Kommentit (5)

Paremmintietäjä

Ehkä kannattaa kysyä itseltään seuraavat kysymykset:
Onko anoppi/äiti/kukavaan pahantahtoinen vai vain erilainen kuin itse olen?
Onko tämä käsillä oleva tilanne (esim. vääränlainen tuliainen) iso vai pieni kysymys? Loukkaako tietty teko arvojani perusteellisesti vai onko kyse vähäisemmästä rikkeestä?

Kyllä aikuisen miniän/tyttären pitäisi kyetä arvioimaan mitkä asiat ovat keskustelun ja mahdollisen loukkaantumisen arvoisia ja mitkä kovin toisarvoisia... Ne asiat, jotka ovat itselle oikeasti tärkeitä (esim. moraaliset valinnat), kannattaa selittää käytännön esimerkein höystettyinä.

Vierailija

Erikoisia suuttumuksen aiheita tosiaan hesarin jutussa nämä tuliaiset ja auttamiset ja jälkeläisen syömiset, jos ei hengenvaarasta kyse.

jossain menee raja

Tyttäreni perheineen asuu likimain anopin kanssa naapureina. Pientä kitkaa on vuosien varrella esiintynyt milloin mistäkin arkipäivän asioista anopin ja miniän välillä.

Avautuessaan näistä joskus meille vanhemmilleen, olen kuunnellut ja mielipidettä kysyttäessä pyrkinyt vastaamaan asiallisesti omalla elämänkokemuksellani ja muistuttanut kuinka tärkeätä on kunnioittaa aina toista osapuolta ja pyrkiä näyttämään esimerkkiä käyttäytymisellään haastavissakin tilanteissa.

KV

Ulkomaalaisena mieheni perheeseen "tulleena" olen kokenut ahdistavana anopin avun ja neuvot koska niistä erottuvat niin selvästi kulttuurierot. Koen ettei minua ja suomalaista taustaani ymmärretä ja arvosteta. Koen että minua halutaan muuttaa, etten kelpaa tällaisena.

Anoppi on vielä hyvin vanhanaikainen eikä seuraa maailman menoa. Esimerkiksi sisustusasioissa olemme kuin yö ja päivä eikä hän ymmärrä ollenkaan nykyaikaista sisustusta.

Anopin isoin ongelma on, että hän kokee tietävänsä paremmin mitä me haluamme. Erityisesti verhoja hän rakastaa ja on ottanut aika koville kieltäytyä kukkakuoseista ja muista. Kerran mieheni löysi kauniin kankaan työhuoneeseensa. Neutraali, paksuhko kangas oli ihan ok mielestäni ja anoppi lupasi ommella verhot. Keskustelimme pitkään mitoista ja mittasimme porukalla ikkunat ja kankaan. Ainoastaan verhojen pituudesta oli erimielisyyksiä. Lopulta anoppi kuitenkin suostui ompelemaan verhot toiveidemme mukaisiksi. Kun verhot vihdoin saapuivat valmiina, ne eivät olleetkaan lattiaan asti niinkuin olimme toivoneet ja kuten anoppi oli luvannut, vaan hän oli "vahingossa" tehnyt niistä liian lyhyet, kuten hän itse alunperin toivoi. Vastaavanlaiset oikullisuudet anopin taholta ovat äärettömän kuluttavia.

Odotan jo kauhulla aikaa kun meillä on lapsia. Nimen valitseminen, lasten pukeutuminen, soveliaat harrastukset ... lista on loputon.

siitä vain

Jos joku haluaa siivota kämpässäni niin siitä vaan. Kunhan etukäteen sanoo jos on heittämässä jotain pois, eikä pese lattioita keittiön rätillä tai vessan allasta kissan hiekkalaatikon rätillä. Muista ihmisistä se on noloa jos annan siivota vieraan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat