Kommentit (3)

Tapio

Ehkä ihmisten kohtaamisesta on jopa suurempi merkitys kuin itse liikkumisella. Masentunut ihminen ei saa välttämättä iloa yksin liikkumisesta, jos ympäristö ei pysty antamaan virikkeitä, joilla ahdistavaa oloa saisi häivytettyä. Pienikin ympäristön vaihdos mielestäni antaa uusia virikkeitä, jolloin henkilön olo voi kohentua jopa yksin kulkiessaan. Samaahan me huomaamme matkaillessa uudessa ympäristössä. 

Marigold

Liikunnasta seuraa suoraan ja välillisesti (onnistuminen) mm. endorfiinitason nousua, joka varmasti auttaa masennuksessa, tiedän sen itse. Mutta minä en olekaan mikään aktiiviliikkuja, joten siksi sain siitä paljon hyötyä. Niillä jotka joka tapauksessa liikkuvat paljon, ei nämä aivokemialliset reaktiot ehkä riitä, koska heidän toleranssinsa on kasvanut. Näin olen tämän päätellyt fysiologisella tasolla. Muuten olen samaa mieltä, kuin Tapio tuosta sosiaalisesta puolesta. Omasta kokemuksestani kerron, että yksin kulkeminen metsässä on juuri sellainen antoisa ympäristön vaihdos, jonka hän mainitsee. Siinä on monta ulottuvuutta liikunnan lisäksi ja kaikki aistit käytössä.

Tapio

Omasta mielestäni masentuneen ihmisen olisi hyvä tavata ihmisiä, mutta masentuneena ihminen ei jaksa tai kykene olemaan sosiaalinen tai liikunnallinen. Toisaalta jos esim. olisi henkilö, joka tulisi kotiin saakka katsomaan (toki henkilön luvalla), mikä on tilanne, esim. onko jääkapissa ruokaa tai muuten onko missä kunnossa henkilö, se voisi ehkä auttaa henkilöä ulos masennuksen aiheuttamasta sisäänpäinkäpertymisestä, jota kys. sairaus saattaa aiheuttaa. Kahvinkeitto ja ulkona käynti hieman kotiympäristöä kauempana voisi helpottaa henkilön yleistä vointia. Aivot saisivat sellaisia virikkeitä, joita kotona yksin ollessaan ei saa. 

Kuka tai mikä olisi sellainen taho, joka voisi tehdä kotikäyntejä henkilön kotona. Toisaalta mistä tietää, kuka haluaisi tavata ihmisiä ollessaan masentunut. Kuitenkin ulkona käynti jo hieman piristää, toisen seurassa vielä enemmän. Näin itse ajattelen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat