Kommentit (6)

Vierailija

Mä olen nainen, ja samaa mieltä ko. miesten kanssa. Vaikka äitini kantoi aina selkä vääränä tuliaisia kaikkiin mahdollisiin kyläpaikkoihin ja kantaa edelleen, niin se tapa ei ole tarttunut minuun. Nykyään se on miehestäni kiinni otetaanko me tuliaisia, koska itse en usein tule ajatelleeksi koko asiaa. Tiedä sitten, olenko epäonnistunut naisena ja jäänyt jokin tuliaistenostogeeni pois multa, mutta en oo oikeen jaksanut vaivata päätäni asialla.

Joskus harvoin mullakin välähtää ja haluan ostaa tuliaisia. Usein tuliaisten osto on riippunut puhtaasti rahatilanteestakin. Tosin tietysti aina kun on kyseessä nyyttärit, niin ostan mieluummin liikaa ku liian vähän naposteltavaa ja juotavaa.

Mievain

Ihminen ei tuo tuliaisia, koska on itsekäs eikä ajattele toisia pätkän vertaa. Itseä varten voidaan ottaa kyllä mukaan salkku kaljaa, mutta muille ei tuoda mitään. Jos rahaa on vähän, niin sen sipsipussin tuominenkik on kiva ele. Ei tuliaisten tarvitse niin suureellisia olla. Niiden tarkoituksena on osoittaa se, että arvostaa isäntäväen vaivannäköä. Hyvät tavat kunniaan! 💗

Sanni Kakkonen

En tajua, että muiden ihmisten huomioiminen on jotenkin vanhanaikaista. Ellei ihminen "jaksa vaivata päätään" moisella asialla, ei myöskään tarvitse osallistua tupareihin/illanistujaisiin/merkkipäiviin. Minusta tämä on vain tyypillistä minäminä-ajattelua.

Vierailija

Itsekäs on vieläkin se, joka lahjaa vaatii (eikä tässä pitäisi olla mitään epäselvää).

Todellinen altruismi ei vaadi muilta mitään vastalahjaa.

Ja jos järjestää juhlat joihin on "osallistumismaksu", niin tämä tulee ilmoittaa etukäteen (sillä se on hyvien tapojen mukaista), jotta kutsutut voivat jättää osallistumatta jolleivät halua niistä mitään maksaa.

Siinä siis vissi ero, että järjestääkö juhlat itselleen vai muille.

Mutta se, että naamioi maksullisen tilaisuuden maksuttomaksi, on puhdas petos (ja tästä lakimiehet samaa mieltä)

oi aikoja oi tapoja

Ei kai tässä ole kyse lahjoista vaan ihan pelkästään siitä että tuo mukanaan esim. pullon viiniä osoittaen että arvostaa sitä että illan emäntä tai isäntä on nähnyt - yleensä siis - vaivaa hankkiessaan syötävää ja/tai juotavaa! Varsinkin Suomessa kun ruoka ja alkoholipitoiset juomat (jota nyt yleensä kekkereillä tajoillaan) ovat kalliita. Kummallista ajattelua että en viitsi vaivautua! Minun ystävä- ja tuttavapiirissä on normi että tuomme mukanamme juotavaa tai syötävää eikä siihe tarvitse hirveästi energiaansa haaskata...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat