Sivut

Kommentit (18)

Ja taas

Ei helkutti, mistä näitä juttuja aina sikiää..tämän mukaan jokainen jonka kanssa on ollut kanssa käymisissä työssä kuin vapaa-aikana on narsisti..huhhuh..

oikeat narsistit ihan eri juttu

Voipa myös olla, että olet suhteessa aivan tavallisen ihmisen kanssa. Rakkaus helposti nostaa esille omistamisen halua, epävarmuutta ja mustasukkaisuutta. Kaikissa parisuhteissa on vallankäyttöä, henkistä laiskuutta, läheisyyden pelkoa, syyttelyä, mykkäkoulua, kostoa ja kilpailua. Rakastumisen huuman laskettua kumppanin epätäydelliset puolet nousevat esiin. Opetteletko kommunikoimaan toisen kanssa, sietämään toisen persoonaa vai leimaatko hänet vain narsistiksi ja jatkat matkaa, mikä on sekin aika narsistista... kaikki olikin toisen syytä vai?

Ja taas mennään...

Hienoa, näillä jutuillahan sitä uusia narsismidiagnooseja taas viljellään! Tässä unohtuu se asia, että oikean diagnoosin antaa koulutuksen saanut ihmismielen tuntija, lääkäri/psykologi, ei kukaan muu. Joka ikisestä ihmisestä löytyy narsistisia piirteitä, se kuuluu ihmisluontoon. Mutta se, hallitsevatko ne elämää ja olemista, onkin sitten toinen juttu. Aivan liian helposti yksi lyö toisen otsaan narsisti-leiman, kiitos juuri näiden asiantuntijatekstien, "näin tunnistat narsistin"... Huh huh, suorastaan vastuutonta.  

Vierailija

Jotta voisi antaa puolison mennä ystäviensä kanssa pelkäämättä menettämistä, pitäisi tuntea olonsa turvalliseksi puolisonsa kanssa. Jos puoliso antaa ymmärtää, että kodin ulkopuolellla on hauskempaa, mutta kotiin on pakko tulla hetkeksi lepäämään ennen uutta sessiota ystävien kanssa, niin kyllä siinä voi käydä vanhanaikaisesti eli Klaara odottaa Vihtoria kaulimen kanssa. Kumpi sitten on narsisti? Se on just niin kuin yllä kommentoitiin: rakkaus nostaa monenlaista esille.

Syrjäytetty

Heh, tuo on niin totta, tällainen henkilö pistää avioliiton tauolle, käy hurvittelemassa vieraissa ja kiinni jäätyään nousee helvetinmoinen haloo, se onkin tämän kumppanin syy, että joutui pettämään. Kumppanista tulikin syyllinen koko paskaan. Tämän alun kirjoittajalle, jos olet ollut oikeasti oikean narsistin kanssa tekemisissä, tietäisit sen nahoissasi. Varsinkin, jos et ole samaa mieltä kaikessa henkilön kanssa. Narsistin avioliitossa/suhteessa ei kumppanin sukulaiset ole tervetulleita ja sitä ei voi olla huomaamatta. Voi, tästä voisi kirjoittaa, vaikka kuinka.

Mami

Onko se muka rasismia, jos sanot miehelle:kalja tulee läpi kun hikoilee, tai hengitys haisee pahalle? Eikös se ole parempi sanoa, jotta tajuu tehdä jotain asialle!

satu

Minä olen joutunut kohtaamaan elämässäni monta narsistista ihmistä, parisuhteessa, työpaikalla, ystävyyssuhteissa.Parisuhteessa narsismi on tuhoisinta.Tunnusmerkit? Sairaalloinen mustasukkaisuus, kontrollointi,epäluuloisuus,läheisistä eristäminen,jos teet virheen niin joudut siitä kalliisti maksamaan ja hyvittämään.Ja kaikki oli minun vika. Aina.Mikään ei riittänyt hänelle.Narsisti ei pysty näkemään mitään vikaa itsessään vaan projisoi vikansa muihin.Normaali ihminen tajuaa jossain vaiheessa elämää, että en mä ole täydellinen, eivätkä muutkaan. Narsisti ei siihen pysty, koska silloin kaikki romahtaa.Ja siinä vaiheessa tulee ero, koska tasavertaisesta suhteesta ei tule mitään, suhteeseen tukehtuu, vaikka miten yrittäisi asioita ratkoa.En leimaa ketään narsistiksi helposti,haluan uskoa ihmisestä hyvää.Toivon että kohtaamani narsistit lähtisivät kasvamaan ihmisinä ja ottaisivat vastuun elämästään.Minäkin lähdin kasvamaan narsistin uhrista omaksi itsekseni ja kokemani ansiosta mua ei enää kukaan jyrää ja voin ymmärtää toisia jotka on kokenu samaa!uskon rakkauteen ja toivon että löydän vielä tasavertaisen parisuhteen jossa kelpaan epätäydellisenä ihanana itsenäni.

satu

Ja mistäkö tiedät että olet suhteessa narsistin kanssa? Kumppani arvostelee, kritisoi ja lyttää itsetuntosi maan rakoon.Et osaa tehdä mitään oikein.Seuranasi on jatkuva pahaolo, syyllisyys ja ahdistus ja masennut etkä tiedä siihen syytä, et tiedä enää kuka olet. Narsistin kanssa koet syvää yksinäisyyttä suhteessa.suhde on epärakentava ja hajottava. Jos homma ei keskusteluista ja yrityksistä huolimatta lähde muuttumaan paremmaksi, eikä toinen välitä siitä miten asiat koet, LÄHDE suhteesta!!

painajaisuni

Kaikki edelliset löytyy pitkästä liitostani joka onneksi on nyt ohi. Tuota etenkin ihmettelin että ollessani oikeasti sairas ja olisin tarvinnut apua niin jopa heti löytyi sairaampi. Jäin yksin. Vika oli minussa. Läheiset ilmeisesti olivat uhka kun heitä ei voinut usein tavata. Jälkikäteen katsottuna olen ollut tosi tyhmä kun piti lähes 30v mennä ennenkuin tajusin lähteä ja sain repäistyä itseni irti. Mutta kun itsetunto on poljettu, on epävarma, niin ei nähtävästi ole edes rahkeita millä lähteä.

Entinen

Meillä olisi mennyt hyvin, jos sinä vain olisit ollut toisenlainen, sanoi exäni.
Erosta on aikaa jo reilusti yli 10 vuotta. Hän ei pitänyt lapsiin mitään yhteyttä eron jälkeen, nyt kun ovat aikuisia yrittää hyötyä jollakin tapaa heistä, mutta se on jo myöhäistä.

Lähdin

Aidosti narsistin kanssa naimisissa olleena, ja sitä ennen aina tällaisille jutuille naurahdelleena, voin sanoa että mainitut esimerkit ovat osa narsistin kanssa olemista mutta todellakin sieltä kevyimmästä päästä.
Satunnainen mykkäkoulu riidan jälkeen ei tarkoita että olisit suhteessa narsistin kanssa, mutta se, että mykkäkoulut toistuvat kerta toisensa jälkeen mitä kummallisemmista syistä antaa jo hyvän vihjeen. 
Se, että joka ainoa asia joka menee pieleen on todellakin aidosti käännetty sinun syyksesi, antaa jo hyvän vihjeen. On se sitten perunoiden ostamisen unohtamisesta vaikkka olisi kauppalappuun merkittynä "se lukee täällä väärässä paikassa, miksi sä sen sinne oot kirjoittanut" ja siitä aito kiukku sinua kohtaan, tai jostain suuremmasta, niin kun aina vika kääntyy sun syyksesi, siinä on jo vihje.
Ja aina ei siihen liity muu kuin henkinen väkivalta.
Toki tuohonkin tottuu. 

Lopullinen vahvistus tulee yleensä eron yhteydessä; ero narsistista on vuosien helvetti vaikka narsistilla olisikin jo uusi puoliso itsellään.

Lähdin

Ja taas mennään... kirjoitti:
Hienoa, näillä jutuillahan sitä uusia narsismidiagnooseja taas viljellään! Tässä unohtuu se asia, että oikean diagnoosin antaa koulutuksen saanut ihmismielen tuntija, lääkäri/psykologi, ei kukaan muu. Joka ikisestä ihmisestä löytyy narsistisia piirteitä, se kuuluu ihmisluontoon. Mutta se, hallitsevatko ne elämää ja olemista, onkin sitten toinen juttu. Aivan liian helposti yksi lyö toisen otsaan narsisti-leiman, kiitos juuri näiden asiantuntijatekstien, "näin tunnistat narsistin"... Huh huh, suorastaan vastuutonta.  

Kyllä, virallisen diagnoosin antaa koulutuksen saanut henkilö. Mutta miten käytännössä ajattelit saada henkilön joka on narsisti, etsimään apua? Hänessähän EI ole omasta mielestään mitään vikaa, ja pariterapiassakin saattaa nopeasti kääntyä nurkkaan ahdistetun ja kohteluunsa väsyneen narsistin uhrin sanat häntä itseään vastaan, koska narsisti osaa oikeasti heittäytyä oikeissa kohdissa täydelliseksi marttyyriksi. "Katso nyt, tuollaisen kanssa minun pitää elää; mikään ei kelpaa". 
Ja pahimmassa tapauksessa jopa terapeutti kääntyy hänen puolelleen ja unohtaa puolueettomuutensa.

Ja kyllä, kaikissa ihmisissä on narsismia; sen avulla henkilö haluaa kehittää itseään. Mutta siihen narsismiin ei liity toisen itsetunnon lyttääminen oman itsen pönkittämiseksi.
Kaikki itsekkyys ei ole narsismia, kaikki kusipäisyys ei ole narsismia.

Mutta kun narsistin uhriksi on oikeasti joutunut, tietää varmasti mistä puhuu.

Speechless

satu kirjoitti:
Minä olen joutunut kohtaamaan elämässäni monta narsistista ihmistä, parisuhteessa, työpaikalla, ystävyyssuhteissa.Parisuhteessa narsismi on tuhoisinta.Tunnusmerkit? Sairaalloinen mustasukkaisuus, kontrollointi,epäluuloisuus,läheisistä eristäminen,jos teet virheen niin joudut siitä kalliisti maksamaan ja hyvittämään.Ja kaikki oli minun vika. Aina.Mikään ei riittänyt hänelle.Narsisti ei pysty näkemään mitään vikaa itsessään vaan projisoi vikansa muihin.Normaali ihminen tajuaa jossain vaiheessa elämää, että en mä ole täydellinen, eivätkä muutkaan. Narsisti ei siihen pysty, koska silloin kaikki romahtaa.Ja siinä vaiheessa tulee ero, koska tasavertaisesta suhteesta ei tule mitään, suhteeseen tukehtuu, vaikka miten yrittäisi asioita ratkoa.En leimaa ketään narsistiksi helposti,haluan uskoa ihmisestä hyvää.Toivon että kohtaamani narsistit lähtisivät kasvamaan ihmisinä ja ottaisivat vastuun elämästään.Minäkin lähdin kasvamaan narsistin uhrista omaksi itsekseni ja kokemani ansiosta mua ei enää kukaan jyrää ja voin ymmärtää toisia jotka on kokenu samaa!uskon rakkauteen ja toivon että löydän vielä tasavertaisen parisuhteen jossa kelpaan epätäydellisenä ihanana itsenäni.

Kyllä varmaan pahinta on myös se, kun kasvaa perheessä, jossa molemmat vanhemmat ovat narsisteja. Siinä ei auta erot eikä muut. Terveisin kokemusta on

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat