Kommentit (6)

Vierailija

Asintuntija on jälleen hakoteillä. Hiilihydraattikalorit lihottavat enemmän kuin esim rasvakalorit, koska insuliini on läsnä hiilareita syödessä. Insuliini varastoi kohonneen verensokerin rasvakudoksiin rasvaksi sekä lihaksiin ja maksaan glykogeeniksi. Samalla se ESTÄÄ varastorasvan käytön energiaksi. Kun näin tapahtuu, tulee verensokerin romahtaessa uudelleen nälkä ja kierre on valmis. Eli hiilihydraatti lihottaa, koska se estää rasvan polton ja koska se generoi nälkää. Lisäksi alikaloreilla se aikaansaa perusmetabolian hidastumisen, mitä VHH-dieetillä ei tapahdu (koska insuliini ei estä rasvanpolttoa ja energiaa riittää). Lisäksi asiantuntijalle tiedoksi, että veden vaikutus on vain pari kiloa ja se ilmenee vain muutaman päivän ajan, ei suinkaan jopa kymmeniä kiloja, mikä ero saadaa vähähiilihydraattilella vs. sokeriin ja tärkkelykseen perustuvalla ruokavaliola ajan saatossa. Vähärasvainen kalorien vähennys ja liikkuminen ei tutkitusti toimi pidempään.

Vierailija

Selventäisitkö vielä minkä suhteen asiantuntija oli hakoteillä? Itselleni ei ainakaan auennut. Artikkelissahan ei nyt ollut kyse hiilihydraattien ja rasvojen vertailusta "laihdutukseen" liittyen...

Oman alansa asiantuntija

Mihinkäs syödyn rasvan energia menee, jos ei kehon rasvasoluihin varastoitavaksi? Sekaravintoa syövät kykenevät kyllä käyttämään rasvoja energiaksi samoin kuin VHHH:t (VHH-hihhulit), tämän voi todeta hyvinkin yksinkertaisella kuormitustestillä, jossa verrataan tuotettua hiilidioksidia ja kulutettua happea (HH:t ja rasvat käyttävät eri määrän happea molekyyliensä pilkkoutuessa, jolloin muodostuu hiilidioksidia ja vettä).  

Hiilihydraatteja syövillä on lisäksi etuna 1) (kuten sanoitkin oudon negatiivisella sävyllä) lihasten ja maksan glykogeenivarastojen ylläpito, jotka ovat ensisijainen energianlähde shakkia intensiivisempien suoritusten aikana. 2) Solujen lisääntynyt proteiinisynteesi ja aminohappojen vastaanottaminen (=edesauttaa lihasmassan kasvattamisessa). 3) Proteiinien vähäisempi hajottaminen ja käyttö energiaksi (=edesauttaa lihasmassan säilyttämisessä). 

Suurin määrittävä tekijä ketogeenisen dieetin onnistumisessa on yllätys, yllätys: kalorimäärä. Ei kovin taianomaista. Onhan siinä tosin muitakin elementtejä:

-Heittelevät elektrolyyttitasot

-Asidoosi (d'uh!)

-Suoriuskyvyn heikkeneminen yhdessä glykogeenivarastojen kanssa (varsinkin kovemman intensiteetin suorituksissa)

-Dehydraatio (hiilihydraatti sitoo paljon tehokkaammin vettä)

-Munuaiskivien lisääntynyt riski ja muiden munuaisongelmien mahdollinen paheneminen

-Lisää aivopieruja aivojen ensisijaisen energianlähteen (glukoosin) vähentyessä (thihihi...)

Jos haluat olla terve, suorituskykyinen, ja ehkä jopa lihaksikas ihminen, syöt riittävästi hiilareita, rasvaa ja proteiinia ja harrastat liikuntaa. Jos ainoa tavoite on olla laiha, niin syö vaikka kiviä, ja lue Antti Heikkilän satuja.

Piia

No, on ilman hiilareitakin voitettu olympiakultaa kestävyyslajeissa, mm. Björn Ferry teki niin 7 vuotta sitten. Kyse on kehon sopeutumisesta toiseen, lajinkehityksen aikana kehittyneeseen luontaiseen polttoainetalouteen. Siihen menee toki aikaa, eikä parissa viikossa voi odottaa huipputuloksia.

Hiilareitten pahin ongelma ei edes ole lihominen, vaan perimältämme "heikkojen" kohdalla sairastumisriskin kasvu. Hoikka ja runsaasti liikuvakin voi sairastua diabetekseen liiallisilla hiilareilla, esim. takavuosien huippumaratoonari Tim Noakes, tai meidän oma Teräsmiehemme Sami Inkinen #VirtaHealth.

Ei tästä tarvitse tehdä vastakkainasettelua, kukin syököön sellaista ravintoa kuin itselle sopii. Se vain on erikoista, että kasvissyöjä ja muslimi saa uskontoon ja vakaumukseen perustuen oman ruokavalionsa mukaisen aterian esim. kouluruokailussa, mutta 1-diabeetikon on syötävä makaronilaatikkoa, vaikka tutkimustuloksia hiilareiden vähentämisen eduista varsinkin diabeetikoilla on maailmalta jo yli 10 vuoden ajalta.

Björn Ferry

Montako kestävyyslajien olympiakultaa on voitettu runsaasti hiilihydraattia sisältävällä ruokavaliolla? Kuinka vähän hiilareita Ferry loppujen lopuksi nautti kisakaudella? Olisiko tulos ollut parempi suuremmalla hiilareiden nauttimisella? Oliko sillä vaikutusta, että kärki kolmikosta vain hän ampui yhden pummin, kun hopea ja prossisijoille hiihtäneet / ampuneet kärsivät kaksi sakkokierrosta kumpainenkin? Jos kyllä, voiko tämän lukea suorituskyvyn parantumiseksi vähähiilihydraattisella ruokavaliolla?

Diabeetikoille voi kyllä olla hyötyä VHH:sta, mutta terveelle kestävyysurheilijalle ei. Kontrolloiduissa tutkimuksissa on havaittu suurempi suorituskyvyn parantuminen hiilihydraattipitoisella ruokavaliolla verrattuna VHH:een. Triglyseriineistä ei vaan tuoteta energiaa yhtä nopeasti kuin glykogeenistä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat