Miten näyttää tyylikkäältä keski-ikäisenä?

epätoivoinen

Olen kohta 37-vuotias nainen ja olen huomannut että tässä iässä ja tämän näköisenä on sietämättömän hankalaa löytää itselleen sopivia ja tyylikkäitä vaatteita. Osa ikäisistäni näyttää vielä varsin nuorilta mutta minä valitettavasti en, posket ovat valahtaneet todella alas, minulla on syvät nasolabiaalijuonteet ja ennestäänkin melko pienet silmäni ovat painuneet syvälle kuoppiinsa raskaiden kulmien alle, hyvä kun silmiä naamasta erottaa. Hiukset ovat todella ohuet ja alkaneet harmaantua. Sama tuho jatkuu vartalossa, ylipainoinen en ole, isoja roikkuvia rintoja lukuunottamatta pikemminkin laiha mutta olen melko pitkä ja leveäharteinen, joten vaikutelma ei ole siro vaan enemmänkin romuluinen. Ja vartalonkin iho on jo huomattavan veltostunut. Näytän ihan valehtelematta ainakin 10v ikäistäni vanhemmalta.

Miten tämän ikäisen ja näköisen naisen oikein pitäisi pukeutua jotta näyttäisi tyylikkäältä? Tuntuu että suomalaisten kauppojen kohtuuhintaisissa valikoimissa aikuisille naisille tarjotaan joko tätiversioita nuorisotyylistä tai yöpaitamaisia isoilla räikeänvärisillä kuvioilla koristettuja muodottomia säkkejä. Lisäksi olen huomannut että erilaiset stylistit esimerkiksi lehtien muuttumisleikeissä stailaavat aikuisen naisen aina johonkin liian tyttömäiseen tai sitten "räväkkään" tyyliin jotka kummatkaan eivät ikäiselleni sovi vaan olen usein sitä mieltä että "ennen" tyylikin näyttää paremmalta kuin "jälkeen".

Ne määritelmät joita tyylilleni haen ovat klassinen, tyylikäs ja hillitty. En hae nuorekkuutta enkä varsinkaan seksikkyyttä tai "räväkkyyttä" (inhoan kyseistä sanaakin) koska näihin pyrkimällä se lopputulos olisi juuri sitä mitä keski-ikäisten naisten tyylissä kauhistellaan ja mikä vain korostaisi rupsahtamista. Mutta huomaan että en löydä itselleni tällaisia vaatteita, en ainakaan niistä mallistoista joihin minulla on varaa.

Olisiko teillä antaa vinkkejä siitä miten minun kannattaisi pukeutua ja mistä löytäisi ikäiselleni sopivia kohtuuhintaisia vaatteita?

Kommentit (3)

Vierailija

Hei epätoivoinen!

Kirjoitat hauskasti ja minusta tuntuu, että sinulla on ehkä vain taipumus ajatella (inho)realistisesti tänä itsekehun aikana. Itseään monesti katsoo tarkemmin kuin muita - ehkä et arvostelisi yhtä ankarasti samoja ominaisuuksia toisessa ihmisessä?

Mutta asiaan:

-Suomalaisten kauppojen valikoima on juuri tuota, mitä kuvasit. Älä osta kaupasta, tilaa netistä. Zalandolla on isoin valikoima ja siellä on eniten tietoja vaatteista näkyvillä. Käytä lajittelufilttereitä ja hintarajauksia!

-Jos tuntuu, että rinnat roikkuvat, osta hyvät rintaliivit. Niistä kannattaa jopa maksaa, koska huonosti istuvien rintaliivien päälle on turha etsiä hyvin istuvaa vaatetta. Jos asuisin paikkakunnalla, jossa on Stockmann, ostaisin sieltä - valikoimassa on sekä kalliita että halpoja liivejä ja kaikkia siltä väliltä, saa etsiä omin nokin jos haluaa, mutta myyjältäkin saa apua.

-Tunnista oman ulkonäkösi hyvät puolet - voisin esim. olettaa, että koska olet pitkä ja hoikka, sinulla on kauniit sääret. Pitäisitkö kesämekosta? Zalandolla mekkojen kuvauksissa on taikasana "waisted-lantiomalli", jonka voisin kuvitella sopivan juuri sinulle. Rintavalla ei saa olla mekon yläosassa ylimääräistä väljyyttä, koska silloin koko vartalon linja menee muodottomaksi. Eli koita hakea sopiva yläosa, hieman levenevä alaosa, niin ylävartalopainotteisuus tasapainottuu. Jos mielestäsi ihosi ei ole kaunis, valitse mieluummin pienet hihat kuin hihattomuus ja harkitse itseruskettavien käyttöä - kevyesti ruskettunut iho nyt vaan näyttää kauniimmalta. Valitettavasti mikään merkki ei mielestäni tee takuuvarmasti tyylikkäitä ei-räväköitä, kauniisti istuvia vaatteita vaan ne joutuu etsimään yksitellen. Mutta netistä etsiminen on ainakin nopeampaa kuin kaupoista.

-Selaile blogeja, joista voit saada pukeutumisvihjeitä - paras suomalainen on mielestäni Doppwoman - hän osaa myös kauniisti yhdistellä vaatteita ja antaa pukeutumisvinkkejä vartalotyypeittäin.

-Hoikan ihmisen kasvot usein näyttävät ryppyisemmiltä kuin lihavan, sille ei voi mitään (ellei halua lihoa), mutta miettiä voi tietysti, juotko riittävästi vettä ja saatko riittävästi hyviä rasvoja ravinnosta. Esim. avokadoöljyä voi käyttää myös iholle ja hiuksille (hoitoaineeseen sekoitettuna) tehohoitona - halpaa lystiä verrattuna ns. laatukosmetiikkaan ja vähintään yhtä tehokasta.

epätoivoinen

En ole koskaan katsonutkaan tuota Zalandoa kun olen luullut että se on enemmän nuorisovaatekauppa. En itse asiassa ole koskaan ostanut netistä vaatteita koska minun on niin vaikea sovittamatta löytää hyvin istuvia kun vartalon osat ovat niin "eri paria". Esim. puserot ja takit jotka eivät kiristä rintojen kohdalta roikkuvat muualta. Housuissa taas ne jotka eivät roiku takapuolen ja reisien kohdalta kiristävät lantiosta. Olen aina valinnut sitten se isomman koon kun liian isolta näyttävä on kuitenkin asiallisemman näköinen kuin liian pieneltä näyttävä. Osaatko sanoa mistä merkistä löytäisi hyvin istuvia mutta ei liian vartalonmyötäisiä housuja?

Iho minulla on tosi kuiva ja sehän rypistyy aikaisemmin. On näköjään geeneissä, äidillä sama ongelma. En polta enkä ryyppää, en käristä nahkaani auringossa ja vettä juon kyllä paljon. Mutta iho on silti ihan hirveässä kunnossa varsinkin naamasta. Minulla on esimerkiksi huulten yläpuolella "tupakkarypyt" vaikka en ole ikinä tupakoinut. Nasolabiaalit kuin viisikymppisillä. Kasvovoiteisiin menee rahaa enemmän kuin minulla olisi varaa, iho menisi ihan korpuksi ilman kallista kosmetiikkaa. Ja kun laihdun niin rasvaa lähtee ensimmäisenä naamasta eli juuri sieltä missä sitä pyöreyttä ja täyteläisyyttä saisi olla, sehän juuri tuo nuoremman vaikutelman ja sitähän täyteainehoidoillakin haetaan. Pitää kokeilla tuota avokadoöljyä jos se auttaisi tähän kuivuuteen.

Vierailija

Jos asut jossain isossa kaupungissa, niin silloin varmaan onkin parempi idea kiertää kauppoja sovittelemassa. Täällä päin ei ole hyviä vaatekauppoja, mutta sovittamallahan netistäkin ostetaan, pitää vain sitten nähdä palauttamisen vaiva, jos ei sovi. Laitan tähän yhden esimerkin vaatteesta (vaikka tarkoitus ei ole mainostaa mitään), jonka tyyppinen saattaisi sopia sinulle vaihtoehdoksi sille, että aina valitset kokoa isomman : https://www.zalando.fi/polo-ralph-lauren-vapaa-ajan-mekko-white-po221c01z-a11.html. Jos vaatteessa on kunnon leikkaukset ja muoto-ompeleet, niin silloinhan rinnoille on tilaa ilman, että tarvitsee ottaa isompi koko. Harvoin vain nykyvaatteissa kunnon leikkauksia näkee. Ja varsinkin Suomeen tuodaan näköjään lähinnä vaatteita, joissa "muodot" tarkoittaa paksuja reisiä...

En tiedä minäkään, millä merkillä olisi hyvin istuvia housuja! Joskus olen löytänyt hyvät Gerry Weberiltä, heillä on ainakin useampia mitoituksia, siis esim. malleja kapeammille reisille. Yleensä suomalaisissa kaupoissa on kahden tyyppisiä housuja: nuorisomallin pillihousuja (jotka minusta näyttävät lähinnä sukkahousuilta) ja sitten rouva-housuja, jotka siis ovat noita reisistä leveitä :-( Vaikka ihmisiä on kai vähän useamman mallisia!

Joskus (varsinkin jos rahanmeno harmittaa) voit ehkä kuitenkin kokeilla jotain halpisvaihtoehtoa ihonhoitoon? Jossain testissä vuosia sitten Nivea Creme (se 3 euron sininen peltipurkki) hakkasi testissä kalliit ryppyvoiteet, ja saman valmistajan Soft on useammankin tuttuni suosikki, vaikka ihan laatukosmetiikankin päälle ymmärtävät. Esim. Karkkipäivä-kosmetiikkablogista saa hyviä vihjeitä edullisiinkin tuotteisiin, vaikka kyllä siellä testataan kalliitakin. Ja bloggaajalla on mainio ote sikäli, että hän paneutuu siihen, mitä tuotteet sisältävät ja millaisia vaikutuksia eri ainesosilla on.

Kun sinulla kerran ei ole paino ongelmana, niin entä jos kokeilisit lisätä hyviä rasvoja ja esim. pähkinöitä ruokavalioon, niistä voi ehkä olla enemmän apua ihon kuivuuteen, sillä kosmetiikkahan on lopulta vain, no, pelkkää kosmetiikkaa. Kuitenkin, mitä enemmän ikää tulee, sitä olennaisempaa on ehkä keskittyä siihen, mikä omassa ulkonäössä (tai laajemmin, kehossa, tai vaikka koko omassa elämässä) on hyvää. Olet hoikka, mikä ei todellakaan ole itsestäänselvyys varsinkaan iän myötä, sinulla on ilmeisesti melko hyvä terveys (päättelen tämän, koska jos olisit kovin sairas, et ehkä miettisi ulkonäköasioita kovin paljon) ja sinulla vaikuttaa olevan terve suhtautuminen itseesi - katoava luonnonvara nykyisessä some-todellisuudessa!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat