Kommentit (11)

Vierailija

Ja tämä sallitaan.
Oikeasti, kuinka suomalaisen peruskoulun voidaan väittää antavan laadukasta perusopetusta kin oppilaiden turvallisuutta ei edes taata.

Tikaram

Ystäväni kertoi, että hänen lastaan hakattiin maahan, rehtori näki- ei silti puuttunut asiaan. Nyt samainen kiusaaja on uhannut tappaa kiusattavansa. Pitääkö todella tulla ruumiita, että koululaitoksessa herätään??

Tämän menon on loputtava. KIVA-koulut ovat vain  silmänlumetta ! Tuttu tyttö oli ollut rajusti koulukiusattu koko kouluajan, oma äiti samassa koulussa opettajana mutta ummisti silmänsä. Kun ilmoitin asiasta rehtorille, hän kauhisteli, että asia oli hänelle täysin uusi ja tuntematon. Kouluun otettiin KIVA-koulu-systeemi sen jälkeen, mutta kas, lukio jätettiinkin sen ulkopuolelle, ettei opettajaäidin maine menisi !!!!

Asel

En ymmärrä, että tuolle koulukiusaamiselle ei tehdä mitään. Onneksi upea Maryam on selvinnyt siitä ja kääntänyt sen voimavarakseen. Kun Maryam oli lapsi, asuimme samassa pihapiirissä. Hän oli jo pienenä suloinen ja hyväkäytöksinen. Juoksi esim. kesken leikkien avaamaan aikuisille ovea. Sitä eivät muut lapset tehneet koskaan. Kaikkea hyvää Maryamille ja hänen perheelleen.

Puolalanmäen yläaste

Ikävä kuulla, että Maryam on kokenut yläasteaikansa noin. Itse olin Maryamin rinnakkaisluokalla, välillä hänen kanssaan ihan tekemisissäkin. En ainakaan itse sulkenut häntä tietoisesti porukan ulkopuolelle. Jos olisin tiennyt tai ymmärtänyt, olisin varmaan aktiivisemmin yrittänyt ystävystyä. Toisaalta olin sellainen "kaikkien kaveri" eikä minulle itselleni ollut ongelma, että en kuulunut tiettyyn porukkaan tai puhuin jonkun ei niin suositun kanssa. Luulin, että se kuului siihen ikävaiheeseen, että välillä olin muiden mielestä ok ja välillä en. Ehkä sen takia asiaan oli aikuistenkin vaikea puuttua, koska niin moni meistä paini samojen asioiden kanssa. Keskityin omiin juttuihin ja omia polkuja kuljen edelleen. Hienoa, että myös Maryam on löytänyt oman juttunsa!

Marita

Siis onpa kamalaa :-(! Tuo suosittu tyttö taisi olla vain kateellinen ja pelkäsi "asemansa" menetystä! Eikä ihme - onhan Maryam todella kaunis ja kuulostaa miellyttävältâ ihmiseltä. Hienoa että on selviytynyt noin hyvin. Aina tarinalla ei ole noin hyvä loppu!

Tyttelityy

Itse olin vuotta ylempänä samassa koulussa ja myös muistan Maryamin. Hän oli nuoruudessa kiltti ja erittäin miellyttävä. Kiusaaminen on toki subjektiivinen kokemus, mutta en ihan muista hänen asemaansa ihan tällaisena kuin hän sitä kuvailee. Minun muistikuvieni mukaan olen itse omien luokkalaisteni kanssa usein jutelleet hänen kanssaan iloisissa tunnelmissa. Muistan myös että hänellä oli ystäviä ja että hän oli ns. porukoissa mukana. Ikävää jos hänellä on oikeasti tuollainen kokemus nuoruudessa ollut. Itse kuitenkin suhtaudun aika skeptisesti tähän kertomukseen, koska muistan asiat melko eri tavoin.

Vierailija

Lukiossa häntä ei ole todellakaan kiusattu. Ennemminkin hän hengasi suosittujen tyyppien kanssa. On myös melkoista roskaa väittää, että lukiossa, jossa kaikki ovat menestyneitä, kiusaisivat jotakuta hyvästä koulumenestyksestä. Haetaanko tässä nyt huomiota vai onko teiniajan epävarmuus yms muistoissa muuttunutkin kiusaamiseksi. Hohhoijjakkaa.

Oma kokemus

Koulu- ja työpaikkakiusaaminen ovat tosiasioita Suomessa. Yleensä näihin tarvitaan aina joku kingi tai kuningatar pyörittämään hoviaan ja usein kohteeksi valikoituu naisilla juuri toinen nainen. Kateus ja elämäänsä katkeroituminen kirvoittavat suomalaisia naisia työelämässäkin eristämään ja juoruamaan ja pitämään pahoja puheita sekä pilkkaamista työkaverin selän takana.

Pidemmälle jalostautuneet työkaverit toimivat sosiaalisessa mediassa jauhaen työkaverin yksityisasioita, kaivellen niitä sieltä moraalittomasti, pilkaten ja harjoittaen työpaikkakiusaamista selän takana. Tavallinen ihminen ei voi aavistaa, että joku häiriintynyt ihmisyksilö tai ryhmä saattaa harrastaa päiväpuhteinaan toisten ihmisten elämän vaikeuttamista, tuhoamista ja laitonta urkintaa. Mikäli uhri liikkuu sosiaalisessa mediassa hän on heti vaaravyöhykkeessä, jolloin mikäli hyökkääjän onnistuu kaapata kone haltuun, uhrilta ja hänen läheisiltään menee täysin yksityisyys ja koskemattomuus viestinnän, asiointien, kotirauhan ja omaisuuden osalta. Näille salakatselu, -kuuntelu, urkinta ja muu rikollinen toiminta on arkipäivää. Työelämässä olen itse törmännyt tälläisiin käsittämättömiin tapauksiin, jotka esiintyivät selkä suorina moraalit ja arvot säilyttäneinä uhreina tai sitten rikollisia puolustavina sankareina. Ja molempi taho olivat samalla työpaikalla ja sotkeutuneet korviaan myöten rikoksiin vapaa-ajallaan.

Vierailija

Mulle oikeasti tulee raivo näistä tämän ihmisen keksimistä väitteistä. Mikä ajaa ihmisen selittämään juttuja, jotka eivät muiden muistikuvien mukaan ole tosia? Toki joku voi kokea tulleensa kiusatuksi, mutta kaikkien vanhojen luokkakavereiden kanssa, joiden kanssa ollaan asiaa muisteltu, ei ole kellään ollut sellaista fiilistä, että olisimme olleet hänelle ikäviä. 

Hän itse posautteli luokkakavereita alkoholin käytöstä aikuisille. Aikuisena ymmärtää, että se oli varmasti parhaaksi, mutta teini-ikäinen suhtautuu kyllä tuollaiseen solidaarisuuden puutteeseen melko voimakkaasti. En yhtään ihmettele, ettei ole saanut kutsuja juhliin. Muut ovat pelänneet. Onko sitä paitsi juhliin kutsumatta jättäminen kiusaamista? Ei todellakaan ole.

Esko

En usko tota tarinaa, naiset osaa tehdä itsestään hyvin uhreja! Todennäköisesti ei oo mennyt kaikki täysin hänen mukaan niin sitten syytetään muita! Suurin osa kokee koulussa jonkin asteista kiusaamista, mutta huomion kipee ihminen joita mallit yleensä on osaa myydä tarinan hyvin ns. Uhrina muille.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat