Vaihdevuodet(ko)?

Vierailija

Vetämätön oli, ei saa mitään itsestään irti eikä mikään tunnu oikeastaan miltään. Välillä itkettää telkkarimainoksetkin ja tuntuu että ei jaksa kiinnostua yhtään mistään. Ennen ollut intoa täynnä tähän aikaan vuodesta kun on päässyt pihahommiin jne. Kuivuutta pukkaa suuhun ja alapäähän eikä seksihommatkaan kauheesti innosta. Kaikenmaailman kolotuksia vähän jokapuolella ja tukka lähtee päästä. Menkat vähän mitensattuu jos niitä tiputteluja voi sellasiks sanoo. Ja tää uskomaton väsymys jatkuvasti!

Mulle on tehty hirveesti kaikenmaailman kokeita ja mm. sidekudos- ja reumasairaudet, ms-tauti ymv on poissuljettu. Kilpparitkin ihan suht ok, liikatoiminnan puolelle vähän kallellaan kuitenkin. Ja D-vitamiini alakanttiin. Ehkäisynä hormonikierukka.

Voisko olla estrogeenivajausta? Ikää 45 vuotta...
Onko täällä ketään jonka vastaaviin oireisiin on ollu syynä estrogeenivajaus?
Olis kiva tietää onko kanssasisaria jotka ois saanu apua estrogeenista.
Menee kohta järki kun en todellakaan tunne olevani enää oma itseni.

Kommentit (3)

Kevätkoittaa

Voi hyvinkin johtua estrogeenitason laskusta. Itselläni on ollut lonkkanivelsärkyjä, joiden itse päättelin johtuvan juuri estrogeenin puutteesta, koska nivelrikkoa ei röntgenissä näy. Myöhemmin tulivat kuumat aallot, univaikeudet, mielialan muutokset. Googlailin vähän ja aloin käyttää estrogeenigeeliä, johon olin aiemmin saanut reseptin. Vaikka olen käyttänyt vain kolmasosa-annosta, se on auttanut oireisiin.

Vierailija

Kilppariongelmat aiheuttavat ihan noita samoja oireita kuin teillä kahdella ensimmäisellä on. Vaikka arvot olisivatkin viitearvoissa mutta eivät ihan siellä missä pitäisi. Kannattaa kilpparin kanssa hakeutua yksityislääkärille, saa Thyroxin lääkityksen nopeammin ja pääsee vaivoista ajoissa. Terveyskeskuslääkärit vitkuttelevat hoidon aloittamisen kanssa ja menee monta vuotta hukkaan.

Vierailija

Vajaatoimintaan vissiin sopii oireet mutta minulka (ketjun aloittaja) labrat on liikatoiminnan puolelle.
Varmaankin pitäis käydä hormonitasot mittauttamassa jos estrogeenista alkaa olla vajausta.
Tää henkinen puoli on kaikkein vaikeinta kestää. Parisuhde ja muut läheiset suhteet kärsii. Mielialalääkitystä en halua jos apu voi löytyä jostakin muusta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat