Sivut

Kommentit (51)

Minna35

Minusta on hyvä, ettei vapaaehtoiseen lapsettomuuteen tarvita perusteluja. Itse olen paljon rauhallista aikaa tarvitseva ja kuormitun asioista, mitkä toisista ovat ihan tavallisia, kuten vaikka autolla ajaminen tai kaupassa asiointi, Jopa kaksi koiraani vievät voimani aivan loppuun välillä. Luultavasti joutuisin valitsemaan lapsen ja työn väliltä huonon jaksamiseni vuoksi, enkä ole halukas jättäytymään mieheni elätettäväksi. Minulle riittää tämä elämä, vaikka lapsista pidänkin. Olen ikuinen täti ja kummitäti.

Mä vaan

Olen itse hoitanut lapsia nuoresta lähtien. Kai siinä katosi oman lapsen haluaminen. Toisaalta sekin ettei kunnon suhteita ole ollut ja yksin en halunnut lasta kasvattaa.

Paineet oli kovat suvun ja ystävienkin kautta. Yksi ärsyttävin oli veljeni, joka muistaa aina sanoa, että biologinen kello tikittää tai jotain vastaava. Samaa kuulin paljon varsinkin vanhemmilta naisilta.

No, nyt olen 48 vuotias ja vaihdevuodet alkoi jo 40 vuotiaana, kai tressin seurauksena. Olen niin onnellinen ettei  naisten kuukautisongelmat ole enää vaivana. Sitten ikääkin on niin paljon etten enää edes harkitsisi lasten hankkimista.

godless

Kyllä nämä valinnat ymmärtää, perustelematta, niin kauan kun se on valinnasta kiinni. Sterilisaation jälkeen valinnan mahdollisuutta ei ole, samalla tavalla ainakaan. 

Nautitaan me jokainen niistä asioista jotka tekee meidät onnellisiksi. Täällä ei kuitenkaan edes huominen ole taattu.

1lapsen onnellinen äiti

Minä nyt en vaan ymmärrä,mitä outoo/väärää siinä oikeen on ettei halua lasta/lapsia? päinvastoin kun katsoo näitä lastensuojelu tilastoja niin ois toivottavaa ettei useimmat niitä hankkis. Itsellä on taas se tilanne että on "vain" yksi lapsi jo yli10v ja aina saa jotenkin "perustella" sitä että miksi ei halua toista tms...olen aina tiennyt että haluan lapsen korkeintaan kaksi,sain nuorena tämän yhden joka onkin kaikeista tärkein ja rakkain. Onhan mulla nyt kohta 2v karvanen ja 4tassunen luppakorva "lapsi" :) hankin siis koiran,en sitä toista lasta. En tietenkään voi sanoa ettenkö koskaan sitä toista hankkisi muttei ainakaan tämän yli10vuotisen äitiysurakan aikana ole tullut mitään tarvetta/vauvakuumetta tms.

Urhoanonyymi

Olen mies,ja sanonpa vain,että oikeaan avioliittoon kuuluu mielestäni lapsia.Joko puolison kanssa yhteisiä tai adoptoituja.Jos nainen,jonka kanssa seurustelisin,sanoisi ennen hääpäivää ettei sitten halua ollenkaan lasta/lapsia,niin lemppaisin hänet oitis välittömästi mäelle.

kokenut äiti 59v

Ymmärrän valinnan,joka on henkilökohtainen. Lapsen kasvattaminen tähän kilpailu,vertailu jopa karuun yhteiskuntaan ei ole varmasti houkutteleva,elämänmittainen prosessi :-( Kaikkien pitäisi luoda vain menestystarnoita,kuinka elämä sitten?

Vierailija

Kyllä lapsiakin tosiaan on niillä ihmisillä, jotka ei todellakaan sitä ansaitsisi. Olen 23v, ja tuntuu että kaikki kaverit ympärilläni lisääntyvät. Eräs törkimys jätti pillerinsä syömättä, jotta koukuttaisi lyhytaikaisen, mutta hyvin varakkaan poikaystävänsä. Käyttää lasta myös kiristyskeinona, kun on erittäin mustasukkainen. Tälle naiselle en olisi lasta suonut...

Että näinkin voi lasta "hyödyntää" omana pelinappulanaan. Kunnioitan niitä, jotka eivät lapsia ole halunneet, jokaisen oma päätös. Esim. Minusta ei koskaan olisi kaupunkilaiseksi, asun onnellisena maalla. Tehkää ja eläkää niin, mikä tuntuu itsestä luontevalta! Itsestäni ei äitiys vielä tuntuisi luontevalta ihan terveydentilanikin takia, mutta toivottavaa olisi että vielä joskus :)

Kukin tyylillään

Kukin tyylillään, ei se ole minusta keneltäkään pois, jos vapaaehtoisesti on lapseton tai lapsellinen. En kuitenkaan allekirjoittaisi esim. sitä, että parisuihde kärsisi lapsesta, kuten joku kommentoi, päinvastoin. Meidän suhde oli jo vuosi ja vuosia vanha, kun lapsi ilmoitti tulostaan. Muutuimme kaiken kokeneesta ja hieman toisiinsa  tympääntyneestä pariskunnasta "oikeaksi" perheeksi ja tämä antoi uutta voimaa myös parisuhteeseen. Nyt mielestäni elämä kukoistaa, kun lapsikin on jo omatoiminen (myönnän, en ole vauvaihminen siis minäkään) ja parisuhteeseen jäi uusi kipinä päälle. Silti ei vielä viittäkymmentä olla, joten tässä toivon mukaan saadaan tilasta nauttiakin vielä tovi.

26v

Vierailija kirjoitti:

Olen mies,ja sanonpa vain,että oikeaan avioliittoon kuuluu mielestäni lapsia.Joko puolison kanssa yhteisiä tai adoptoituja.Jos nainen,jonka kanssa seurustelisin,sanoisi ennen hääpäivää ettei sitten halua ollenkaan lasta/lapsia,niin lemppaisin hänet oitis välittömästi mäelle.

Olen mies, ja sanonpa vain että: "Avioliitto on määrämuodoin vahvistettu kahden ihmisen välisen tiiviin yhteiselämän muoto" lähde: wikipedia. Yhtälailla kyseinen nainen lemppaisi sinut mäelle kun ilmoittaisit että lapsia on pakko saada. Onneksi seuransa voi tässä maassa valita yleisesti ottaen hyvin pitkälti omien mieltymyksiensä mukaan.

Minulle suurin syy olla hankkimatta lapsia on huoli ihmiskunnan ja maapallon tulevaisuudesta. En aio kasvattaa lapsia kuolevaan maailmaan.

Vierailija

Lapsettoman elämän valitsevat jäävät todella suuresta paitsi. Ne tunteet jotka oma lapsi saa aikaan ovat sanoinkuvaamattomia. Elämälle tuli tarkoitus isäksi tulon jälkeen.

ymmärrän

Vierailija kirjoitti:

Lapsettoman elämän valitsevat jäävät todella suuresta paitsi. Ne tunteet jotka oma lapsi saa aikaan ovat sanoinkuvaamattomia. Elämälle tuli tarkoitus isäksi tulon jälkeen.

Elämälle kukin kokee itse sen tarkoituksen, eikä sitä voi kukaan muu määritellä. Omaa elämääni taaksepäin ajatellen (siis kun olin lapseton) ja sen vertaamista tähän hetkeen kun olen kolmen lapsen vanhempi, niin omalta kohdaltani allekirjoitan täysin sanasi, mutta ymmärrän täysin, etteivät kaikki ihmiset koe asiaa samalla tavalla. Mielestäni olisi julmaa lastakin kohtaan, jos jo ennen hänen syntymäänsäkin tietäisi ettei oikeastaan edes haluaisi lasta, mutta "hankkisi" sen vain sosiaalisesta painostuksesta.

Äitinä kolmelle

Jos olisin tiennyt, kuinka paljon huolta, huolta, ja huolta sekä pelkoja lapsien myötä on elämääni tullut, olisin harkinnut useampaan kertaan perheen perustamista silloin aikoinaan. Vaikkakin olen myös lasten myötä kokenut rakkautta, jota en varmasti muuten olisi saanut kokea. Eihän maailmassa ole mitään vahvempaa rakkautta, kuin äidin rakkaus lapseensa, ja ei mitään vilpittömämpää, ja ehdottomampaa, kuin lapsen rakkaus vanhempaansa.

Ymmärrän siis täysin valinnan, ettei halua omia lapsia. Ja tämä maailma mihin lapsia nyt syntyy on kaoottinen,sekä  tämä oma yhteiskunnallinen tilanteemme ei suosi lapsiperheitä valitettavasti.

Edellisten syiden lisäksi kaikilla ei yksinkertaisesti ole taloudellisesti varaa lapsiin, vaikka mitä lisiä saisi, monen palkka on niin pieni jopa useista töistä huolimatta, ettei sillä tarjota hyvää kotia lapselle/useista puhumattakaan - elämä täälllä vaan on niin kallista. Hyvä jos itsekseen edes tulee toimeen jollainlailla. Lapsen saaminen köyhyysrajalla ei ole järkevää!

mihin "tuhlaat" vaistosi?

monet vakaasti lapsettomana elävät naiset siirtävät tiedostamatta äidin vaiston lapsen korvikkeeseen. esimerkiksi; kissaan tai koiraan. tuloksena yli-hemmoteltu toisille vaarallinen eläin (varsinkin koirat). jota ei käsitellä muulla kuin hellyydellä ja rakkaudella ilman kontrolloituja rajoja sekä kuria.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat