Etkö kestä katsoa rantaan huuhtoutuneiden lasten ruumiita? VIKA ON SINUSSA!

äiti myös

Jaoin Facebookissa kuvan lapsesta, joka oli huuhtoutunut rannalle reissullaan kohti parempaa maailmaa. Ei mennyt kauaa, kun osa kavereistani oli teilannut minut! Tällaisia kuvia ei kuulemma saisi jakaa. Yksi ystäväni sanoi, että niiden tarkoitus on vain shokeerata. Minä olen sitä mieltä, että näitä kuvia pitää jakaa! Mietippä hetki asiaa: jos et kestä katsoa tällaista kuvaa, ehkä SINULLA on jokin ongelma! Minä olen pienen pojan äiti ja kuvissa olisi siis voinut olla poikani. SIlti minä kestän katsoa niitä?

Miksei näitä kuvia näe Suomessa uutisissa? Ulkomailla ne ovat arkea. Guardian tai joku muu isoista brittilehdistä taisi julkaista ne näkyvästi. Miksei meillä?

Kommentit (1)

Kuvat itsetarkoutuksena

Asia lienee hieman monimutkaisempi.

Joihinkin shokkikuvilla voi olla lamaannuttava vaikutus, eikä siitä lamaannuksesta ole kenellekään hyötyä. Se, ettei katsele näitä kuvia, ei tarkoita, että ihminen torjuisi tärkeän asian kokonaan.

Toisaalta kuvien jakajat voivat kuvitella tekevänsä jotakin tärkeää  esim. Syyrian katstrofin ja pakolaisten hyväksi. Pahimmillaan tuudittaudutaan itsetyytyväisyyteen ja moraaliseen ylemmyyteen. Itse asiassa he kuitenkin vain jakavat kuvia ja kauhistelua...

Kuva ei aina kerro enemmän kuin tuhat sanaa. Kuviin juuttujat voivat olla aivan tietämättömiä kuvan taustoista ja siitä, miten oikesti vaikuttaa asioihin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat