Sivut

Kommentit (29)

hypotyreoosi

Taas tätä, että saatat enemminkin kärsiä masennuksesta, lihomisesta, vaihdevuosista, kaikesta muusta kuin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Miksi tätä sairautta jatkuvasti vähätellään ja alidiagnisoidaan?Ilmeisesti lasketaan naistenvaivaksi, jonka yksinkertainen hoito tyroksiini ei tuota lääketeollisuudelle ja lääkärikunnalle tarpeeksi tuottoja.  Jatkuva masennuslääkkeiden kehittäminen ja kaikille karkkina määrääminen on vain parempi business.

ei voi olla kaikilla

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä, että saatat enemminkin kärsiä masennuksesta, lihomisesta, vaihdevuosista, kaikesta muusta kuin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Miksi tätä sairautta jatkuvasti vähätellään ja alidiagnisoidaan?Ilmeisesti lasketaan naistenvaivaksi, jonka yksinkertainen hoito tyroksiini ei tuota lääketeollisuudelle ja lääkärikunnalle tarpeeksi tuottoja.  Jatkuva masennuslääkkeiden kehittäminen ja kaikille karkkina määrääminen on vain parempi business.

Nykyisin on tullut liian monta väärää diagnoosia kun kaikilla tuntuu olevan, ei voi olla ja todetaan vain pikaisella lääkärinkäynnillä... sitten määrätään lääkitys joka tuntuu helpottavan hetkeksi ja meneekin sitten ojasta allikkoon.

Vierailija

Lääkärit leimaavat vajaatoiminnan oirekertomukset valheiksi ja hoidon alku jää verikoearpajaisten varaan.

Vakioverikokeet jättävät hyvin suuren osan vajaatoiminnoista näyttämättä: W Fraser (pubmed 3094667), M Starr (kirja "Hypothyroidism Type 2: The Epidemic"), M Alevizaki (pubmed 16416346), R Hoermann (pubmed 23184912) ja eräät ruotsalaiset professorit (http://20.fi/14201).

Pätevin ehkä olisi vuorokausivirtsan T3-mittaus tai perusaineenvaihdunnan mittaus. Kotikonstina parin viikon ajan heräämisruumiinlämmön mittaus: heti herättyään kuumemittaus vielä peiton alla pysyen ja mahdollisimman vähän liikkuen.

Tieteellisissä tutkimuksissa toistuu vajaatoimintakriteerinä suhdeluku T4v per T3v (oltava esim 3½)

Omasta mielestä terve

Mulle tuli vastauksena; vastasit useampaan kohtaan "kyllä" vaikka oli vain yksi kyllä-vastaus ? Onko tällaisilla testeillä mitään virkaa !!!

Vierailija

Ai vähätellään. Olisiko loogisempi selitys se,että lääkäri on katsonut labiratoriokokeet ja kilpirauhasarvit ovat normaalit. Edelleen vaan sitten potilas haluaa uskoa, että kyseessä kilpirauhasen vajaatoiminta, koska sen piikkiin laitettu väsymys ja lihominen helpompaa selittää lähipiirille, kuin sanoa et olen masentunut ja siksi väsynyt ja lihava. Ja noi T3v spekulaatiot on idioottimaisia. Kyllä se kilpirauhasdiagnoosi on vaan saatava, vaikka masennus kalvaa voimavaroja..

mummeli 58

Tein testin,vaikka olen kärsinyt jo 35v kilpirauhasen vajaatoiminnasta.Se puhkesi lapseni synnyttyä,kokeissa Olen siitä saakka ollut lääkityksellä.Lääkäri sanoikin,että tulet loppuelämäsi taistelemaan ylipainon kanssa.No sitähän tämä on ollut. Mutta olen elossa ja näine läskeineni hautaan menen,sitten joskus,kun aikani on..

Vajaatoiminnallinen

Itselläni ei kokeet ensin näyttäneet selkeää vajaatoimintaa, vaikka oireita oli vaikka kuinka, mutta keskusteltuani lääkärini kanssa ja todettuani, että vajaatoimintaa on laajasti suvussamme hän määräsikin lisäkokeita, joissa todettiin, että vajaatoimintaa oli ollut jo pitkään (jopa 20 vuotta), joten perustestit eivät riitä aina toteamaan vajaatoimintaa. Lääkärini totesikin silloin, että kaikki lääkärit eivät vielä silloinkaan olisi määränneet Thyroxinia. Ja jos ei ole tätä kokenut ei voi ymmärtää, miltä tuntuu, kun ei ensin uskota. Oireeni olivat jo sellaiset, ettei aina edes itse jaksa lähteä asiaa viemään eteenpäin, jos saa ensin lääkäriltä kielteisen vastauksen. Puolen vuoden Thyroxinin jälkeen minulle olikin sitten avautunut uusi maailma, ajatus kulki, tekstejä pystyi kirjoittamaan ilman, että oli se tunne, että jokin aina esti sen, jaksoin seurata pitkiä keskusteluja, muisti toimi taas, kuukautiset palautuivat, jalkojeni jäykkyys katosi ja aineenvaihdunta parani yms.. Mutta kaikkein paras asia oli, että jaksoi tehdä jotakin taas.

kilppariko

Olen epäillyt kilpparia mutta kun lääkärit katsovat arvoja papereilta kun muutamaan kertaan otettu verikoe niin todettu vaan että ei sua mikään vaivaa... vaikka tässä on kohta neljä vuotta kärsitty väsymyksestä, jaksamattomuudesta, lihomisesta, nesteturvotuksesta ja muistivaikeuksista. Pitäisi varmaan mennä yksityiselle puolelle kun julkisella leimaavat jo luulosairaaksi kun kuusi kertaa käynyt saman asian takia..

Vierailija

Lääkärit etenkin julkisella puolella tuijottavat liiaksi niitä viitearvoja ja lisäksi julkisen puolen viitearvot ovat väljemmät kuin yksityisellä puolella. Kilpirauhasarvot ovat kunnossa kun TSH on selvästi viitearvojen yläkolmanneksessa ja T4V selvästi viitearvojen alakolmanneksessa. Kaikki muu viittaa siihen että vajaatoiminta on kehittymässä ja kilpirauhanen lopettelemassa toimintaansa eli kannattaa käydä esim. kerran vuoteen tai puoleen seurantaverikokeissa vaikkei diagnoosia olisi vielä saanutkaan. Kilppariverikokeeseen ei tarvi lähetettä sen paremmin julkisella kuin yksityiselläkään puolella.

Syökää jodia

Itselläni oireiden määrä väheni,piristyin ja laihduin kun aloin syömään jodia.d-vitamiinia kuluu myös.
Jodioitua suolaa ei juurikaan kannata lisätä ruokavalioon,jos ei sitä muuten käytä.Sitä pitäisi syödä ruokalusikallisia päivässä saadakseen jodia tarpeeksi.

Pitää toki aloittaa pieinillä määrillä ja seurata tuntemuksia.

Netistä löytyy ihmisiä,jotka suosittelevat hurjia määriä,järki päässä siis.

Tyttö -94

Ystäväpiirissäni monella on kilpirauhassairauksia ja itselläni on niihin sukurasite isän puolelta. On todella surullista, sillä moni ihminen kärsii kyseisestä sairaudesta pitkään, ennen kuin hänet ja hänen oireensa otetaan vakavasti. Suurin syy tähän on se, että lääkärit tuijottavat liikaa viitearvoja. Puolella sairauden kanssa elävistä ystävistäni kilpirauhasarvot eivät olleet suuresti viitearvoista poikkeavia ja siksi heidän oli vaikeampi tulla kuulluksi sairautensa suhteen. Miksi tätä sairautta ei vihdoinkin voitaisi ottaa vakavasti? Kyse ei aina ole luulotautisuudesta, vaan joskus jotain on ihan oikeasti vialla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat