Kommentit (12)

Vierailija

Olen kärsinyt kovasti elämässäni siitä, etten pysty kuvittelemaan mielessäni rakkaani kasvoja. Olen muuten visuaalinen ihminen ja työskentelenkin taiteellisella alalla, mutta silmät kiinni en vain kykene tavoittamaan kaipaamaani näkyä. Ensimmäistä kertaa kuulin nyt tällaisesta ilmiöstä kuin aphantasia.

Vierailija

Reilu 30 ikävuotta meni tämänkin asian selviämiseen.

Luulin kaikkien mielikuvituksen tapahtuvan "pimeässä".

Ei kyllä tosiaan haittaa muuten, paitsi hieman kateellisuutta nyt nousee pintaan.

Meitämoneksi

Itselläni taas juuri täysin päinvastoin - pystyn mielessäni rakentamaan ison talon alusta loppuun, kiertämään joka nurkan läpi, valitsemaan pinnat jne. Samoin esim. musiikki visualisoituu ja muistan musiikin enemmän kuvina, kuin äänenä.

Vierailija

Klikkasin tätä artikkelia Amppareista otsikon perusteella ja luulin kyseessä olevan vihervasemmiston äänestäjät. Pettymys oli suuri.

Vierailija

Tuonkohan takia monet ihmiset ovat surkeita suunnittelijoita esim tekniikassa?
He eivät näe valmiina laitetta joka pitäisi suunnitella.

Onnellisesti Vasemmalla

Vierailija kirjoitti:
Klikkasin tätä artikkelia Amppareista otsikon perusteella ja luulin kyseessä olevan vihervasemmiston äänestäjät. Pettymys oli suuri.

Tappio ottaa koville, se on kuin musta mieli porvareilla.

Vierailija

Tämä selittää paljon. Tein nuorena vaatteita sommittelemalla kankaita päälleni ja niistä tuli hyviä. Haaveilin suunnittelijan urasta mutta en vaan kykene piirtämään mitään kun en osaa nähdä niitä mielikuvissani. Eli pelkkää mustaa mulla. Tämä on muuten vaikuttanut tosi moneen asiaan.

Lento Pro

Tota... Tossa jutussa samastetaan nyt mielikuvituksen puute ja aphantasian: 

"Jotkut ihmiset sen sijaan rakentelevat päässään erilaisia mielikuvia jatkuvasti. He saattavat olla hyperphantaasikkoja, joiden mielikuvitus on poikkeuksellisen vilkasta." 

Onko tämä tarkoituksellista, kun ei vaikuta hirveän todennäköiseltä asiainlaidalta kuitenkaan, ei edes jutussa tarjotun muun informaation perusteella. 

Niina Styrman

Olen aina nähnyt "sieluni silmin". Puolisoni taas ei nää. Tämä aiheuttaa varsinkin remonteissa pientä konfliktia. Minä näen miltä vaikka joku seinä näyttää valmiina ja hänellä ei ole hajuakaan. Työssäni ostan sisään kenkiä, joissa osaa malleista saa "värisellä" mieleisekseen. Vaikka mallia väristä ei ole tarjolla, on mielikuva osunut aina nappiin. Varsin hyödyllinen ominaisuus :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat