Sivut

Kommentit (16)

Panama-Pekka

...eli maassa asiat menevät kuten on haluttukkin. Herrojen veronkierto kukoistaa ja kohta kansa on yhtä rähmällään köyhyydessä  kuin omat herramme EU:n ja bilderbergien korruptiopöytien ääressä.  

RowanBerry
Seuraa 
Liittynyt21.5.2015

Eikö tuossa tilanteessa, jossa tekee töitä yhtä aikaa useille työnantajille, voisi harkita ryhtyvänsä yksityisyrittäjäksi? Toiminimellä laskuttaisi tehdyt tunnit toimeksiantajiltaan ja kaikilla olisi helpompaa.

Vierailija

Muuten kyllä, mutta se ei käy työnantajille. Itselläni samaa takana nyt noin 15 vuotta, työsopimuksia alakanttiin arvioituna olen allekirjoittanut n. 100. Vielä kertaakaan en ole ollut palkallisella lomalla tai ollut työterveyden piirissä. Rakastan työtäni opettajana mutta toivoisin, että minulla olisi samanlaiset työolosuhteet kuin muillakin kun kuitenkin opetustyötä teen viikossa enemmän kuin keskimäärin esim. lukion opettaja.

Vierailija

RowanBerry kirjoitti:
Eikö tuossa tilanteessa, jossa tekee töitä yhtä aikaa useille työnantajille, voisi harkita ryhtyvänsä yksityisyrittäjäksi? Toiminimellä laskuttaisi tehdyt tunnit toimeksiantajiltaan ja kaikilla olisi helpompaa.

Ja mitenkäs kesät pysyy hengissä? Työttömyys ja yrittäjyys ei taida sopia saman otsikon alle. Jos pyytää opetuksesta sen verran suurempaa tuntihintaa, että saisi kesäksikin säästettyä, taitaa jäädä ilma töitä.

kyllästynyt

17v määräaikaisuutta samassa firmassa, useita kymmeniä sopimuksia, alan koulutus taustalla, silti taas työnantajapuolen vaatima koulu kesken. Mitään uutta en opi, kunhan pompottaavat.

Vierailija

Tunteeko joku olonsa turvalliseksi työpaikan vuoksi? Ikävää noin epäselvä ja hajanainen työ, mutta ei kai voi vaatia, että työn pitää tuottaa turvallisuuden tunne? YT-neuvotteluja käydään vähän väliä, kenkää voi saada koska tahansa.

Yrittäjä

RowanBerry kirjoitti:

Ei. Minä olen yksityisyrittäjä ja teen muiden töiden lisäksi opettajan töitä kansanopistoille. Opistot haluavat aina verokortin eivätkä suostu siihen, että laskuttaisin opetustyön toiminimen kautta. Olen yrittänyt.

Olen yrittäjä sen takia, että saan muiden alojen silpputyöni yhden toiminimen alle. Minun tapauksessani se on helpoin ratkaisu, mutta minulla on säästöjä edellisestä elämästä ja hyvin tienaava puoliso takaamassa epävarmaa toimeentuloani.

Valtiolta en odota muuta kuin pienyrittäjien aseman vaikeuttamista ja lisää turhia veroja meille, mutta ei suurille yrityksille. Se on toisen keskustelun paikka, ei tämän silpputyöaiheen.

luovuttanur

Olisiko jo 37 vuotiaana äitinä aika uskoa, että espanjankielen opettajalle ei riitä työtä suonessa? Ainakaan vakituista. Onko käynyt mielessä alan vaihto? Ei minullekkaan riittänyt töitä kielen parissa, mutta IT-ala on tarjonnut työtä ja palkallisen kesäloman.

Päätoiminen muusikko

Ole tehnyt 20 vuotta keikkatyötä yksin esii tyvänä muusikkona ja tilanne on tuttu todella monelle esiityjälle. Työsopimjnset ovat keikkatilauksia 5 mknuutk esik tymised 8 tuntia kestäviin tilaisuuksiin. (Saakeli kun onnvaikeaankkrjoittaa kun mainoksenne jumalallisesti.tunkee ioko ajan näppäimistön päälle!) Hallituksen kkky on persiasta, se ei auta tuottavuutta ja kaikki perustuu vain konttolli lisäämkseen mimä ln kaikke muuta kuin tuottavaa ba kannustavaa hallkntotapaa. Työtä halutaan tejdä, sitä jopa rakastetaan ja vihaiseksi saa hallitus joka keksii kösittämättömiä gapoja kampittaa työn tekemise halua ba illa. Kirjoitan loput sokkona. Kiitos tarinasta ja jutusta ja kiky-sopimus hittoon

Vierailija

Täysin sama tarina takana monta vuotta. Kun vakituisen työn sain pari vuotta sitten, olin jo lähellä burnout:ia. Sitten ensimmäiset yt:t (oma paikka säilyi), seuraavat ovella ja aina se pelko, että nämäkään oli viimeiset. Ja pahin ajatus: Joudunko joskus takaisin tähän pätkätyön myllyyn? Joka kesä työttömäks, kamala paperisota (6:n eri työantajien palkkatodistuksti, tuntilista, ...), että kassalta saa rahaa ja rahaa tulee joskus marraskuussa. Kamala. Tulee jo paha olo.

Nautin elämästä

"Kenkää voi saada koska tahansa" - ei pidä kyllä paikkansa joka yhtiössä. Ystäväni ent. kollega jää keväällä eläkkeelle työstään ja työvuosia kestynyt tässä kansainvälisessä yhtiössä yli 30 vuotta. Itsekin oli siellä yli 20 vuotta ennen kuin muutin maan toiseen.

Vierailija

Perusopetuksessa määräaikaisen opettajan etuja ei valvo kukaan. Esimerkiksi lukuvuoden sijaisuudessa palkkaa maksetaan ensimmäisestä koulupäivästä alkaen, vaikka sijaiselta odotetaan aivan samanlaista lukuvuoden suunnittelutyötä kuin vakinaisiltakin opettajilta, jotka saavat suunnittelutyöstä palkkaa. Jos työsuhde pätkitään syys- ja kevätlukukauteen, ei pääse työterveyden eikä tykyn piiriin. Kesäkeskeytyksen ajalta ei tietenkään saa palkkaa, vaikka opettajien vuoden palkkatulot ovat korvaus lukukauden työstä 12 kuukaudelle jaettuna; toisin sanoen sijainen menettää vähintään 2,5kk:n ansiot lukukauden aikana tekemästään työstä. Seuraavan lukuvuoden työpätkästä saa tiedon vasta juuri ennen juhannusta - viraton joutuu siis joka vuosi jännittämään pitkälle kesään, onko syksyllä töitä vai jääkö luu käteen. Alkukeväästä hakuun tulevista viroista ei enää kerrota, mihin kouluun ne ovat - opettajien on oltava valmiita menemään sinne, minne määrätään; menettely on nöyryyttävää. Vaikka määräaikaisetkin ovat liiton jäseniä, ajaa liitto vain ja ainoastaan virassa olevien etuja - eikä kovin hyvin edes niitä. Varsinkin nuoret naiset jäävät aivan erityisesti systeemin jalkoihin: Se ei vielä riitä, että roikkuu vuosia epävarmuudessa surkeilla ehdoilla ilman normaaleja työsuhde-etuja -  jokaiseen uuteen pätkätyö- tai virkakisaan rinnalle ilmestyy nuori miesopettaja, joita harvalukuisuutensa vuoksi pidetään edelleen niin kullanarvoisina, että heille järjestellään jonon ohi parhaimmat paikat ja edut, riippumatta työvuosista tai edes siitä, onko tutkintotodistus jo taskussa. Tämä ei tietenkään ole miesopettajien vika, mutta kuten niin monella muullakin naisvaltaisella alalla myös opetusalalla kerman kuorivat muut kuin naiset itse. Arvostan alavalintaani, koulutustani ja nauttisin työstäni - en kuitenkaan aio jäädä ryömimään mutaan vuosikausiksi kentälle, jossa työnantajien ja liiton sitoutuminen ammattilaisiinsa on näin surkeaa.

Heta Hoitaja

Tuohan on vielä pieni työsopimusten määrä. Tervetuloa terveydenhuoltoalalle. Olin ennen myyntitöissä, mutta kouluttauduin lähihoitajaksi, kun "alalla on työvoimapula". Mahtava valhe! Vakityötä on lähes mahdotonta saada edes nuorempi, 53 vuotias ei varmasti saa. Nyt kuusi vuotta takana ja yli 1000 työsopimusta. Luit oikein, yli tuhat. Viimeksi työskentelin viisi päivää uudella työnantajalla. Tulos viisi = 5 työsopimusta.

Plm

Lukekaa ne kiky-pykälät OVTESsistä. Älkää keksikö omasta päästä. Tämä ohje työnantajille ja luottamusmiehille. OAJ: tiedota paremmin luottareita. Jutun Heidi: vaadi luottariasi selvittämään sinun asiasi kunnolla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat