Paljon parjattu golf!

Virtsu

Hyvää Uutta Vuotta kaikille! Lukiessani näitä palstoja, joilla lajitoverit kirjoittavat erilaisista kunnon ja hyvinvoinnin lähteistä, niin olen ollut välillä huomaavivani, että suurenmoinen liikunta- ja ajanvietonmuoto nimeltään GOLF-peli on jostakin syystä vieläkin joidenkin ihmisten "hampaissa" elitistisenä ja epäurheilullisena lajina. Itse syttyneenä pelaamaan golfia sattumalta vuonna 1984, olen siunannut sitä päivää, jolloin ensimmäisen kerran kokeilin mahdollisuutta tutustua tähän jaloon peliin Mallorcalla, Alcudian kentällä - pelasin 9-reikää ja olin heti sitä mieltä, että tämä on mahtavaa. Siitä alkaen olen vuosittain pelannut 100-200 kierrosta elämäni läpi nyt ollen 63-vuotias ja edelleen pelaan vähintään 100 kierrosta vuodessa. Kierros kestää kentästä riippuen 4-5 tuntia ja sisältää monipuolista liikuntaa, niin lihaksille kuin aivoillekin. Kävelyä tulee n. 10 km ja energiaa palaa n.1.500 kCal / kierros ja palavaa rasvaa siitä n. 50-60g! Askelia mittarin mukaan n. 15.000kpl.
Olen ikäisekseni hyvässä kunnossa ja hämmästyn, kun huomaan, että kentällä sama pätee kaikkiin ikäisiini henkilöihin - siis tämä on meidän kuntosalimme. Kustannukset ovat tätä nykyä kotimassa hyvin kohtuulliset; käytetyt ensimailat saa parilla sadalla, pay &play kentällä voi käydä pelaamassa ilman tasoituskorttia, golf-klubit järjestävät kaikki järjestään alkeiskursseja, joilla opit perusteet ja sitten kentälle kulkemaan. Osakkeen yhdistettynä pelioikeuteen saa nykyisin melkeinpä miltä kentältä tahansa 500-3.000,- €, mutta se ei vuotta kohden ole mikään sijoitus terveyteen - jos pelaat 10 vuotta, niin voit laskea, että saman summan vuotta kohti käytät geillimakkaraan tai muuhun yhtä suositeltavaan!!! Tärkein tulema kumminkin liittyy tähän nykypäivän megalomaiseen ongelmaan YKSINÄISYYS!!! Golfkentällä et ole koskaan yksin, sillä se on seurapeli, mitä jaloin ja joustavin sekä etiketti on jokaiselle sama, kuten myös säännöt, jolloin pätee vanha sanonta, että on kaksi paikkaa, missä eivät tittelit ja asema merkitse: SAUNA JA GOLFKENTTÄ, siellä kaikki ovat omillaan ja pelaavat kenttä vastaan eivätkä toisiaan, sillä se joka päihittää kentän tuomat esteet ja vaikeudet samalla päihittää yleensä muut pelaajatkin. Hyvää alkanutta vuotta 2016 ja tulkoon siitä mahdollisimman monelle kuntoilun ja harrastusten myötä onnellinen sekä raikas!

Kommentit (1)

Vierailija

Voiko golfkentälle lähteä myös yksin? Olen jonkun verran pelannut ulkomailla mutten koskaan Suomessa sillä kaikilla tuntuu olevan golfkaverit valmiina ja pariskunnat pelaavat kaveripariskuntien kanssa jne. Kiva olisi joskus käydä kotimaisella kentälläkin mutta kynnys on aika korkea...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat