Onnellisuus aika paljon on itsestä kiinni, neuvoo elämäntaitovalmentaja. Kuva: Shutterstock
Onnellisuus aika paljon on itsestä kiinni, neuvoo elämäntaitovalmentaja. Kuva: Shutterstock

Vältä nämä karikot, niin tulet onnellisemmaksi. Ja vaikka ajelisitkin elämän karikolle, siitäkin voi oppia.

Elämäntaitovalmentaja Danny Baker kertoo Huffington Postin blogissaan, mitkä yksinkertaiset asiat tekevät ihmisen usein onnettomaksi.

Mikä tässä parasta, monessa asiassa muutoksen tekeminen on yllättävän helppoa. Kun onnettomuutta aiheuttavat elementit karsii elämästään, suupieletkin alkavat vähitellen kääntyä taas kohti kattoa.

1. Huono seura

Ympäristömme ja ihmiset lähellämme vaikuttavat myös omiin tuntemuksiimme. Positiivisessa seurassa on helpompi olla itsekin iloinen. Negatiivisuus sen sijaan myrkyttää kaikkien fiilikset, joten ei ole ihan sama, missä joukossa liikut. Varmista myös, ettet ole itse työpaikkasi piilovalittaja.

2. Vertailu muihin

Danny Bakerin mukaan jatkuva itsensä vertailu muihin voi tehdä olon riittämättömäksi, arvottomaksi ja masentuneeksi. Elämään ei kannata suhtautua kilpailuna. Hyvä tapa ajatella on, että sillä ei ole väliä, mitä muut tekevät, vaan sillä, että keskittyy elämään omaa elämäänsä parhaalla mahdollisella tavalla.

3. Muiden miellyttäminen

Ensinnäkin, kaikkien miellyttäminen on mahdotonta. Jos sitä yrittää, kasaa itselleen vain turhautumista ja huolia. Pitäisi siis hyväksyä, että aina ei vain voi olla kaikille mieliksi, eikä se ole välttämättä itsestä kiinni.

4. Pienten, onnelliseksi tekevien asioiden hylkääminen

Life coachin mukaan elämä tarvitsee suolaa ja pippuria, niitä pieniä juttuja, joista tykkää ja jotka antavat makua arkeen. Jos rakastat urheilua tai leffassa käymistä, pidä huoli siitä, että se pysyy kiireessäkin mukana ohjelmassasi. 

5. Töiden tekeminen ansaitakseen, ei elääkseen

Rahan ansaitseminenkin on tärkeää, mutta se ei saisi mennä ihmissuhteiden, harrastusten ja terveyden edelle. Jos ekstraliksan tienaamisesta aiheutuu vain pahaa mieltä ja käytännön haittaa, sen tarpeellisuus kannattaa kyseenalaistaa.

6. Auringonvalon puute

Salli mun nauraa! Tähän vuodenaikaan Suomessa ei voi auringonvalosta edes puhua, vaikka se tutkimusten mukaan saa aivot erittämään enemmän hyvän olon hormonia.

7. Keskittyminen siihen, mitä puuttuu

...sen sijaan, että keskittyisi siihen, mitä itsellä jo on. Ainahan kaikkea voisi olla enemmän, mutta puutteiden ajattelu tekee onnellisuudesta vaikeaa. Parempi ratkaisu on olla kiitollinen siitä, mitä on jo saavuttanut.

8. Pikkuasioihin juuttuminen

Satunnaisesta parkkisakosta tai pienistä unohduksista on turha kimpaantua. Jep, turhauttaahan se, mutta ei pikkujuttujen kannata antaa pilata koko päivää. Itseltään voi esimerkiksi kysyä, haittaisiko tämä asia enää vuoden päästä. Yleensä vastaus on ei. Anna olla, jos murheella ei ole kokonaiskuvan kannalta väliä.

9. Kaunan kantaminen

Anteeksi antaminen voi tuntua vaikealta, mutta kaunan kantaminen satuttaa eniten itseä. Ajattele, että muut eivät välttämättä ansaitse saada anteeksi, mutta sinä ansaitset rauhan. Tässä positiivisuusvalmentajan vinkit kaunasta irti pääsemiseen.

10. Epäterveet elämäntavat

Jotenkin kummassa ne tyypit, jotka syövät terveellisesti, nukkuvat tarpeeksi ja liikkuvat, ovat hieman tavallista aurinkoisempia.

11. Päihteiden liikakäyttö

Alkoholi on depressantti, eli sen runsas käyttö aiheuttaa masennusta. "Ihmisvastine koiralle, joka jahtaa häntäänsä", Danny Baker toteaa päihteiden käytöstä olon parantamiseksi.

12. Virheistä oppimatta jättäminen

Mikäli virheistä ei opi, niitä tulee toistettua. Siksi epäonnistumisten jälkeen kannattaa analysoida, mikä meni vikaan. Seuraavalla kerralla voikin sitten koittaa jotakin toista lähestymistapaa – ja ehkä jopa onnistua.

Lue myös:

Kokeile ensi kerralla ravintolassa professorin onnellisuuskikkaa

Hemmottelu ei teekään onnelliseksi – kuri kannattaa

Onnellisuutta voi oppia

Onnellisuus on kiitollisuutta, ei rahaa