Lapsiin kohdistuvaa välinpitämättömyyttä vastaan käynnistetty kampanja on herättänyt paljon närkästystä. Missä ovat isät?

”Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa.” Tämä otsikko kuuluu Helsingin kaupungin tiistaina julkaisemalle lehtimainokselle. Kuvassa näkyy design-tuolissa tablettiaan selaava äiti poissaolevan näköisenä ja hänen vieressään ovat lapset, joista toinen itkee ja toinen roikkuu kattokruunussa.

– Pädin lukeminen voi olla henkistä väkivaltaa, kun lapsi ei saa huomiota – vaan nonchaleeraamista, joka loukkaa ja traumatisoi  lasta, sanoo Helsingin kaupungin Olli Salin. Kuva: Helsingin kaupunki.
– Pädin lukeminen voi olla henkistä väkivaltaa, kun lapsi ei saa huomiota – vaan nonchaleeraamista, joka loukkaa ja traumatisoi lasta, sanoo Helsingin kaupungin Olli Salin. Kuva: Helsingin kaupunki.

Mainos ja samaan kampanjaan liittyvä video ovat saaneet paljon huomiota sosiaalisen median kanavissa ja verkkokeskusteluissa. 

Moni näkee Välinpitämättömyys-kampanjan erityisesti äitejä syyllistäväksi. Pädin ja älypuhelimen selaaminen on rinnastettu kampanjamateriaaleissa väkivaltaan.

Pahimpien kriitikoiden mukaan mainoksissa on mennyt kaikki pieleen. Yle kertoo, että Mainonnan eettinen neuvosto on saanut kampanjasta tiistain aikana neljä kantelua.

Me Naiset tavoitti lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän puheenjohtajan Olli Salinin ja kysyi kymmenen kysymystä kampanjasta.

 

1. Mistä kertoo tämän päivän Helsingin Sanomissa julkaistu koko sivun mainoksenne, jossa otsikkona on ”Välinpitämättömyys on tämän päivän väkivaltaa”?

”Kampanjan taustalla on huolestuttava ilmiö, että me vanhemmat eli isät, äidit, isovanhemmat ja kaikki aikuiset emme aina ota huomion lapsen tarvetta, hänen viestiään sekä haluaan tulla huomatuksi ja kuulluksi.
Lapsella on aito aikuisen tarve, yhdessä elämisen, tekemisen ja kokemisen tarve. Sitä voi häiritä se, että olemme henkisesti muualla (äiti netissä) tai fyysisesti poissa (isä töissä, pois perheestä). Tällöin se, että lasta ei huomata ja oteta huomioon, voi olla lapselle traumaattinen kokemus, että hänestä ei välitetä.
Tämä voi olla henkistä väkivaltaa, psyykkistä kaltoin kohtelua. Haluamme herättää aikuiset huomaamaan lapsi ja katsomaan peiliin.”

”Pädin lukeminen voi olla henkistä väkivaltaa, kun lapsi ei saa huomiota.”

2. Miksi kuvaan valikoitui äiti tablettinsa kanssa?

”Kampanjaa valmisteltiin vuoden verran.  Halusimme olla korostamatta fyysistä väkivaltaa, kuten verta ja ruhjeita. Halusimme nostaa esiin henkisen poissaolon, jossa esimerkiksi älypuhelimeen, tablettiin tai esimerkiksi televisioon keskittyminen ei ole sukupuolittunutta. Mutta kun isät ja miehet vielä useammin ovat kokonaan poissa, etsimme henkilöitä ja interiööriä, jossa ulkoisesti on kaikki hyvin, mutta…

3. Miksi valitsitte näin kliseisen lähestymistavan?

”Tämä kauniilta näyttävä maailma sisältää säröjä ja ristiriidan, josta isä/mies on kokonaan pois ’kuviosta’. Se näyttää todella herättäneen kysymyksiä ja huomiota, kuten ajattelimmekin – mutta lapsista välittäminen ei ole kliseistä!”

4. Kuinka paljon palautetta olette saaneet mainoksesta ja mitä olette vastanneet kritisoijille? 

”Sekä kiittävää että moittivaa palautetta on tullut todella runsaasti, niin sosiaalisen median kuin kaupungin palautejärjestelmän kautta.
Olemme selvittäneet kampanjan taustaa ja korostaneet, ettemme halua syyllistää ketään, vaan herättää pohtimaan meidän aikuisten toimintatapaa ja vastuuta, yhteistä vastuuta lapsista – periaatteella ’koko kylä kasvattaa’.”

5. Oletteko ymmärtäneet kritiikin, joka on noussut kampanjasta?

”Olemme ymmärtäneet kritiikin ja vastaamme palautteisiin.”

”Koulutuspaketti sadoille työntekijöille ja koko kampanja maksavat noin 170 000–180 000 euroa.”

6. Mitä koko kampanja maksaa?

”Kampanjan koulutusosuus on ollut käynnissä koko vuoden ja jatkuu keväällä 2017. Koulutuspaketti sadoille työntekijöille ja koko kampanja maksavat noin 170 000–180 000 euroa.”

7. Kuka tämän mainoksen idean keksi? 

”Idea kehitettiin kaupunginjohtaja Jussi Pajusen asettaman työryhmän kokouksissa yhdessä järjestöjen asiantuntijoiden ja mainostoimiston kanssa. Printtimedian ja filmituotannon toteutti Mainostoimisto FOLK. Filmituotannon ohjaajana oli Petri Kotwica.”

8. Onko kyseistä printtimainosta julkaistu tai aiotaanko sitä julkaista muualla?

”Sitä julkaistaan kaupungin nettisivustolla, sähköisissä katumainoksissa ja Image-lehdessä. Lisäksi julistetta on painettu 1 500 kappaletta, ja sitä jaetaan sekä kaikkiin kaupungin omiin toimipisteisiin ja järjestöille sekä muille viranomaisille.”

9. Myönnättekö, että mainos meni pieleen?

”Kun ilmoitus on herättänyt huomion ja virittänyt keskustelun, ei liene mennyt pieleen.”

10. Mitä olisitte voineet tehdä toisin?

”Montakin asiaa, mutta tämä ja viisi aiempaa kampanjaa on tehty työryhmän yhteisillä päätöksillä.”

Helsingin Sanomat ja Me Naiset kuuluvat samaan Sanoma-konserniin.

Lapsen aika on nyt

10 kysymystä Helsingin kaupungin kohukampanjasta: ”Ei liene mennyt pieleen”

Kiitos Helsingin kaupunki kun rohkeasti nousitte puolustamaan lasta. Liian moni lapsi on tuon someväkivallan uhri. Normaali kiintymyssuhde jää rakentumatta, puheen kehitys viivästyy ja jää puutteelliseksi. On sydäntäsärkevää katsoa, kun äiti imettää lastaan kännykkä kädessä....poissaolevana. Kyllä totuus täytyy ottaa esille "maton alta"; äitiys ei suinkaan aina ole pyhää.
Lue kommentti
nainen ja äiti

10 kysymystä Helsingin kaupungin kohukampanjasta: ”Ei liene mennyt pieleen”

Todella hienoa että on saatu aikaiseksi näin puhutteleva ja hyvä kampanja. Laittoi ajattelemaan meilläkin omaa käyttäytymistä lasten kanssa sekä netissä roikkumista. Keskustelimme mieheni kanssa tästä ja päätimme kumpikin muuttaa käytöstämnme. On se kumma että naisesta ja äidistä ei voi nykyään esittää mitään kritiikkiä. Miehistä ja isistä kyllä voi.
Lue kommentti

Temptation Island -sarjasta tuttu pariskunta Daniel Lehtonen ja Eveliina Uosukainen saivat pelastettua suhteensa ja selviytyivät kihloihin.

Bile-Danina tutuksi tullut Daniel Lehtonen on mennyt kihloihin rakkaansa Eveliina Uosukaisen kanssa. Pariskunta tunnetaan suomalaisista reality-sarjoista, mutta viimeisimpänä Temptation Island Suomesta, jossa he olivat testaamassa parisuhdettaan ja luottamusta toisiinsa.

Instagramin kuvapäivityksestä päätellen pariskunnan suhde on äärimmäisen hyvällä tolalla. Suloisessa kuvassa pariskunta suutelee ja esittelee vasemman nimettömän sormuksia.

– Minusta tuli maailman onnellisin tyttö viime iltana. Rakastan sinua niin paljon, enkä voi uskoa, että saan viettää loppuelämäni kanssasi, Eveliina kirjoitti päivityksensä yhteyteen englanniksi.

”Hottikset -kauden jälkeen Bile-Dani poistui julkisuudesta kesytettynä miehenä.”

Pariskunta tutustui toisiinsa alunperin Temptation Island -sarjan kuvauksissa muutama vuosi sitten, kun he molemmat olivat ohjelmassa mukana sinkkuina. Sittemmin Daniel on etsinyt rakkautta muun muassa Hottikset-sarjasta, mutta rakkaus Eveliinaan syttyi jo sarjan kuvausten aikana.

Vuosien aikana Daniel on kokenut aikamoisen muodonmuutoksen, sillä hän on tullut tutuksi öykkäriyteen asti itsevarmana naistenkaatajana, jolla oli kuulemma ollut satoja seksikumppaneita, mutta jonka tahdissa kukaan nainen ei pysynyt. Hottikset-kauden jälkeen Bile-Dani poistui julkisuudesta kesytettynä miehenä ennen Temptation Islandille palaamista, jossa hänestä kuoriutui naistaan arvostava unelmavävy.

Keski-ikäisten miesten hippaleikki on huomattavasti hurjempaa kuin kakaroilla.

Mitä ihmettä? Aikuiset miehet leikkivät hippaa? Totta vai tarua?

Totta, kuten The Wall Street Journal tiesi vuonna 2013 julkaistussa artikkelissaan kertoa. Yhdysvalloissa asuu kymmenen keski-ikäisen miehen kaverilössi, jonka hippaleikki oli kestänyt artikkelin julkaisuun mennessä yhtäjaksoisesti jo 24 vuotta. Peli tosin on huomattavasti hurjempaa kuin kakaroilla. Hippaa pelataan vain helmikuun ajan – mutta sitäkin intensiivisemmin. Kaverukset ovat jahdanneet toisiaan jopa yhden osallistujan isän hautajaisissa.

Esikoisohjaaja Jeff Tomsic on nyt vääntänyt merkillisestä ystävysporukasta komedian Kiinni jäit! Ikuisiksi teineiksi jämähtäneistä miehistähän on viime vuosina väsätty sen tuhannen elokuvaa. Niistä Kiinni jäit! eroaa vain siinä, että se perustuu tositapahtumiin.

Kymmenhenkinen posse on tiivistetty viiteen. Pääosissa sähläävät Jeremy Renner, Jon Hamm, Ed Helms, Jake Johnson ja Hannibal Buress. Kiintiönaisina vilahtavat Isla Fisher ja Annabelle Wallis. Huumori on paitsi poliittisesti epäkorrektia, myös yllätyksetöntä ja jankkaavaa. Ainut mikä saa katsojan hieman hymähtämään on Renner, joka leikittelee itseironisesti toimintasankarin imagollaan.
Kiinni jäit!
ENSI-ILTA 20.7. * 1/2