Kommentit (10)

Vierailija

Tylyin lääkäri jolla olen koskaan käynyt, tämä Esa Soppi. Kilpparivaivoihin ja masennukseen oli tuomiona ylipaino ja asia jäi siihen. Kyseli läpi kaikki samat mitä olisi voinut lukea jo ennen käyntiä historiastani...

Vierailija

Minä sain häneltä avun. Kokeiluksi annetut kilpirauhaslääkkeet pois juurikin siksi,että kärsinkin raudanpuutteesta. Ei ehkä sosiaalisilta taidoiltaan paras,mutta asiansa osaava kyllä 👍

Vierailija

Vai nestemäiset valmisteet yhtä tyhjän kanssa? Tyypillistä lääkärin puhetta. Elimistömme imeyttää rautaa kerrallaan noin 10mg, siksi apteekin rautatableteista tulee jos jonkinlaista vatsaoiretta, koska suurin osa jää imeytymättä. Nimenomaan nestemäisillä valmisteilla on saatu rauta-arvot ylös, koska apteekin tabletteja ei pystytä käyttämään, mutta kuinkahan moni uskaltaa lääkärilleen sanoa käyttäneensä nestemäistä rautaa? Lääkäri saattaa pian suuttua.

Vierailija

Tässä ferritiiniasiassa on vinha perä, mutta se on vain yksi kolmesta mahdollisesta oireidenaihettajaryhmästä. Ekana tietysti pelkkä hormonien puute. Toisena sama mutta autoimmuunityreoidiitin (Hashimoto) aiheuttamana, jolloin oireilu voi ilmetä ajoittaisina hyökkäyksinä. Jopa heilumisena vajaa- ja liikatoiminnan välillä.

Hullua että edes TPOab ei kuulu potilaan ensimmäisiin verikokeisiin koska se ensinnäkin on rajatapauksissa yksi hoitokynnystä alentava tekijä ja toisekseen Hashimoto vaatii tietyt toimenpiteet kurissapitämiseksi: tiukka gluteenittomuus - 200ug seleeniä - TSH varsin alas. (Osan Hashomotoista näyttää vain TyglAb.)

Puhe "raudasta" voi olla tuhoisaa kun tietämättömät lääkärit mittauttavat vain hemoglobiinin. Ferritiini voi olla huono vaikka hemoglobiini olisi kunnossa. Tarkemmin toimittaessa tarvittaisiin nämä mittaukset:  Transferriinin saturaatio eli TrFeSat, ferritiini eli ferrit, ja transferriinireseptorit eli TfR.

http://www.kilpirauhasliitto.fi/images/lehdet/Kilpi_lehti1-2015.pdf s. 25

Myös B12:n, D:n ja folaatin vajaukset aiheuttavat oireita

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tylyin lääkäri jolla olen koskaan käynyt, tämä Esa Soppi. Kilpparivaivoihin ja masennukseen oli tuomiona ylipaino ja asia jäi siihen. Kyseli läpi kaikki samat mitä olisi voinut lukea jo ennen käyntiä historiastani...

Samat sanat! Todella tyly, minullekin ilmoitti heti, kun määräsi Thyroxinin, että se ei ole kuitenkaan mikään laihdutuslääke!? Ja vaikka asiantuntevasti kommentoi tässäkin raudasta, ei korostanut minulle mitenkään, että minulla todella kova raudanpuutos, kun ferritiini oli 14. Ymmärsin sen vasta paljon myöhemmin, kun aloin itse perehtyä perinpohjaisesti asiaan! Ja Thyroxin lääkityshän ei pelitä, jos varastoraudat matalat!

Lissu

Mulle kävi just tää, vihdoinkin uus lääkäri ymmärsi ottaa ne rauta-arvojutut ja paljastui että varastorauta on todella alhainen. Nyt vetelen rautaa 100mg päivässä kuulemma ainakin seuraavat 9 kk mutta ei haittaa, ihanaa kun vihdoin löytyi syy huonolle voinnille! Myös kohtu poistettiin hiljattain enkä menetä enää kerran kuussa ämpäri kaupalla verta, pikku hiljaa parempaan suuntaan :)

Vierailija

Musta taas aivan ylivoimaisesti paras lääkäri mitä olen tavannut. Kuuntelee, kysyy aina vointia. Olen ikuisesti kiitollinen hänelle.

Kiitollinen

Samaa mieltä, todella asiansa osaava lääkäri!!! Vuosikausia monet monet lääkärit ovat tutkineet minua, eikä KUKAAN koskaan tarkastanut rautavarastoani. Suoraan sanottuna E. Soppi on palauttanut itselleni vuosia kadoksissa olevan elämäni. Ikuisesti kiitollinen <3

Upealle lääkärille kiitos

Todella kiitollinen potilas, ensimmäinen lääkäri, joka tunnisti raudanpuuteanemiani. Korjasi myös tyroksiiniannostusta. Oloni parhain vuosiin. Työterveys lähetti psykiatrille ja määräsi mielialalääkkeitä väsymykseen. Suosittelen Esa Soppia. Jos vaiva oikeasti vaatii lääkityksen, sen häneltä saa. Jos vaiva johtuu jostakin muusta, silloin ei myöskään turhaan syötä lääkkeitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat