Sivut

Kommentit (22)

Luksusta

Se 60 euroa on aika luksusta käytettäväksi ruokaan kuukaudessa. Minulla usein oli muutama vuosi sitten sellainen tilanne että piti tulla 20 eurolla kuussa toimeen. Silloin juuri tuli syötyä sitä mikä oli tarjouksesssa ja kesti pitkään. Parhaimmillaan söit sitä samaa ruokaa viikon päivät. Useaan kertaan päivässä. 

J. Juhani Hämäläinen

Tuohon kun lisätään n. 10 € / viikko hengeltä maataloustukijaisia eli 60 € = 80 €.

Tuo kymppi per nassu menee jokaiselta verotuksen kautta vaikka et ostaisi mitään ruokaa. Melko kallista - elämä on ainakin Suomessa!

tsuppariduippari

Olipa mukava juttu. Itsekkin olen hyvin, hyvin hintatietoinen ja ostan kaikki tarvitsemani tuotteet harkiten ja tarjouksista. Onneksi tuli tuo Saksalaiskauppa ruokatarjontaan. Siellä on myös Suomalaistuotteita joita suosin. Hintavertailua: kotim tomaatti Iso Market 2,95/kg
 Saksalaiskauppa 1,60/kg,  Vaasan leivän kauratyynyt 1,85/1,35 Saksalaisten eduks. Lista oln todella pitkä, joten kannattaa verrata ja säästää.

Lore

60 € viikossa?? mitä ne oikein sit syövät, venäläistä kaviaaria vai? 20 € viikossa on jo enemmän ku mitä meikäläisellä on vuosiin ollut varaa ja pärjään silti suht hyvit..ei noi kyl vähällä elää,ja tottakai tolla rahalla hyvin syö..ihan vammaisen huono juttu tämä nyt taas oli...

Jullellson

Ihan superhyvä juttu, kiitos toimitukselle! Älkää antako mielensäpahoittajien mustata tätä(kin) juttuanne. Jutun juju ja arvo omissa silmissäni oli ehdottomasti siinä, kuinka positiiviseen tyyliin se oli kerrottu. Pariskunta vaikuttaa tyytyväiseltä: vaikka rahaa ei ole paljon, ei jäädä murjottamaan ja vinkumaan sen perään, vaan hoidetaan homma kotiin niillä summilla, mitä on käytettävissä. Itse pystyn samaistumaan helposti pariskunnan arkeen, vaikka samassa rahatilanteessa en täysin olekaan.

Ps. Aikaisemmat kommentoijat, joiden mielestä 60 euroa on luksusraha laittaa viikossa ruokaan ja kuinka teillä on ollut jo talvisodasta asti se 20 euroa viikossa korkeintaan käytettävissänne kaikkeen tarvitsemaanne elämässä, menkää nyt herran jestas hakemaan toimeentulotukea! Minä maksan mielelläni veroja, jos teidän elämänlaatunne paranee sillä, ettette joudu enää syömään pääkalloa (makaroonia ja jauhelihaa) viisi kertaa päivässä viisi päivää putkeen. Kasvispainotteista ja monipuolista ravintoa aivoille ja mielelle, niin jo alkaa "vammaisen huonot jututkin" näyttämään erilaisilta!

Harriet

Kiva juttu, tekevät hyviä ruokia ja tuntuvat elävän mukavaa elämää. :) On totta, että kiertämällä eri kauppoja saa halvemmalla, kuin ostamalla kaiken samasta paikkaa. Mutta täytyy minun sen verran näin opiskelijan vinkkelistä sanoa, että kun käteen jää kuussa vuokran ja laskujen jälkeen n. 130 euroa, on tuo 60 euroa viikossa pelkkään ruokaan jo todella paljon, eikä mitään köyhää elämää. Mutta riippuu näkökulmasta tietenkin. Itsekin säästän mm. pyöräilemällä kaikkialle kesät talvet, satoi tai paistoi, ja kyttäämällä tarjouksia, mutta silti on vaikeaa saada rahat riittämään monipuoliseen ruokavalioon.

20v opiskelija

Hyvä kirjoitus! Usein myös "ei ole varaa syödä terveellisesti" -tapaukset ovat niitä joilla jostain kummasta löytyy kuitenkin raha baari-iltoihin jne. Ei toki päde kaikkien kohdalla mutta usein niinkin.

Opiskelijana ei rahaa ole liikaa ja nuoresta iästä johtuen ei säästöjäkään ole kamalasti  ehtinyt kertymään. Tästä huolimatta syön terveellisesti eikä ostoskoriini ole koko opiskeluaikana eksynyt nuudeleita, makaronia tai halvinta sianjauhelihaa. En osta turhuuksia kuten sipsejä tai karkkia vaan satsaan ravintorikkaaseen ruokaan, jonka avulla pysyn myös terveenä ja näin ollen säästän ison summan kun rahaa ei mene esim. flunssalääkkeisiin tai lääkärikäynteihin jotka hyvien elämäntapojen avulla ovat vältettävissä. Itse kun tekee ruuat valmiiksi ja syö säännöllisesti niin välttyy kalliilta ja epäterveellisiltä heräteostoksilta :)

*

Tuohan oli 60€/vko kahdelle ihmiselle, ei yhdelle. Itsekin opiskelijana käytin <20€ viikossa yhden hengen kaupasta ostettuihin ruokiin, mut kyllä siihen päälle tuli vielä n. 10€ opiskelijaruokailuja, enkä varmastikaan syönyt yhtä "terveellistä", enkä ainakaan trendikästä ruokaa. Tästä on useita vuosia, joten inflaatio lienee syönyt osan mun ruuista. Ihan tavallisella suomalaisella kotiruualla pärjää pitkälle. Mummoni sukupolvi kokkais halvalla j a suurelle porukalle; kaalikeitto ei paljon maksa.

Peksi

No lapseton ja työtön pariskunta.

Kyllä kai sitä on aikaa etsiä ja kiertää alennuksia.

Huonot kulkuyhteydet ja lasten kanssa töiden ja kotiläksyjen jälkeen ei kyl jää aikaa kierrellä mitään paikkoja ja haaskata rahaa kulkemiseen.

Työssäkäyvänäkin jää ruokaan tuo 60€/vko, että ei se työnteko täällä enää kyl kannata, ku työttömätkin pärjää paremmin ;-) :-D

Rotta

60 € viikossa? ...itsellä menee 50-60 € kuukaudessa.

Terveys kärsii, mutta minkäs teet kun köyhä. Töitä teen opiskelun ohella minkä kerkiän enkä osta kuin ruokaa (vaatteita kerran, kahdesti vuodessa alennusmyynneistä), en juo/polta/omista autoa, mutta eipä siltä paria lanttia enempää ole kuun lopussa lompakossa, jos sitäkään. Parasta on kuun alussa kun saan pienen opintotukeni ja voin ostaa jauhelihaa tai ehkä jopa karjalanpaistia jos raskin. Elämän pieniä iloja.

Vierailija

Niinkuin joku jo kommentoikin, heillä menee siis 60e viikossa kahden ihmisen ruokiin. Ja he eivät valittaneet sen olevan liian vähän, vaan he kertoivat, mitä sillä rahalla kokkailevat.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat