Kommentit (5)

Vierailija

Mistä nämä vegaanit ajattelivat saada ihmiselle elintärkeät pitkäketjuiset Omega-3-rasvahapot DHA:n ja EPA:n?

Niitä saa vain ja ainoastaan kalan rasvasta. Kasviskunnan tuotteissa olevista lyhytketjuisista rasvahapoista vain 5% muuttuu kehossa pitkäketjuiseksi, joten kasviksista ei DHA:ta ja EPA:aa saa.

Ajattelitteko elää elämänne pitkäketjuisten Omega-3-rasvahappojen puutteessa? Näitä rasvahappoja elimistön jokainen solu tarvitsee!

Kannattaa googlata DHA ja EPA ja niiden vaikutus terveyteen ja miettiä hetki uudelleen, että haluaako tuhota elimistönsä. Ja sen jälkeen mennä ostamaan se Omega-3-kalaöljypurkki sieltä kaupasta!

Aikoinaan samasta huolestunut

Nykyään on onneksi tarjolla vegaanisiakin lähteitä omega 3n DHAlle ja EPAlle. Sitä saadaan eristettyä levästä. Tottakai vegaanit monesti käyttävät myös pellavansiemeniä, hampunsiemeniä tai rypsiöljyä alfalinoleenihapon lähteinä, mutta kuten sanoit, eivät ne välttämättä yksin riitä.

Klikkiotsikkopoliisi

Kiitos artikkelista. Se todella hienosti kirjoitettu. Tämä oli varmasti ensimmäisesi (?). Lisäksi alkoi kiinnostamaan, että mikähän dokumentti oli kyseessä, jonka Eero oli katsonut?

Vierailija

Levissä ei taida kyllä olla EPAa, mutta DHAta kyllä. Kasvilähteissä on lähes ainoastaan APAa, joka on lyhyempi ketjuinen omega3, josta keho tekee EPAa entsyymien avulla.

Lueskelin joskus, että mikäli EPAa ei saa ravinnosta, niin keho sopeutuu ja muuntaa enemmän APAa EPAksi. Muuntoprosentti on sekasyöjillä 0,5-2%, jonka takia ihmiset panikoi saako Henkilö X EPAa tarpeeksi, jos ei syö kalaa tai vedä ravintolisiä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat