyisikö näistä viimein täsmäratkaisu itsepintaisiin kesäkiloihin?

1. Vihreä tee antaa potkua aineenvaihdunnalle. Tutkimuksen mukaan vihreästä teestä tehtyä tiivistettä nauttineet kuluttivat 60 kilokaloria enemmän vuorokaudessa kuin verrokkiryhmäläiset. Se tekee jo kolmisen kiloa vuodessa!

2. Voimaharjoittelu saa kalorit kulumaan. Kun lihasmassa kasvaa, rasvaa palaa enemmän myös levossa. Lisäksi treenin jälkeen kalorit palavat ekstravauhdilla.

3. Raudan riittävä saanti ravinnosta on tärkeää, jotta aineenvaihdunta pysyy vauhdissa. Maksan ja lihan lisäksi rautaa saa spirulina-levästä, linsseistä ja vitaminoiduista muroista.

4. Veden juominen kiihdyttää aineenvaihduntaa tuoreen saksalaistutkimuksen mukaan jopa 30 prosenttia. Vedenjuonnin lisäämisellä esimerkiksi puolitoista litraa vuorokaudessa voi laihtua parisen kiloa.

5. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla syynä laiskaan aineenvaihduntaan. Jos havaitset muitakin kilpirauhassairauden oireita, kannattaa hakeutua lääkäriin ja verikokeisiin.

6. Alkoholi lamauttaa keskushermostoa ja samalla aineenvaihduntaa. Brittitutkimuksessa todettiin, että kun rasvaisen ja kaloripitoisen ruuan huuhteli alas alkoholilla, elimistöön varastoitui enemmän rasvaa kuin jos ruokajuomana olisi ollut vesi.

7. Intervalliharjoittelu on nopea ja tehokas keino polttaa rasvaa, ihan tutkitusti. Juoksu- tai pyörälenkkiin kannattaa lisätä lyhyitä, noin puolen minuutin spurtteja tasaisin väliajoin. Lyhytkin harjoitus tehostuu, kun siihen lisää rivakampia osuuksia.

8. Maitotuotteet ja niiden sisältämä kalsium edistävät tutkimuksen mukaan rasvan palamista. Tutkimus paljasti, että kalsium pitäisi nauttia nimenomaan maidon muodossa, ei lisättyinä muihin elintarvikkeisiin.

9. Urheilulajien vaihtelu tekee hyvää aineenvaihdunnalle. Kun keho tottuu johonkin lajiin, kaloreita ei enää pala niin paljon. Treeni on tehokkaampi, kun lihakset eivät ole vielä tottuneet, ja keholta saattaa myös kulua enemmän energiaa uusiin haasteisiin joutuneiden lihasten palautteluun.

10. Stressi on rasvan palamisesta haaveilevan vihollinen. Hormonit, esimerkiksi kortisoli, lisäävät ruokahalua, hidastavat aineenvaihduntaa ja saavat rasvan kerääntymään keskivartaloon. Tässä seitsemän keinoa vähentää stressiä.

11. Maapähkinävoi tunnetaan epäterveellisenä jenkkiherkkuna, mutta oikeastaan se sisältää runsaasti magnesiumia, joka puolestaan on hyväksi aineenvaihdunnalle. Mitä jos kokeilisit välillä vähän erilaista leivänpäällistä?

12. Kuukautiskierron loppupuolella treeni saattaa olla hieman tavallista tehokkaampaa, väittää australialaisen Adelaiden yliopiston tuore tutkimus. Ehkä PMS-oireetkin saavat hikoillessa kyytiä.

13. Aamiainen, sitä ei vain kannattaisi skipata. Tutkimusten mukaan aamupalaa syövät onnistuvat paremmin kilojensa kurissa pitämisessä. Aamupala herättää yön aikana rauhoittuneen aineenvaihdunnan.

14. Proteiinia ei tarvitse tankata kuin bodari, mutta joka aterialle kannattaa sisällyttää edes vähän protskua. Ruuansulatus joutuu huhkimaan proteiinin kanssa hieman ahkerammin, joten energiaakin kuluu enemmän.

15. Napostele! Se huijaa kehoa luulemaan, että syöt koko ajan ja pitää aineenvaihdunnan vauhdissa. Liika on kuitenkin liikaa – viisi ateriakertaa päivässä riittää. Syömisessä ei kannata pitää yli neljän tunnin pausseja.

14. Tärkkelys saa kehon tuottamaan insuliinia, mikä hidastaa aineenvaihduntaa. Valkoisten viljojen, perunan ja riisin sijaan kannattaa suosia hedelmiä, vihanneksia ja kokojyväviljoja, jotka eivät vaikuta insuliinitasoihin yhtä voimakkaasti.

15. Treenin voi jakaa myös kahteen osaan, jolloin treenin jälkeisestä aineenvaihdunnan vilkastumisesta saa nauttia kahdesti. Lyhyistäkin aktiivisuuden hetkistä on hyötyä.

16. Liikkeessä pysyminen polttaa kaloreita kuin huomaamatta. Vaihtele asentoa, kävele ympäri kotia tai toimistoa, kun puhut puhelimessa, venyttele ja nouse ylös aina, kun mahdollista.

17. Banaanien sisältämä kalium auttaa säätelemään kehon nestetasapainoa. Kehon kuivuminen heikentää rasvan palamista, joten banaani on näin ollen oikein hyvä välipala.

18. Nukkuminen kannattaa panna illan tv-uusintojen edelle, sillä unen puute näkyy lisäsentteinä vyötäröllä. Levänneenä mielitekojen vastustaminenkin on helpompaa.

Lue myös:

Etkö osaa vastustaa kiusausta? Näillä nikseillä opit itsehillintää

Näin onnistut elämänmuutoksessa – 9 keinoa saavuttaa hyvä olo pysyvästi

Hyvä terveys: Liikunta laihduttaa sittenkin!