Kommentit (12)

jari markkanen

Työmoraali ei laske jos esimiehet ovat ammattitaitoisia. Suomessa suurin ongelma on tyhmät ja osaamattomat esimiehet, riippumatta alasta. Itselläni, esimiehenä/palvelupäällikkönä ollessani ei ollut tuota ongelmaa.

Vierailija

Entäjä jos työnantaja yrittää varastaa tuhansia euroja urakkakorvauksia työntekijältä kun "hukkasi" yhteystiedot. Tai kun yhtiön koneisiin ilmestyy väärät kertoimet palkkaukseen eikä kukaan niistä muutamasta vastuullisesta työnantajan edustajasta myönnä mitään? Jos vit**taa on ehkä parempikin jäädä pois töistä. Siis ihan kaikkien kannalta. On päiviä jolloin ei vain kannattaisi mennä töihin koska mikään ei tule onnistumaan! Koneet hajoaa ja kaikki särkyy mikä vain voi. 

Palkallinem

Voi, voi. Kyllä sitä saikutettiin jo 70-luvulla, ei oo mikään uusi asia. Sitä paitsi, onko työläinen olemassa vaan siksi että työnantaja saa repii selkänahanki irti ja potkia sitten kylmästi pihalle? Tosi reiluja ne kultaiset kädenpuristukset, kaiken maailma edut ja kymmenien tuhansien erorahat isopalkkaisille samaan aikaan kun voittoa tekevä firma irtisanoo työläisiä, palkat on muutenkin pienet, joten jos ei makseta tarpeeksi niin otetaan sitten korvaukset työstä vapaana.

ouou

Porvoon kaupungin työntekijät jäävät sairaslomalle, kun työt ei huvita. Kun kynsi katkeaa, ollaan työstä pois. Onnetonta touhua. Julkinen sektori on tosi tehoton. Työaika kulutetaan kaikkeen muuhun kuin työntekoon. Onneksi yksityistetään palveluita.

ton-ton

Kännetään tämä myös niinpäin että tässä artikkelissa "ihmetellään" miten huonosti työntekijä on sitoutunut yritykseen jäämällä harmisaikulle, mutta kysyisin haastateltavalta miten yritys näyttää että on sitoutunut työntekijään, jotta näitä harmisaikkuja tulisi mahdollisimman vähän?

Peace

Kyllä tämä ilmiö johtuu myös muustakin kuin siitä, että työntekijä haluaisi töissä aina olevan vain "kivaa". Taitaa tämäkin asiantuntija katsoa aika lailla kallellaan olevalta kantilta asiaa. Työntekijät eivät sitoudu, jos firmakaan ei sitoudu, niin simppeliä se on.

Defensor

On tympäisevää lukea jattkuvasti kommentteja, joissa työpaikkalla viihtyminen tai viihtymättömyys vieritetään aina esimiesten kontolle. Se on mielestäni suoranaista p-puhetta eikä perustu mihinkään faktoihin , vaan kuvastaa hyvin nykyisiä asenteita ja perinteistä herravihaa. Kaikki on aina jonkun toisen syytä tai vastuulla ja kaikki " herrat" syvältä. Itselle ei kuulu mikään muu kuin palkka ja muut etuudet. Vasemmistolainen holhousvaltiomentaliteetti ja ammattiyhdistyideologia tuottavat asennevammaisia työntekijöitä, joilla on mielestään vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia. Pahinta lajia ovat ne toisten veronmaksajien kustannuksella elävät tyhjäntoimittajat, joiden ei kuulemma " kannata" mennä töihin, kun saavat erilaisia tukia niin paljon, että tulevat hyvin toimeen niilläkin. Miten ihmeessä muiden työntekijöiden pitää jaksaa sietää näitä lusmuja, joiden lintsaaminen juontaa heidän työtaakkansa kasvamiseen? Miksi muiden veronmaksajien pitää kannattaa käydä töissä kustantaakseen " kannattavuuslaskelmia" tekevien loisiminen? Kuten kirjoituksessa on todettu, lintsaaminen on käytännössä myös työnantajalta varastamista. Miksi työnantajien pitää sietää tätä varastelua? Tätähän ei tietysti olisi saanut sanoa, mutta sanonpa kumminkin.

Minimalisti downshiftaaja

En ainakaan itse halua uhrata terveyttäni ja hyvinvointia mihinkään turhaan työhön jota en arvosta, enkä halua kannattaa. Jos menen johonkin töihin, minun täytyy hyväksyä firman arvot. Moni yritys pilaa luontoa ja terveyden, yms. En ole valmis tukemaan tälläisiä yrityksiä.

En myöskään minimalistina halua tehdä 8 tuntista päivää koska minulle riittää vallan mainiosti pienempikin palkka, joten downshiftaan ja nautin elämästäni sekä ilmaisista asioista. Rahaa minulla on reilusti yli tarpeen joten rahalla minua ei töihin saa ellei yritys ole yhteiskunnallisesti hyvällä asialla.

Mutta se ei tietystikkään tarkoita sitä, että voisin saikuttaa työpaikalta ilman sairausta. Sen olisi epärehellistä. Monen elintavat ovat myös sellaisia, että he tekevät itsensä sairaaksi. Tupakkaa, alkoholia, roskaruokaa-/juomaa, huumeita, paljon punaista lihaa ja lehmän maitoa, jne. tapoja on monenlaisia ja sellainenkin maksaa työnantajalle mm. poissaoloina kun on kaikenmoisia itse aiheutettuja tulehduksia ja sairauksia jotka rajoittavat työntekoa. Itse en ole juurikaan koskaan ollut kipeenä tai poissa töistä sairauden takia koska panostan omaan terveyteen ja hyvinvointiin sekä sairauksien ennaltaehkäisyyn. Teen myös työni todella hyvin jos arvostan tekemääni asiaa. jos taas en niin en hakeudu siihen alunperinkään.

Ei työtä, mistä ei pidä kannata tehdä koska se luo juuri tuollaisia "ei nappaa" -tyyppejä ja lisäkustannuksia työnantajalle. Mm. armeija on siitä hyvä esimerkki. Jos jotain ei nappaa siellä niin se kyllä varmasti näkyy. Yhteiskunnassa on se ongelmana että halutaan käyttää ns. paskaduunien palveluja mutta ei olla valmiita tekemään niitä töitä, jotka tarjoavat näitä kyseisiä palveluja. Eli luodaan kysyntä mutta ei haluta vastata tarjontaan. Kyseiset alat ovat myös halpatuotantoa parhaimmillaan joten palkatkin ovat ihan pohjissa. Ja sitten ihmetellään kun juostaan halpojen hintojen perässä ja yritys maksaa pientä palkkaa.

Itselläni  on sellainen sääntö että jos boikotoin jotain yritystä tai en pidä sen toiminnasta, en myöskään mene sinne töihin. Jos käytän jonkun yrityksen palveluja niin olen myös valmis tekemään näitä hommia, joita kyseinen yritys tuottaa jos vain osaaminen riittää. Pitää myös muistaa että se on joltain muulta pois jos menee itselleen epäsuotuisaan paikkaan työhön eikä viihdy siellä. Joku muu saattaa viihtyä ja se, joka ottaa minkä tahansa työn vastaan vie tämän joltakin pois. Kaikkea ei siis missään nimessä kannata ottaa vastaan jos ei hyväksy kyseistä alaa tai firmaa saaatika sen arvoja tai koe työtä kiinnostavana millään tapaa. Sellainen tulee kalliiksi työnantajalle ja oma hyvinvointikin on vaakalaudalla silloin jonka hoidot kustantaa veronmaksajat.

Vierailija

Aika yksipuolinen artikkeli, vaikka näemmä pohjautuukin mielipidekirjoitukseen. Varmaan hyvin paljon monimutkaisempi asia, ja tässä ehkä raapaistaan yhtä sivua vähäsen.

Että silleen

Työikäisenä olin niin hölmö, että menin töihin "vaikka pää kainalossa". Jostain olin saanut sen käsityksen, kotoa varmaankin, että sairastaa ei saa. Aikanaan viisastuin ja pysyin kotona. Juomalasissa olleeseen veteen ei jäänyt kuoppaa.

huhh

Jännää miten taas käännetäään lettua niin että työntekijät ovat jälleen kerran syyllisiä. Työ on kiva olipa mitä tahansa mutta se että työsi ei arvosteta, säästetään, aina kiirettä, kiukutellaan ollaan ilkeitä toisilleen, et saa vapaata johonkin satunaiseen, ei voida suplia. Teet pelkästään isompaa ja isompaa tulosta mikään ei riitä, jopa sairaloissa on budjetti tavoitteet ja pitää tehdä tulosta. Kaupan alalla olet 24/7 töissä kuin orja. Entäs perhe? Kerran elämässä tapahtumat jne? Ennen vanhaa ihmisillä oli käytöstavat ja kunnioitettiin muita.

Eikö ymmärretä kuinka raskasta on tehdä työtä negatiivisessa ympäristössä? Ei sekään auta kun ihmiset puhuu p duuneista, siivojan työ on yhtä arvokas kun muiden.

Ihmiset ovat saaneet tarpekseen piste! Ei ihmiskeho kestä 24/7 yhteiskuntaa! Ennen vanhaa oli tasapainoa ja rytmiä, iltapäivällä perhe söi yhdessä ja levättiin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat