Kommentit (1)

VELI-JUSSI JALKANEN

Olipa niukka lista. Tässä tulee vähän lisää asiaa:

Laita ikkuna auki tai säädä ilmanvaihto niin että varmasti ilma on makuuhuoneessa raikas koko yön. Muuten hengität kaasumaista kakkaa aamuyöstä. Kenenkkään makuuhuone ei ole niin iso että ilma ei siellä pilaannu ilman ilmanvaihtoa.

Nuku alasti. Vatteet aina kiertyvät ja kiristävät jostakin joka häiritsee nestevirtauksia joita tarvitaan kehon puhdistamiseen.

Vältä kaikkea jännittämistä ja stressaamista 2 t ennen nukahtamista kuten roskaviihdettä tai maailmanmurheuutisia. Sen sijaan tee jotain varmasti rentouttavaa (sauna, seksi, venyttely, rauhallinen kävely, mietiskely, hieronta, huumori), jotta stressihormoonit palavat pois ja mielihyvähormoonit (endorfiinit, serotoniini, dobamiini, oksitosiini) tulevat kehoon.

Älä tuijota ruutuja illalla. Niistä tuleva sininen valo virkistää. Käytä tarvittaessa sinisuodatuslaseja.

Lue jotakin rauhoittavaa, esim. viisauskirjallisuutta tai muuta toivoa ja rauhaa tuottavaa unilukemiseksi. Uusi testamenttikin on hyvä jos Jumala yhtään kiinnostaa. 

Unen aikana pidä kännykkä äänettömällä ja ehdottomasti pois säteilemästä sängyn vierellä.

laita makuuhuoneenseen pimennysverhot jotka pitävät sen pilkkopimeällä myös aikaisessa kevätauringon paisteessa. Jo pieni määrä ulkovaloa riittää tuhoamaan aamuvarhaiset syvän unonen jota pitää saada min. 2.5 t yössään. 

Valitse nukkumakaveri huolella. Jos partnerisi kuorsaa, korisee tai häiritsee muuten erilaisilla unitavoilla, laita hänet toiseen huoneeseen nukkumaan. Parisuhdetta ja seksiä voi hoitaa muina aikoina ja ainahan voi halia ja suukotella illalla ennen nukkumaan menoa. 

Tee partnerisi kanssa kiveen hakattu soppari että ikinä mitään ongelmia ei aleta ratkoa klo 20.00 jälkeen. 
N. klo 21.00 3 mg melatoniinia, 2 kps tryptofaania ja 300 mg magnesiumia on terveellinen, sivuoireeton ja tehokas univalmistuspaukku joka toimii illasta toiseen. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat