Kommentit (10)

Örmy

Nyt muuttuu elämä. Tuossa oli kaksi vinkkiä yli kaiken. Leipomalla itse omat leivät säästää varmaan omaisuuksia vuodessa, niin kallista se leipä on. Huh huh. En tiedä haluanko enempää edes säästää, kun ei ollut niksiä siihen, mihin sen kaiken rahan laittaa. Mutta tuo kuulosti kyllä uskomattomalta tavalta säästää vielä vaan omaisuuksia, että vähän vaan kutoo muutamia tunteja sukkia, ja vaihtaa ne sitten pussilliseen perunoita! Ei ole meinaan ihan halpoja ne perunat!

Köyhyys ei lopu

Aivan ÄLYTTÖMIÄ "säästö"-vinkkejä ! Anteeksi nyt vaan, mutta jos tulot ovat todella pienet niin on turha sanoa että pidä puuropäivä!. Kysyn myös että millainen raavas työmies pärjää PUUROLLA? Tai kottikärryllisen ravintoa tarvitseva teinipoika? Kiellänkö maidon juonninkin? Leipä? On aivan turha leipoa tänä päivänä itse sillä se on edullista esimerkiksi Prismassa. Pussi jauhoja maksaa saman verran kuin kolme pussia reissareita! Ja vaiva päälle, töiden jälkeen vielä alat taikinaa pyörittelemään. Ei kiitos.
Talouden hallinta on todella vaikeata kun bensaa on ostettava, lapsi tarvitseekin repun ja syksytakin, hammaslääkäristä (tietenkin kunnallinen, yksityiseen ei olisi IKINÄ varaa!) tulee lasku ja lisäksi vielä täytyykin auttaa lasta jonkun laskun kanssa. Kun ne tulot vaan on pienet ja menoja liikaa. Vaatteita en ole ostanut vuoteen. Edes kirpputorilta. Matkoille en ole päässyt IKINÄ. Enkä pääse. Ainoa ylellisyys on Me naiset kerran viikossa ja puhelin. Eksän jättämää tablettia käyttelen puhelimesta jaetulla netillä. Perunoita en ole suunnitellut vielä alkavani kasvattamaan, eiköhän nekin tulisi lopulta kalliimmaksi kuin pussi Prismassa kerran viikossa. Elokuviin tms hömppään ei ole asiaa. Lapset eivät ole koskaan harrastaneet mitään. En minä liioin. Tupakkaa en polta. Ilokseni ostan viinipullon välillä (6,90€) Sukat on puhki ja rintaliivejä ei kehtaisi julkisesti edes näyttää. Sellaista se säästäväinen, mukava elämä on. Nuukailuun EI todellakaan jää koukkuun, sillä se ei ole mikään hauska trendi. Se on nöyryyttävä ja rajoittava pakko. Myös lapset kärsivät siitä. Miettikää mitä kirjoittelette!

näimei

olenpa 'nuukaillut' aina ja pienistäkin tuloista on jäänyt säästöön peräti kymmeniä tuhansia.Teen aina ruokaa paljon hyvistä raaka-aineista pakkaseen, on edullisempaa kuin tehdä jokakerta alusta. Esim. hernari, makrut ym laatikot valmistuu kuin itsestään  ja pakkaseen.Karjalanpaistia aina 'liikaa' runsaast, siitähän saa lihakeittoihin ja kastikkeisiin sopivia annoksia, on helppo ja nopea valmistaa sitten kun on kiire tai ei halua kauaa aikaa ruuan tekoon käyttää...kun näin olen nuukaillut niin nytkin oli varaa vaihtaa auto uuteen volvoon, edellisen kanssa nuukailin myös, käytin sitä 13vuotta..

Myöskin puutarhassa säästää huomattavasti kun ei osta taimia vaan jakaa jo olemassa olevia, ym

Alanvaihtaja

Ei kannattaisi kertoa julkisesti palstoilla, miten vaihtaa jonkun kanssa tuotteita päikseen. Verottaja on ennenkin iskenyt kouransa tähän ennen niin erinomaiseen tapaan. Nykyään sitä pidetään veronkiertona, jos tuotteet vaihtavat omistajaa ilman ilmoitusta. Kertoo paljon nyky-Suomen byrokratiasta. Yritän tulla toimeen 225€:lla kuussa. Onneksi on kantovesi, ei viemäreitä, ei vesi- ja jätevesimaksuja, puulämmitys omasta metsästä ja kohta menee sähkötkin, kun puran liittymän, kiitos erään ahneen sähköyhtiön. Hankin paneelit tilalle. Teen mahdollisimman paljon itse kummankin sukupuolen hommia välillä virheitä tehden. Pidän pääasiana sitä, että minulla on katto päänpäällä, tyyny pään alla ja seinät ympärillä. Opettelen viljelemään omat ruokani. Auto on pakko olla, mutta myyn kalliita varaosia syövän auton ja ostan jonkun halvan, mutta varmakäyttöisen auton tilalle. En pysty säästämään, koska maksan opintolainan lyhennyksiä vielä 100€ kuussa. Opintolaina on tähän asti mennyt nykyisen autoni korjauksiin. Tilanne helpottaa muutaman kuukauden päästä. Silloin alan saada nettona peräti 625€ kuussa. Opiskelen siis ja onneksi ruoka siellä on ilmaista. En saa asumistukia, koska omistan torppani. En saa myöskään koulumatkatukea, koska opiskelupäiviä ei ole riittävästi kuukaudessa. Ja jotkut kehuvat, miten opiskelijat saavat ilmaista rahaa helpolla. Tein aiemmin hyväpalkkaista työtä, mutta työilmapiirin takia kroppani alkoi kääntyä itseään vastaan. Oli krooninen päänsärky, muistamattomuus, virheitä, paha olo, kuumeilu jne. Joten mieluummin olen köyhä ja onnellinen kuin hyvätuloinen ja jatkuvasti sairas.

vanitas vanitatum et omnia van...

On tehty tutkimuksia hiilijalanjäljen suuruudesta. Köyhä, köyhempi köyhin omaa pienimmän hiilijalanjäljen. Onko siitä iloa jos hiiltä ei riitä edes lämpöiseen yösijaan?

Alanvaihtaja

Järkevä köyhä käyttää maalaisjärkeään. Esim. itselläni torppaa ei tarvitse lämmittää huhtikuun puolivälistä lokakuun alkuun. Talo on mukavan viileä helteillä. Talvella puita ei tarvitse lapata suuria määriä, jotta saisi kesäolosuhteet torppaan. Toki on vetoista, mutta en halua asua muovipussin sisällä nykyisten energiamääräysten vuoksi. Ennenkin on osattu laittaa villasukkaa ja lapikasta jalkaan sekä villatakkia päälle. Olen herännyt aamuisin +13 asteen sisälämpötilaan ja todennut, että uni on ollut parasta unta. Lämmitän vain sen verran, etten tunne vilua ja opiskelujen takia olen paljon pois, joten torpan kylmyys ei haittaa. Vapaapäivinä teen paljon ulkohommia, joten kylmyys ei silloinkaan haittaa. Hiilellä en lämmitä, mutta risuja ja puuta sen verran, että ei pitäisi ympäristön kärsiä. Oikealla tavalla poltettu puu ei lisää hiilijalanjälkeä yhden ihmisen osalta. Kyllä ne päästöt tulevat ihan muualta, mutta on helpompi osoittaa syyttävä sormi yhteen pieneen kansalaiseen kuin miljardiomaisuuksia tekeviin päästöautovalmistajiin tai tehtaisiin, jotka syytävät ilmoille moninkertaisesti saastetta Talvivaarasta puhumattakaan. 

osa-aikatyöllinen

Kokeilepa joskus säästää alle 1000 € kk-tuloilla: ei onnistu vaikka halua olisi kuinka ja todellinen tarve saada isompi summa johonkin hankintaan. Eikä onnistu tällaisilla tuloilla luotonkaan saaminen: kun viimeksi yritin, pankkivirkailija möläytti että en pysty muka elämään tuloillani (vaihdoin välittömästi pankkia, nykyisestäkään ei tosin saa luottoa mutta saapahan edes asiallista kohtelua). Ainoa mahdollisuus esim. tietokoneen hajotessa on kerätä kaikki hiukankin arvokas irtain ja viedä se kaniin, onneksi en aikoinaan myynyt isovanhempien sormuksia kultajoppareille, ja huilusta jota joskus soitin saa jotain kun on laatumerkkiä... Mutta jos jokin muu kodinkone sattuu hajoamaan sen panttilainan maksun ollessa vielä kesken niin sitten on vain yritettävä pärjätä ilman.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat