Kommentit (1)

kiusaajaksi opetettu?

No siis, itse olen kasvanut kodissa, jossa todellakin "Liisa Jaakonsaarella oli ruma kolttu", eli muista ihmisistä sai (selän takana) sanoa mitä mieleen juolahti. Se on myös syy siihen, miksen mene itsenäisyyspäiväksi vanhemmille, vaikka muuten juhlapäivät tapaankin siellä vielä viettää. En vain jaksa sitä, miten kaikilla on äitini mielestä karmeat allit, huonosti istuva mekko, ruma mies ja aivan liian iso/pieni/valkoinen/ruskettunut/lyhyt/pitkä/suomalainen/etninen vartalo mihinkin mekkoon.

Ja joo, mun on täytynyt tehdä kovasti työtä sen eteen, että ymmärrän, ettei tuollainen ole ok. Että sananvapauteni ei tarkoita sitä, että minun kannattaisi saati pitäisi sanoa mitä tahansa. Että myös oma mieli voi paremmin, kun ajattelee niitä yhdeksää hyvää eikä yhtä huonoa. En yhtään ihmettele, jos kotoa opittu pilkkaamisen ja kriittisen arvostelun ilmapiiri tekee lapsista koulukiusaajia, helposti olisi itsestänikin sellainen tullut. Lisäksi se nyt vaan on älyttömän väärin, jos äidit (tai miksei isätkin) arvostelevat juhlijoiden ruumiinmuotoja lasten, eritoten tyttöjen kuullen. Koska sellaisella on tieteellisesti todistettu yhteys syömishäiriöihin. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat