Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Ravitsemusguru Patrik Borgin ohjeilla tunnistat painonpudotuksen sudenkuopat ja käännät keulan kohti uutta elämää.

1. Mahtava tämä selleridieetti...

Moni luulee, että vain kovilla keinoilla päästään koviin tuloksiin. Jos et kuitenkaan syö juuri mitään tai dieettisi sisältyy vain selleri ja kananmunat, joista kummastakaan et edes pidä, pidemmän päälle et voi hyvin. Liian rajoitettua ruokavaliota on vaikeaa ja ikävää noudattaa.

Pysyvien tulosten saamiseksi tärkeintä ei ole raju aloitus vaan jaksaminen ja motivaation ylläpito.

2. Nyt lähtee 30 kiloa...

Jos ylipainoa on paljon, voi tehdä mieli asettaa itselle kunnollinen, konkreettinen haaste: nytpä lähteekin neljännes meikäläisen elopainosta seuraavan puolen vuoden aikana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tiukka numeroiden syynääminen kuitenkin ruokkii helposti kaikki tai ei mitään -ajattelua. Jos haluttua tulosta ei väkisin rutistamallakaan synny, pettymys on väistämätön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ajattele mieluummin tekemisen kautta: tässä olisi tällainen uusi elämäntapa, jota voisi vaikka vähän kokeilla. Ei voi tietää, mihin tällä päästään, mutta jos nyt alkuun harjoittelen vaikka syömään säännöllisesti ja sopivasti.

Kun suhtaudut painonpudotukseen oppimisprosessina, jokainen pienikin askel eteenpäin on voitto, onnistumisen kokemuksia tulee pitkin matkaa ja osaat suhtautua takaiskuihin armollisesti.

3. Ylennys on pian minun...

Mitä ajattelet saavuttavasi laihduttamalla? Olisitko 20 kiloa kevyempänä pidetympi ja menestyvämpi? Kuumia puolisokandidaattejakin pörräisi varmaan ympärillä? No, riskit pettyä ovat suuret. Muut eivät välttämättä reagoi muutokseesi niin radikaalisti. Ja kun elämä ei näytäkään kääntyvän täydelliseksi ja ihmissuhteet auvoisiksi, ponnistelu alkaa tuntua turhalta.

Jos taas haluat hoikistua, jotta jaksaisit paremmin ja voisit hyvin, siitä vain liikkeelle! Elämäntapojen rukkaaminen terveempään suuntaan tuo yleensä ensimmäiseksi juuri omaan oloon liittyviä palkitsevia kokemuksia: en hengästynytkään portaissa, vaatteet eivät kiristä!

Kun palkintona on parempi olo, tuntuu luontevalta pitää kiinni uusista tottumuksista.

4. On pakko onnistua...

Epäonnistuneen  painonpudotuksen takaa paljastuu usein muita murheita. Elämä ei ole syystä tai toisesta niin tasapainossa, että juuri sillä hetkellä olisi aikaa tai voimavaroja pistää vielä ruokatottumuksiakin uusiksi ja satsata liikuntaan.

Jos voimat eivät tunnu riittävän, mieti, mikä muu arjessa mättää juuri nyt. Työstressiä, ahdistusta, ryppyjä rakkaudessa? Jos olet henkisesti puhki, päänuppi kaipaa lepoa ja hoivaa ennen kuin voit alkaa vaatia muutosta kropaltasi. Jos et osaa itse arvioida jaksamistasi, kysy hyvältä ystävältä – joskus läheinen näkee paremmin, missä mennään.

5. Yksi herne liikaa...

Monella laihduttajalla on sitkeä käsitys, että mitä vähemmän syö, sen parempi. Hoikistuakseen pitää toki syödä vähemmän kuin kuluttaa, mutta jos vetää itsensä nälkäkuurille, epäterveelliset mieliteot heräävät nopeasti.

Ruokaremonttiin voi lähteä kahdella tavalla. Voi vain alkaa parantaa lautasen sisältöä laadullisesti, lisätä kasviksia ja kohentaa ateriarytmiä – tai sitten voi seurata kalorimääriä ja rajoittaa tietoisemmin saatua energiamäärää.

Laski kaloreja tai ei, omaa kehoa kannattaa kuunnella. Jos on nälkä, syö normaalisti, kun vielä voit. Mitä hallitsemattomammaksi nälän antaa kasvaa, sitä suurempi riski on syödä seuraavalla kerralla yli tarpeen.

6. Syön sitten illalla...

Liian vähäisen ruokamäärän rinnalla yleinen laihduttajien kompastuskivi on huono ateriarytmi. Aamupala tai lounas on liian kevyt, tai ateroita jätetään kokonaan väliin. Elimistö toimii parhaiten, kun se saa energiansa suhteellisen säännöllisin väliajoin. Kun tankkaat riittävän usein ja muistat myös terveelliset välipalat, aineenvaihdunta pelaa ja vältyt turhilta mieliteoilta.

7. Kas kun kilot karisevat...

Syömisen vähentämisessä kannattaa pitää järki kädessä siksikin, että maltillisesta laihtumisesta on enemmän hyötyä.

Raju painonpudotus merkitsee usein sitä, että lihasmassaa häviää ja keho heikkenee. Keho myös sopeutuu vähäiseen energiansaantiin, jolloin aineenvaihdunta menee ikään kuin säästöliekille, eikä painonpudotus sujukaan.

8. Minä kurja syntinen…

On ihan hyvä syynätä ruokavaliosta sokeripommeja ja karsia tyhjät hiilarit, mutta tiettyjä ruokia koskevat ehdottomat kiellot ja äärimmäisen rajoitetut dieetit eivät useinkaan toimi. Suhde ruokaan voi vääristyä, ja syntyy pakkomielteitä.

Tutkimusten mukaan jonkin ruoka-aineen leimautuminen kielletyksi ja pahaksi kasvattaa siihen kohdistuvan himon nopeasti kaksin-kolminkertaiseksi. Ja kun siihen sitten sortuu, alkaa ruoskia itseään ja pahimmillaan lyö  hanskat tiskiin: Sorruin taas pahaan pullaan, olen siis paha ihminen. Turha edes enää yrittää, kun olen tässä näin surkea.

Älä syytä itseäsi itsekurin puutteesta; kyseessä on luonnollinen reaktio. Jos ruokavalio on muuten kunnossa, satunnaisten herkkujen salliminen ei ole rikos vaan päinvastoin pitää hallitsemattomat himot kurissa.

9. Ei lasillinen haittaa...

Kiellät itseltäsi rasvaiset juustot ja suklaan ja syöt pelkkää salaattia, mutta ah, päivän sinniteltyäsi palkitset itsesi viinilasillisella tai parilla. Nälän ja kieltäymyksen ruokkimat mieliteot voivat kanavoitua myös alkoholiin – ja jatkuva naukkailu taas salavihkaa lisää kalorikuormaa.

Pidä kiinni ateriarytmistä ja vältä stressiä, niin jaksat paremmin etkä tarvitse jokailtaista rentoutusryyppyä.

10. Nyt menee hermo...

Mitä, kaksi viikkoa mennyt eikä vaa'an lukema muutu! Aluksi kiloja
karisi helposti montakin, mutta nyt junnataan paikallaan.

Älä panikoi – jokaiselle laihduttajalle tulee jumeja. Helpottaa, jos ajattelet jo alusta asti ryhtyväsi hommaan, jossa on erilaisia vaiheita. Tulee päiviä ja viikkoja, jolloin kaikki menee mönkään: luistat kiireessä aterioista ja turvaudut epäterveellisiin välipaloihin, sairastut, et pääse jumppaan. Semmoista se on – ja vaikeasta paikasta mennään taas eteenpäin. Kun ajattelet vaikkapa vuoden mittakaavassa, pari huonoa päivää ei kaada vielä mitään.

Kilot eivät yleensä karise tasaiseen tahtiin, eivätkä ne myöskään yksin kerro kehon toimintakyvystä. Jos vähennät syömistä maltillisesti ja treenaat samalla lihaskuntoa, vaaka voi ilmoittaa menestyksestä viimeisenä. Jo paljon aikaisemmin vyötärönympärys pienenee ja suorituskyky paranee. Tunne solakoituminen ja vahvistuminen kropassasi ja iloitse siitä!

11. Kun kerran muutkin...

Ravintolassa muut tilaavat  pizzat, sinun ei tekisi mieli mättää. Katsovatko ystävät pahalla, jos otat taas jotain kevyempää?

Jos katsovat, voi heidän ymmärtämättömyyttään! Mutta välttämättä eivät edes katso: laihduttaja on usein herkkä ylitulkitsemaan.

Tärkeintä on sisäinen motivaatio. Jotta voit pysyä valitsemallasi tiellä, sinun täytyy raivata itsellesi omaa tilaa: teen nyt näin, koska tunnen, että tarvitsen tätä ja tämä on minulle hyväksi. Joskus omien rajojen vetäminen voi olla hyvin vaikeaa. Isossa elämänmuutoksessa moni onkin tarvinnut painonhallinnan ohjauksen rinnalle terapiaa.

Muiden ihmisten ymmärrys ja kannustus on tärkeää, mutta kaikilta sitä ei voi odottaa. Kuuntele sisintäsi: usein tiedät itse, ketkä ovat ne ihmiset, joilta voit saada tukea. Puhu laihdutuksestasi vain luotetuille ja jätä muiden arvelut ja mielipiteet omaan arvoonsa.

12. Vielä ei väsytä...

Painonpudotus voi tyssätä niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin unenpuutteeseen. Ihmisillä on taipumusta liioitella liikunnan vaikutusta painoon, mutta unen merkitystä vähätellään.

Univaje vaikuttaa elimistön hormonitasapainoon, lisää makeanhimoa ja altistaa ylipainolle. Hyvin nukkuneena jaksat myös liikkua ja syödä paremmin

Sisältö jatkuu mainoksen alla