Kommentit (8)

Raitista ilmaa kouluihin

Suuresta osasta sisäilmaongelmista päästään jos kouluissa avataan ikkunat välituntien ajaksi. Kovalla pakkasella riittää lyhytaikaisempi tuuletus.

jäitähattuun

Myös nainen voi olla miesselittäjä. Samalla tavalla kuin nainen voi olla virkamies tai mies feministi. Jos kehottaa toista häpeämään, kannattaa ensin ottaa asioista selvää - vaihtoehtona on toki hävetä itse.

mies

Kyllä siinä kategorisesti tyrmätään selittäminen antamalla sille huono kaiki miehisen sukupuolen perusteella, koko sanan käyttö on miessukupuolen vähättelemistä, turha nalkuttaa asiasta.

Maija - Me Naiset
Seuraa 
Liittynyt2.10.2012

Hei, nimimerkki "mies", joka kirjoitit myös nimimerkillä "cis" samasta osoitteesta. Kiitos palautteestasi! Mansplainaaminen eli miesselittäminen on humoristinen termi, jonka ei ole tarkoitus loukata eikä varsinkaan syyllistää ketään. Allekirjoitan myös nimimerkin "jäitähattuun" kommentin. Kokemukseni kuitenkin on, että kun selvittelee rakennusasioita, päätyy useimmiten puhumaan miesten kanssa, ja silloin törmää myös miesselittämiseen useammin kuin naisselittämiseen. Siksipä sanavalinta, joka oli toki myös sivuseikka kirjoituksessa. 

Ystävällisin terveisin,

Maija

Vierailija

Oleellistahan tässä jutussa oli, että jos halutaan pitää yllä ja parantaa Suomen kilpailukykyä, täytyy panostaa lasten ja nuorten terveyteen, hyvinvointiin ja koulutukseen. Surullista, että tätä ei ymmärretä tänä päivänä. 71 vuotta sitten, kun Suomessa sodan jälkeen oli pula kaikesta mahdollisesta, isovanhempani kavereineen keräsivät varat yksityistä oppikoulua varten, koska he tajusivat, että koulutuksessa on maan tulevaisuus. Nyt ajetaan surutta alas kaikkea vuosikymmenien aikana saavutettua. Eivät taida tänään julkistettavat pisa-tuloksetkaan enää Suomea imarrella.

huoh

Hei, myös minä miehenä koen tuon termin käytön loukkaavana ja alentavana, ja välttäisin käyttämästä tällaisia turhaan vakavan aiheen yhteydessä. Uskon että monet muut ovat samaa mieltä.

On olemassa paljon "termejä" joihin on sidottu sukupuoli, ja ne harvemmin, kuten tässäkään tapauksessa eivät ole positiivisia.

Se on vähintään hyvän maun vastaista, eikä ainakaan paranna artikkelin uskottavuutta.

Mutta itse asiasta, olen myös huolissani vaikutuksista jotka huonon sisäilman hengittäminen aiheuttaa lapsissamme pitkällä tähtäimellä, ja mikä lasku siitä maksetaan sitten kun tämä koululaissukupolvi saavuttaa (jos saavuttaa) eläkeiän. Sama asia on koulutusleikkausten kanssa, tämä hallitus voi saavuttaa nopeita säästöjä, mutta vaikutukset näkyvät kokonaisuudessaan vasta kymmenen-kahdenkymmenen vuoden kuluessa.

Aina on hyvä sanoa mitä pitäisi tehdä, mutta kaikkein tärkeintä on se MITEN pitäisi toimia että nämä asiat saavutettaisiin. Miten tavallinen ihminen voi toimia? Ei paljon muuten kuin vaikuttamalla tarpeeksi niihin henkilöihin joilla on valtaa päättää asiassa toimimiseksi, tätä me kaikki voimme tehdä niillä keinoilla mitä kullakin on käytettävissään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat